ارشد برق

نرم افزار ، بازی ، کتاب ، آموزش ، برنامه های موبایل ، فیلتر شکن ، هک و کرک ، جزوات دانشگاهی ، مهندسی برق

ارشد برق

نرم افزار ، بازی ، کتاب ، آموزش ، برنامه های موبایل ، فیلتر شکن ، هک و کرک ، جزوات دانشگاهی ، مهندسی برق

ارشد برق





کمپانی بریتانیایی ARM‌ که در زمینه‌ی طراحی پردازنده‌ فعالیت می‌کند، یک پردازده و یک پردازنده‌ی گرافیکی را برای استفاده در گوشی‌های‌هوشمند و تبلت‌ها در سال ۲۰۱۶ میلادی معرفی کرد.
 این روزها اغلب گوشی‌های‌هوشمند و تبلت‌های موجود در بازار از تراشه‌هایی استفاده می‌کنند که مبتنی بر طراحی‌ هسته‌های پردازشی و پردازنده‌های گرافیکی این کمپانی ساخته شده است. این کمپانی دیروز ار نسل جدید پردازنده‌ و پردازنده‌ی گرافیکی خود برای استفاده در گوشی‌های‌هوشمند در سال ۲۰۱۴ میلادی پرده برداشت. این دو محصول شامل پردازنده‌ی Cortex-A72 و پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T880 است.

طراحی‌های جدید این امکان را در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد داد تا محصولات جدید خود را با قابلیت‌ها و توانایی‌های بیشتری برای تولید محتوا روانه‌ی بازار کنند، بطوریکه کاربران برای نوشتن متن‌های بلند یا تولید انواع ویدئوها دیگر نیازی به لپ‌تاپ‌های خود نخواهند داشت و می‌توانند با استفاده از گوشی‌هوشمند خود این کارها را به‌راحتی انجام دهند. ARM در تلاش است تا تجربه‌ی حاصل از بکارگیری گوشی‌های‌هوشمند و پی‌سی‌ها را به‌هم نزدیک‌تر کرده و گوشی‌های‌هوشمند را به‌‌عنوان بهترین گجت برای مصارف روزانه مطرح کند.

یان فرگوسن، یکی از متخصصان آرم در این خصوص می‌گوید:

به اعتقاد من، خلاقیت منجر به بالا رفتن سرعت پردازشی گوشی‌های‌هوشمند  می‌شود. به‌نظر ما گوشی‌های‌هوشمند به اصلی‌ترین گجت پردازشی تبدیل می‌شود.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط ARM، طراحی‌های جدید این کمپانی مصرف انرژی را بسیار کاهش خواهد داد و از این‌رو تولیدکنندگان قادر خواهند بود تا گجت‌هایی را با ضخامت کمتر و قابلیت کار بدون نیاز به شارژ در فواصل زمانی طولانی‌تر مورد استفاده قرار دهند.

ARM که در واقع یک لابراتوار طراحی است، معماری هسته‌های پردازشی و پردازنده‌های گرافیکی را برای تولیدکنندگانی نظیر کوالکام و مدیاتک تولید می‌کند. این کمپانی می‌تواند با ایجاد دوران جدیدی از گجت‌های موبایل برای کاربران اداری و سایر مصرف‌کنندگان، قدرت خود را بیش از پیش افزایش دهد. هرچند این روز‌ها گوشی‌های‌هوشمند راه خود را به سوی کسب و کار و دنیای تجارت باز کرده‌اند، اما این گجت‌ها نتوانسته‌اند تا جای پی‌سی‌ها نظیر کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها را به‌صورت کامل در اختیار خود بگیرند. بسیاری از کارها از قبیل نوشتن متن‌های بلند بالا، ویرایش موسیقی، تولید و ویرایش ویدئوها و شماری از موارد دیگر همچنان روی پی‌سی‌ها انجام می‌شود و طرفداران و تولیدکنندگان گوشی‌های‌هوشمند نیز در پی آنند تا این روند را تغییر دهند.

در کنار تضعیف مواضع پی‌سی‌ها به‌دلیل بالا رفتن قدرت گوشی‌های‌هوشمند، ممکن است فروش تبلت‌ها نیز بیش از پیش کاهش یابد، چراکه این روز‌ها گوشی‌های‌ هوشمند با افزایش اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش روبرو هستند و می‌توانند جای تبلت‌ها را نیز پر کنند.

فرگوسن در این خصوص می‌گوید:

ما تغییرات در حوزه‌ی استفاده از گوشی‌های‌هوشمند را امسال خواهیم دید. به نظر من در سال ۲۰۱۶ میلادی سال اوج‌گیری گوشی‌های‌هوشمند است و می‌توان در این سال تغییرات عمده‌ای را مشاهده کرد.

اما شماری از افراد نیز در مورد جایگزینی کامل پی‌سی‌ها با گوشی‌های‌هوشمند با دیده‌ی تردید می‌نگرند. باب اُ.دنیل در این خصوص می‌گوید:

من فکر نمی‌کنم که بسیاری از افراد فقط از گوشی‌های‌هوشمند خود به‌منظور انجام کارهایشان استفاده کنند، چراکه استفاده از گوشی‌های‌هوشمند در مقایسه با پی‌سی‌ها سخت است.

وی البته به این موضوع نیز اشاره کرده که با استفاده از قابلیت اتصال بی‌سیم گوشی‌های‌هوشمند به تلویزیون‌ها یا نمایشگر‌ها با صفحه‌ی نمایش بزرگ‌تر می‌توان مزایای استفاده از گوشی‌های‌هوشمند را متصور بود.

با توجه به اینکه گجت‌هایی نظیر آکیولس برای استفاده همراه با پی‌سی‌ها توسعه یافته، اما تلاش‌هایی به منظور ایجاد قابلیت کار با گوشی‌های‌هوشمند نیز در حال انجام است. آکیولس را باید یکی از اولین هدست‌های واقعیت مجازی خواند. واقعیت مجازی از نظر بسیاری از کارشناسان انقلاب بعدی دنیای دیجیتال را رقم خواهد زد. سال گذشته نیز سامسونگ به‌همراه معرفی گلکسی‌نوت ۴، از هدست واقعیت مجازی خود، گیر وی‌آر پرده برداشت. این هدست از گلکسی‌نوت ۴ کمک می‌گیرد، اما هنوز مشکلاتی در زمینه‌ی نمایش پیکسل‌ها دارد. برای بهبود عملکرد این محصول، باید از گوشی‌های‌هوشمندی با رزولوشن بالاتر استفاده کرد که این موضوع نیازمند بهره‌گیری از پردازنده‌ای سریع‌تر است که در این مورد کمپانی ARM‌ می‌تواند کمک بسیاری را به این کمپانی برساند.

پردازنده‌ی Cortex-A72 به‌گونه‌ای طراحی شده که از نظر عملکرد ۵۰ برابر در مقایسه با پنج سال گذشته‌ بهینه‌تر شده است. همچنین این پردازنده از نظر مصرف انرژی نیز به میزان ۷۵ درصد انرژی کمتری را در مقایسه با گجت‌های معرفی شده در سال گذشته استفاده می‌کند. بیش از ۱۰ شریک تجاری ARM‌، شامل های‌سیلیکون، مدیاتک و راک‌چیپ، گواهی استفاده از معماری پردازنده‌های جدید ARM را در اختیار دارند. این هسته‌ی پردازشی را می‌توان در فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز مورد استفاده قرار داد.

پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T880 در کنار بهبود عملکرد، کاهش مصرف انرژی را نیز به‌همراه دارد. این پردازنده‌ی گرافیکی امکان بهره‌گیری از محتوای گرافیکی قوی‌تر را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد که از این‌رو می‌توان بازی‌های سنگین‌تری را از پی‌سی‌ها و کنسول‌های بازی به گوشی‌های‌هوشمند و گجت‌های موبایل آورد. ARM این پردازنده‌ی گرفیکی را با قابلیت ثبت ویدئوهای 4K با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه تولید کرده است.

انتظار می‌رود این معماری در طیف گسترده‌ای از محصولات در رده‌های مختلف به کار گرفته شود. براساس اطلاعات ارائه شده توسط ARM، این پردازنده‌ برای تراشه‌هایی با لیتوگرافی ۱۶ نانومتری در نظر گرفته شده که این موضوع تولید تراشه‌های کوچک‌تر با قابلیت بهتر را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد.

یکی از کمپانی‌هایی که از طراحی‌هایی ARM‌ در محصولات خود استفاده می‌کند، اپل است. این کمپانی تراشه‌ی A6‌ را مبتنی بر معماری ARMv7 روانه‌ی بازار کرد که در ادامه با تراشه‌های A7 و A8‌ مبتنی بر معماری ۶۴ بیتی ARMv8 همراه شد. هنوز مشخص نیست که آیا معماری پردازنده‌ی جدید ARM یعنی Cortex-A72 راهی به سوی نسل آتی تراشه‌ی اپل، A9 خواهد یافت یا خیر. شایعات مختلفی در این مورد مطرح شده که می‌توان از جمله‌ی آن به تولید تراشه‌ی A9 توسط TSMC مبتنی بر لیتوگرافی ۱۶ نانومتر اشاره کرد. همچنین اخباری نیز منتشر شده که حکایت از تولید تراشه‌ی A9 توسط سامسونگ مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری است. سامسونگ نیز از جمله‌ی کمپانی‌هایی است که می‌توان انتظار داشت تا معماری جدید پردازنده‌ی ARM را در تراشه‌‌های اکسینوس خود مورد استفاده قرار دهد. برای دریافت پاسخ تمامی احتمالات و گمانه‌زنی‌های فوق باید به انتظار ماه‌های آتی بنشینیم.

با توجه به اهداف ARM از تولید پردازنده‌ی جدید خود که روی تقویت مواضع گجت‌های موبایل و از جمله‌ گوشی‌های‌هوشمند استوار شده، باید دید که محصولات سال ۲۰۱۶ با چه تغییرات و قابلیت‌هایی روانه‌ی بازار خواهند شد؟ آیا این گجت‌ها قادر خواهند بود تا نقش پی‌سی‌ها را در دنیای تجارت کمرنگ‌تر کنند؟ نظر شما در این خصوص چیست؟


========================

مشخصات اسنپ دراگون 618 و 620 با معماری Cortex-A72 به بیرون درز کرد

مشخصات دو چیپ از سری اسنپ دراگون شرکت کوالام فاش شده است که هر دو از معماری Cortex-A72 استفاده می کنند. این دو چیپ MSM8976 و MSM8956 و در سری 600 پردازنده های این شرکت قرار دارند.. در حال حاضر گلکسی A7 از اسنپ دراگون 615 استفاده می کند که 64 بیتی است.

در ادامه با ترنحی همراه باشید.

 همانطور که در عکسی که به بیرون درز شده می بینید، MSM8956 از دو هسته قدرتمند Cortex-A72 با حداکثر فرکانس 1.8 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A53 با حداکثر فرکانس 1.2 استفاده می کند. MSM8976 که به احتمال زیاد همان اسنپ دراگون 620 است هشت هسته ای می باشد و با چهار هسته Cortex-72 با حداکثر فرکانس 1.8 گیگاهرتز و 4 هسته Cortex-53 استفاده می کند. این دو پردازنده از ادرنو 510 استفاده می کنند.

snapdragon-618-620

دیگر مشخصات به بیرون درز کرده نشان  می دهد که پردازنده گرافیکی آدرنو 510 قابلیت پشتیبانی تا صفحه های Quad-HD به نرخ 60fps را دارد. همچنین قابلیت پشتیبانی تا دوربین های 21 مگاپیکسل و ویدیو تا 1080P را دارد.

اسنپ دراگون 618 و 620 هر دو 28 نانومتری هستند که همانند اسنپ دراگون 800 و 410 هستند. شایعه شده است که اسنپ دراگون 625 و 629 همانند اسنپ دراگون 815 و 820 به سمت 14 نانومتر می روند.


=========================

ARM‌ از 3 پردازنده‌ی گرافیکی مبتنی بر معماری سری Mali پرده برداشت

کمپانی بریتانیایی ARM‌ که در کمبریج انگلستان قرار دارد از ۳ پردازنده‌ی گرافیکی براساس معماری سری Mali‌ پرده برداشت. با توجه به اینکه بازار گجت‌های موبایل به چند بخش مختلف با کاربری‌های متفاوت تقسیم شده، ARM نیز پردازنده‌های گرافیکی مختلفی را برای پاسخگویی به نیاز بازار معرفی کرده است.

در حال حاضر ریزپردازنده‌های سری Cortex و پردارنده‌های گرافیکی Mali کمپانی ARM بخش اعظمی از محصولات موجود در بازار را تامین می‌کنند. طیف محصولاتی که از پردازنده‌های طراحی شده توسط ARM استفاده می‌کنند شامل انواع تلفن‌های‌هوشمند و تبلت‌های پایین رده تا پرچمداران بازار می‌شود.

Steve Steele، مدیر تولید ARM درباره‌ی پردازنده‌های گرافیکی جدید سری Mali این چنین اظهار نظر کرده است:

ما محصولاتی را برای طیف گسترده‌ای از محصولات شامل محصولات پایین‌رده تا پرچمداران بازار در اختیار داریم.

پردازنده‌های گرافیکی جدید دارای قابلیت‌های متنوعی هستند که انواع نیاز تولیدکنندگان از جمله عملکرد پرقدرت، مصرف بهینه‌ی انرژی، هزینه‌ی پایین و نیاز برای عرضه‌ی سریع به بازار را تامین می‌کنند. ARM پردازنده‌‌ی گرافیکی Mali-T860 را برای استفاده در محصولات پرچمدار بازار به‌همراه Mali-T830 و Mali-T820 معرفی کرده است. همچنین باید به دیکدر ویدئویی Mali-V550 و پردازنده‌‌ی نمایشگر Mali-DP550 اشاره کرد. براساس اطلاعات منتشر شده، Mali-T860 از منظر مصرف انرژی ۴۵ درصد بهینه‌تر شده است. این پردازنده‌ی گرافیکی هم‌اکنون از ویدئوهای 4K نیز پشتیبانی می‌کند.

ARMInt

همانطور که می‌دانید، کمپانی ARM تنها به طراحی انواع پردازنده‌ها می‌پردازد و گواهی استفاده از پردازنده‌های خود را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد. این کمپانی هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ گواهی استفاده از پردازنده‌های گرافیکی سری Mali‌ را با ۶۰ تولیدکننده‌ به امضا رسانده است. Steve Steels پردازنده‌ی مالی را گزینه‌ی اول بین سایر پردازنده‌های گرافیکی برای بکارگیری در تلویزیون‌های دیجیتال خوانده است. در سال ۲۰۱۳ میلادی بیش از ۴۰۰ میلیون پردازنده‌ی گرافیکی Mali تولید شده است.

تقاضا برای پردازنده‌های گرافیکی گجت‌های موبایل رو به افزایش است، چراکه براساس اطلاعات ارائه شده توسط موسسه‌ی آماری App Annie، درحدود ۹۰ درصد از درآمد حاصل از اپلیکیشن‌های موبایل مربوط به بازی‌ها است. همچنین سیسکو بیش از ۵۳ درصد از محتوای داده‌های موبایل در سال ۲۰۱۳ را متعلق به ویدئو عنوان کرده است. رزولوشن ۷۳ درصد از ابزار‌های موبایل HD بوده و میانیگن افزایش استفاده از محتویات ویدئویی در ابزار‌های موبایل از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ در حدود ۶۹ درصد تخمین زده شده است.

کمپانی ARM‌ پیش ‌بینی کرده که محصولات مبتنی بر این پردازنده‌های گرافیکی در میانه‌های سال ۲۰۱۵ میلادی روانه‌ی بازار خواهند شد.

===========================

پردازنده‌ی ۶۴ بیتی با ۳۲ بیتی چه تفاوتی می‌کند؟


۳۲ بیت با ۶۴ بیت چه تفاوتی می‌کند؟ آیا استفاده از پردازش ۶۴ بیتی در تلفن‌های هوشمند اهمیت دارد؟ در این مقاله به شرح پردازش ۶۴ بیتی می‌پردازیم و تفاوت‌های آن را با پلتفرم‌های ۳۲ بیتی بررسی می‌کنیم.

مدت‌ها است که تقریبا تمام پردازنده‌های کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها از بستر ۶۴ بیتی پشتیبانی می‌کنند و بسیاری از نرم‌افزارهای مطرح دنیا علاوه بر نسخه‌ی سازگار با پردازش ۳۲ بیتی، نسخه‌ی اختصاصی ۶۴ بیتی نیز دارند. سیستم‌عامل‌های مختلف کامپیوترهای شخصی از ویندوز تا لینوکس و مک به خوبی از هر دو حالت پردازش ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی پشتیبانی می‌کنند. اما پردازش ۶۴ بیتی چه تفاوتی با ۳۲ بیتی می‌کند و آیا این تفاوت در تلفن‌های هوشمند نیز حائز اهمیت است؟


اپل با معرفی آیفون 5s و پردازنده‌ی ۶۴ بیتی A7 نه تنها کاربران بلکه تولیدکنندگان سیستم-روی-یک-چیپ (SoC) همچون کوالکام را متعجب کرد. وقتی همه‌ی پردازنده‌های موبایل تنها قادر به پردازش ۳۲ بیتی بودند، اپل پردازنده‌ی ۶۴ بیتی A7 را در دل پرچمدار خود جای داد. از آن زمان، موج عظیمی بر پا شد و اظهار نظرهای ضد و نقیضی مطرح شد. برخی پردازنده‌ی ۶۴ بیتی را برای تلفن‌های هوشمند بلااستفاده دانستند و آن را یک حقه‌ی تبلیغاتی بر شمردند و بعضی دیگر به ستایش آن پرداختند. 

پردازنده‌ی ۶۴ بیتی

در حقیقت استفاده از پردازش ۶۴ بیتی در تلفن‌های هوشمند مزایا و معایب خاص خود را دارد. معماری پردازنده‌های ۶۴ بیتی با ۳۲ بیتی فرق می‌کند، اما پردازنده‌های ۶۴ بیتی قادر به اجرای دستورات ۳۲ بیتی نیز هستند. برای اینکه‌ نهایت استفاده را از پردازش ۶۴ بیتی ببرید نه تنها سیستم‌عامل بلکه نرم‌افزارها نیز باید با پشتیبانی از این نوع پردازش تولید شوند. یعنی اگر فقط، پردازنده‌ی دستگاه ۶۴ بیتی باشد، نهایت استفاده را از توان پردازشی دستگاه نخواهید برد و باید سخت‌افزار و نرم‌افزار، هر دو از پردازش ۶۴ بیتی پشتیبانی کنند.

پردازنده‌ی ۳۲ بیتی حداکثر ۴ گیگابایت اما پردازنده‌ی ۶۴ بیتی ۱۶.۸ میلیون ترابایت رم را پشتیبانی می‌‌کنند

یک پردازنده‌ی ۶۴ بیتی قادر است ۲ به توان ۶۴ مقدار محاسباتی را ذخیره کرده و در حافظه آدرس دهی کند. برای اینکه درک بهتری در این باره پیدا کنید، این عدد به این معنا است که پردازنده‌ی ۶۴ بیتی قادر است تا بیش از ۴ میلیارد برابر «حافظه‌ی فیزیکی رم» بیشتر را در مقایسه با پردازنده‌های ۳۲ بیتی، آدرس دهی کند. سیستم‌های مبتنی بر پردازنده‌ی ۳۲ بیتی قادر به آدرس دهی حداکثر ۴ گیگابایت (۲ به توان ۳۲) از حافظه‌ی رم هستند، اما پردازنده‌های ۶۴ بیتی از نظر تئوری می‌توانند تا ۱۶.۸ میلیون ترابایت رم (۲ به توان ۶۴) را پشتیبانی کنند! برای اینکه پردازنده‌ی ۶۴ بیتی بتواند درست کار کند سیستم‌عامل دستگاه نیز باید از پردازش ۶۴ بیتی پشتیبانی کند. مثلا در این آدرس می‌توانید محدودیت میزان حافظه‌ی پشتیبانی شده در هر نسخه از ویندوز را مشاهده کنید.

اولین پردازنده‌ی ۶۴ بیتی دنیا در سال ۱۹۶۱ توسط IBM و در سوپر کامپیوتر 7030 Stretch طراحی و استفاده شد. اما تا دهه‌ی ۲۰۰۰ از این پردازنده‌ها در کامپیوترهای خانگی استفاده نشد. پردازنده‌های ۶۴ بیتی با عرضه‌ی ویندوز اکس‌پی رایج شدند. پس از آن تمام نسخه‌های ویندوز از پردازش ۶۴ بیتی پشتیبانی کردند. کامپیوترهای که به پردازنده‌ی ۶۴ بیتی مجهز می‌شوند قادرند نسخه‌ی ۳۲ بیتی از سیستم‌عامل‌ها و اپلیکیشن‌ها را اجرا کنند، اما برعکس این موضوع صادق نیست. علاوه بر این برای اینکه از تمام توان پردازنده‌ی ۶۴ بیتی دستگاه خود استفاده کنید، باید نسخه‌ی ۶۴ بیتی سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای مورد نظر خود را داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین پردازش ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی در تعداد محاسباتی است که هر کدام در هر ثانیه انجام می‌دهند. در واقع به بیان ساده، در برخی از شرایط پردازنده‌های ۶۴ بیتی سریع‌تر از ۳۲ بیتی‌ها عمل می‌کنند.

تفاوت تنها در پشتیبانی بیشتر از حافظه‌ی رم نیست

احتمالا شما هم این عبارت را شنیده‌اید: «اگر حافظه‌ی رم دستگاه بیشتر از ۴ گیگابایت نباشد، تفاوتی بین پردازنده‌ی ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی نیست» این عبارت همیشه، درست نیست! در این شکی نیست که مهم‌ترین تفاوت بین پردازنده‌های ۶۴ بیتی با ۳۲ بیتی در پشتیبانی از حافظه‌ی رم بالاتر است. اما تفاوت‌های دیگری نیز وجود دارد:

  • مدیریت حافظه‌ در پردازنده‌های ۶۴ بیتی بهتر از ۳۲ بیتی است. پردازنده‌های ۳۲ بیتی قادر نیستند فایل‌های حجیم و بزرگ‌تر از ۴ گیگابایت را به سادگی آدرس دهی کنند و تنها بخشی از فایل را به اصطلاح در حافظه «مپ» می‌کنند.
  • نرم‌افزارهای خاص مانند آن‌هایی که به رمزگذاری یا رمزگشایی محتوا می‌پردازند می‌توانند از آدرس دهی بهتر پردازنده‌ی ۶۴ بیتی بهره برده و با سرعت بیشتری امور مورد نظر خود را انجام دهند. مثلا برنامه‌های رندر سه بعدی یا ویرایش ویدیو می‌تواند بازده به مراتب بالاتری را در پردازنده‌های ۶۴ بیتی داشته باشند.
  • در برخی از امور پردازنده مجبور است مرتبا مقادیر مورد نظر خود را از حافظه خوانده و رجیستر کند، به همین دلیل شاید انجام یک کار مشخص در پردازنده‌ی ۳۲ بیتی به چند سیکل در CPU نیاز داشته باشد، اما همان تسک در یک پردازنده‌ی ۶۴ بیتی به دلیل دسترسی وسیع‌تر به حافظه در سیکل‌های کمتری انجام شود. در واقع پردازنده‌های ۶۴ بیتی قادر هستند تا آدرس دهی وسیع‌تری را در حافظه داشته باشند و با حجم به مراتب بالاتری از اطلاعات در اپلیکیشن‌ها کار کنند. این موضوع در نرم‌افزارهایی همچون ویرایش ویدیو، محاسبات سنگین ریاضی، دیتابیس‌های بزرگ و مواردی از این دست به خوبی خود را نشان می‌دهد.

آرم و معماری ARMv8

پیش‌تر در مقاله‌ی «آرم چیست و چه تفاوتی با x86 می‌کند» به معرفی معمار‌ی‌های مختلف ARM پرداختیم و از تفاوت‌های آن با x86 گفتیم که در پردازنده‌های اینتل و کامپیوترهای شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکثر پردازنده‌های بکار رفته در ابزارهای موبایل شامل پردازنده‌های ساخت سامسونگ، کوالکام، مدیاتک، راک‌چیپ و غیره از معماری آرم پشتیبانی می‌کنند. حال اگر این پردازنده‌ها، بخواهند ۶۴ بیتی باشند باید از معماری پایه‌ی ARMv8 پیروی کنند.

پیش از شروع بهتر است که علاوه بر مقاله‌ی «آرم چیست» مطلب دیگری با عنوان «SoC چیست؟ چه تفاوتی با CPU دارد؟» را نیز مطالعه کنید. شرکت ARM خود تولید کننده تراشه نیست و تنها معماری را در قالب گواهی‌های مختلف به فروش می‌رساند. آرم دو نوع گواهی اصلی دارد یکی گواهی معماری پایه مانند ARMv8 AArch64 که از پردازش ۶۴ بیتی پشتیبانی می‌کند و گواهی مهم دیگر، معماری هسته‌ها است که مانند Cortex-a57 بر پایه  ARMv8 پیشنهاد می‌شوند. برخی از شرکت‌ها مانند سامسونگ هر دو گواهی را دریافت می‌کنند و در واقع خود تنها سازنده‌ی تراشه هستند و براساس طرح‌های ارائه شده توسط آرم، هسته‌ها را تولید می کنند. اما برخی دیگر از کمپانی‌ها مانند انویدیا، کوالکام یا اپل، تغییراتی را در طراحی هسته‌ها اعمال می‌کنند و تنها گواهی پایه‌ی آرم را تهیه می‌کنند. به این ترتیب پردازنده‌های ساخت این شرکت‌ها با پردازنده‌های دیگر کمپانی‌ها، تفاوت‌های دارد که به موجب آن، گاهی این پردازنده‌ها، قدرت و بازده‌ی بالاتری را نسبت به پردازنده‌های ساخته شده بر پایه‌ معماری هسته‌های آرم، ارائه می‌کنند. از طرف دیگر اینتل و دیگر شرکت‌های فعال در حوزه‌ی x86، قرار دارند که بطور کامل از روند متفاوتی برای پیاده سازی پردازش ۶۴ بیتی بهره می‌برند. اینتل با وجود فناوری‌های خاص و موثری که طی یکی دو سال اخیر ارائه کرده هنوز سهم چندانی از بازار ابزارهای موبایل ندارد و از این رو در این مقاله کمتر به معماری آن می‌پردازیم. دلیل اینکه بعضی از کمپانی‌ها مثل شرکت‌های نام برده شده نسبت به طراحی اختصاصی برای هسته‌ها اقدام می‌کنند آن است که باور دارند هسته‌های طراحی شده توسط آن‌ها بازده بالاتر و مصرف انرژی کمتری نسبت به الگوهای پیشنهادی آرم دارند.

راستش را بخواهید در حال حاضر پردازنده‌های موبایل، بیشتر از نیاز ما، قوی هستند و به همین دلیل تولیدکنندگان نیمه‌هادی‌ تلاش می‌کنند تا پردازنده‌های خود را از نظر مصرف انرژی، بهینه‌تر کنند تا طول عمر باتری تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها افزایش یابد. به همین دلیل مهاجرت به پردازنده‌های ۶۴ بیتی حائز اهمیت است. انویدیا در باره‌ی پردازنده‌های ۶۴ بیتی و استفاده از آن‌ها در اندورید اینگونه اظهار نظر کرده است:

تقریبا تمام کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ از سال‌ها قبل به پردازنده‌های ۶۴ بیتی مجهز شده‌اند. استفاده از این پردازنده‌ها باعث بازده‌ی بالاتر برای اپلیکیشن‌ها و دسترسی به حافظه‌ی حجیم‌تر می‌شود.

برای اندروید، داستان کمی متفاوت است و این موضوع بیشتر به دلیل استفاده از معماری ARMv8 اهمیت پیدا می‌کند. این معماری نه تنها پشتیبانی از پردازش ۶۴ بیتی را میسر می‌کند بلکه بهبودهای بسیاری در زمینه‌ی مصرف بهینه‌ی انرژی و بازده‌ی بالاتر را به همراه دارد. این موضوع حتی بر روی اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی نیز تاثیر گذار خواهد بود.

گوگل در کنفرانس I/O از اندروید L با پشتیبانی از پردازنده‌های ۶۴ بیتی، رونمایی کرد و این سیستم‌عامل در قالب اندروید ۵ آبنبات پاستیلی به زودی در دسترس قرار می‌گیرد. انویدیا نیز از مدت‌ها قبل، SoC جدید خود را با نام Tegra K1 معرفی کرده است که از پردازش ۶۴ بیتی پشتیبانی می‌کند.

پردازنده‌ی تگرا کی‌وان، تمام معماری ARMv8 را بکار گرفته و هر هسته‌ی Denver آن قادر به پشتیبانی از پردازش ۷ مسیره است. این در حالی است که پردازنده‌های مشابه از ۳ مسیر پردازشی بهره می‌برند.

در واقع در دنیای تلفن‌های هوشمند و ابزارهای موبایل مبتنی بر معماری آرم، آنچه در زمینه‌ی استفاده از پردازنده‌ی ۶۴ بیتی اهمیت پیدا می‌کند بیشتر مربوط به بهینه‌سازی‌های انجام شده در معماری ARMv8 است. اغلب پردازنده‌هایی که در این ابزارها استفاده می‌شوند مبتنی بر معماری آرم هستند و اگر پردازنده‌ای بخواهد در این پلتفرم از پردازش ۶۴ بیتی بهره ببرد، باید روی معماری پایه‌ی ARMv8 و هسته‌های همچون Cortex A57 و Cortex A53 طراحی شود. این معماری بهینه‌ سازی‌های بسیاری در مصرف انرژی و قدرت پردازشی نسبت به معماری ARMv7 دارد که تاثیر قابل ملاحظه‌ای در عملکرد کلی دستگاه و طول عمر باتری نشان می‌دهد.

پس ابتدا این موضوع را در نظر داشته باشیم که تفاوت بین پردازنده‌ی ۳۲ بیتی با ۶۴ بیتی تنها در پشتیبانی از حافظه‌ی رم بیشتر نیست. مورد دیگر اینکه پردازنده‌های ۶۴ بیتی مبتنی بر معماری آرم، سریع‌تر و بهینه‌تر از پردازنده‌های ۳۲ بیتی این شرکت هستند. به این ترتیب حتی اگر زمان زیادی طول بکشد تا اپلیکیشن‌های موبایل ۶۴ بیتی شوند، باز هم ارتقاء به پردازنده‌ی ۶۴ بیتی یک مزیت به شمار می‌رود و تاثیر خود را بر روی مصرف بهینه‌ی انرژی و بازده‌ی بالاتر می‌گذارد. انتظار می‌رود سال آینده اکثر ابزارهای موبایلِ تحت اندروید، ۶۴ بیتی شوند و توسعه دهندگان نیز اپلیکیشن‌های خود را ۶۴ بیتی کنند.

=========================

ایمجینیشن با تراشه‌ی 64 بیتی جدید خود ARM را به چالش می‌کشد



با وجود تمام تلاش‌های اینتل، ARM همچنان سلطان بلامنازع دنیای موبایل باقی مانده است، اما به نظر می‌رسد Imagination Technologies که یک تولیدکننده‌ی بزرگ دیگر در این میان بوده و تنها 51 مایل از آرم فاصله دارد، امیدوار است بتواند در آینده‌ی نزدیک موجب ایجاد تحول در این وضع شود.

 Imagination Technologies که بخاطر تکنولوژی چیپ‌های گرافیکی PowerVR خود مشهور است تصمیم گرفته با چیپ مبتنی بر معماری MIPS جدید 64 بیتی خود، رقیب شناخته شده‌تر خود یعنی آرم را با چالشی اساسی مواجه کند. این شرکت وعده داده که چیپ Warrior I6400 توسعه یافته توسط آن‌ها، یک واحد پردازش مرکزی بسیار کم‌مصرف و در عین حال کاملا قدرتمند برای گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و دستگاه‌های اینترنت اشیا به شمار خواهد رفت. به ادعای خود Imagination Technologies این چیپ 64 بیتی "برتری‌های فنی" مورد نیاز را در مقابل سایر رقبا بخصوص آرم در اختیار دارد.

با توجه به این مساله که اندروید ال از تراشه‌های تولید شده بر این مبنا پشتیبانی خواهد کرد، Imagination امیدوار است که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند از آرم روی برگردانده و با توجه به مزیت‌های غیرقابل چشم‌پوشی ادعا شده برای چیپ این شرکت، به مشتریان Imagination بدل شوند. اما در نهایت چنین مساله‌ای چه نفعی برای مصرف‌کننده خواهد داشت؟ امید می‌رود سرعت بیشتر دستگاه‌ها و مصرف پایین‌تر انرژی از مزایای مستقیم این چیپ‌های جدید باشد اما با ورود این معماری کاملا جدید به عرصه‌ی رقابت، فضا برای پیشرفت هرچه بیشتر بازتر شده و افراد قادر خواهند بود به مقایسه‌ی شایستگی‌های دو معماری متفاوت در مقابل یکدیگر بپردازند.

MIPS ATF

یک سال پیش کمپانی Imagination Technologies کمپانی MIPS را به مبلغ 100 میلیون دلار از آن خود کرد. MIPS رقیب آرم و اینتل بوده و صاحب معماری خاص خود برای ابزارهای موبایل بود. MIPS همچون آرم در زمینه طراحی پردازنده فعالیت می‌نمود که الحاق آن به ایمجینیشن موجب یکپارچگی بیشتر سیستم روی یک چیپ این شرکت با گرافیک PowerVR شده است. تراشه‌های 32 یا 64 بیتی MIPS براساس معماری کلی RISC ساخته می‌شوند و از این بابت نیز شبیه به ARM هستند، اما معماری داخلی آنها با یکدیگر متفاوت است. MIPS به اندازه ARM محبوب و معروف نیست، اما تا کنون نیز ابزارهای بسیاری مبتنی بر تراشه‌های این شرکت راهی بازار شده‌اند.

باید منتظر ماند و دید آیا شاهد داغ‌تر شدن رقابت چیپ‌های پردازشی خواهیم بود؟ به نظر می‌رسد اینتل هنوز از راه نرسیده مجبور خواهد شد با یک رقیب قدرتمند دیگر نیز دست و پنجه نرم کند.

======================

کیت توسعه‌ی پردازنده‌های AMD Opetron A1100 با معماری 64 بیتی مبتنی بر ARM عرضه می‌شود

در طول ماه‌های گذشته نیز AMD پردازنده‌های کم‌مصرف Beema و Mullins را روانه‌ی بازار کرده است که شامل پلتفرم پردازنده‌‌های امنیتی ARM روی یک ماژول است. پلتفرم پردازنده‌های امنیتی که به اختصار PSP نام گرفته است شامل  یک هسته‌ی پردازشی Cortex-A5 به‌همراه حافظه‌های ROM و SRAM اختصاصی است.

ARMAMDInt1

PSP در کاربردهایی چون ایجاد محیط امن اجرا یا TEE، ماژول پلتفرم امن یا TPM و کارکرد به‌عنوان یک پردازنده‌ی جانبی به منظور استفاده در قالب سرویس TrustZone و ارائه‌ی سرویس‌های امن در سطح سخت‌افزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. PSP یا پلتفرم پردازنده‌ی امن را می‌توان در ابزارهای قابل حملی که بیشتر در محیط‌های کاری بکار گرفته می‌شوند، مورد استفاده قرار داد.

ARMAMDInt2

AMD دیروز اعلام کرد که کیت توسعه‌‌ی اولین تراشه‌ی ۶۴ بیتی مبتنی بر معماری ARM خود را که با نام Seattle شناخته می‌شود، آماده کرده است.

براساس اطلاعاتی که منتشر شده، کیت توسعه‌ی سری Opetron A1100 تمامی ملزومات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را به‌منظور توسعه‌ی اپلیکیشن‌های کاربردی و همچنین ارزیابی پردازنده‌های سری Opetron A1100 کمپانی AMD‌ را امکان‌پذیر ساخته است. این محصول را می‌توان یکی از بزرگترین تحولات در این حوزه دانست، چراکه در دسترس بودن کیت توسعه AMD را تبدیل به تنها کمپانی تولیدکننده‌ای می‌کند که استفاده از فناوری استاندارد هسته‌های ۶۴ بیتی ARM برای سرورها را در دسترس قرار می‌دهد.

Suresh Gopalakrishnan، مدیر و قائم‌مقام بخش سرور‌های AMD در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

خیز AMD برای استفاده از زیرساخت‌ها و سخت‌افزار کم‌مصرف در دیتاسنترهای بزرگ یکی از بزرگ‌ترین اقدامات AMD است که با عرضه‌ی کیت توسعه‌دهندگان Opetron A1100 بیشتر مورد توجه قرار گرفته و رو به جلو پیش خواهد رفت. پس از ساخت نمونه‌های اولیه و استفاده‌ی موفقیت آمیز از آن در اکوسیستمی که شرکای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری محصولات خود از قبیل سیستم‌عامل، ابزار‌‌های توسعه و سفت‌افزار تولید می‌کنند، قدم بعدی عرضه‌ی این سیستم و اشاعه‌ی استفاده از سیستم‌های مبتنی بر معماری ARM در دیتاسنترها خواهد بود.

سری پردازنده‌های Opetron A1100 دارای 4 تا 8 هسته‌ی پردازشی 64 بیتی Cortex-A57 هستند که‌ به‌همراه 4 مگابایت حافظه‌ی کش اشتراکی L2 و 8 مگابایت حافظه‌ی کش اشتراکی L3 است. این پردازنده را می‌توان با استفاده از حافظه‌های DDR3 یا DDR4 مورد استفاده قرار داد که تا نرخ انتقال 1866 MT/Sec را پشتیبانی می‌نماید. ضمناً این پردازنده از ECC نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین می‌توان از ۸ درگاه نسل سوم PCI Express، هشت پورت ساتا ۳، دو پورت اترنت با نرخ انتقال 10 گیگابیت و همچنین قابلیت رمز‌نگاری داده‌ها با استفاده از پردازنده‌های کمکی نام برد.

کیت مخصوص پردازنده‌های AMD با استفاده از بوردهای microATX توسعه یافته است که شامل یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای Opetron A1100، دو حافظه‌ی رم DDR3 DIMM 1 با ظرفیت مجموع ۱۶ گیگابایت، درگاه‌های PCI Express با قابلیت تنظیم بصورت X8 یا دو کاناله‌ی X4 و 8 پورت ارتباطی ساتا است.

در مورد نرم‌افزار نیز، این کیت شامل نسخه‌ای از فدورای لینوکس است که توسط کمپانی ردهت توسعه یافته است. همچنین باید به وجود وب‌سرور آپاچی، موتور پایگاه‌داده‌های MySQL و زبان برنامه‌ویسی PHP برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های تحت وب اشاره کرد. نسخه‌های 7 و 8 از کیت جاوا نیز که از معماری 64 بیتی ARM پشتیبانی می‌نمایند در این پکیج عرضه شده است.

AMD افق دید خود را براساس استفاده از سرور‌های بهینه با مصرف انرژی پایین، سرورهایی حجم با قابلیت میزبانی از سرویس‌های ابری و وب، امکان تبادل اطلاعات مالتی مدیا و تحلیل داده‌‌ها بنیان نهاده است. مطمئناً AMD می‌تواند با استفاده از معماری x86 خود نیز به این خواسته‌ها دست‌یابد، اما یکی از مهم ترین فاکتورها که مصرف بهینه‌ی انرژی است، انتظارها را برآورده نخواهد کرد. قیمت تعیین شده برای این مجموعه‌ی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری 2,999 دلار در نظر گرفته شده است.

===============

Artemis و Maya دومین نسل از هسته‌های 64 بیتی مبتنی بر ARMv8 هستند

سایمون‌سِگارس، یکی از مقامات ارشد در کمپانی ARM در مورد برنامه‌های این کمپانی چنین اظهار نظر کرده است:

با آغاز سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی، ما آغاز به اعطای گواهی نسل جدیدی از محصولات خود کردیم که هنوز به بازار معرفی نشده است. این محصولان با نام‌های Maya‌ و Artemis شناخته می‌شوند.

سِگارس اطلاعات بیشتری در مورد این محصولات ارائه نکرد و فقط به ذکر این نکته که این محصولات جزو طیف محصولات ۶۴ بیتی ARM هستند، اکتفا کرد. وی آرتمیس و مایا را میوه‌های بخش تحقیقات و توسعه‌ی کمپانی خوانده است که در اثر سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، حاصل شده‌اند. آرتمیس و مایا تنها گوشه‌ای از محصولات جدید و خلاقانه‌ی ARM است که در آینده‌ی روانه‌ی بازار خواهد شد.

ARMInt

ARM یکی از قوی‌ترین کمپانی‌ها در زمینه‌ی طراحی تراشه‌ها برای استفاده در تلفن‌های‌هوشمند، تبلت‌ها، سیستم‌های موقعیت‌یاب و سایر تجهیزات الکترونیک است. با توجه به اینکه این کمپانی تمرکز خود را برای توسعه‌ی چنین محصولاتی قرار داده است، از این‌رو انتظار می‌رود آرتمیس و مایا نسل جدید هسته‌های 64 بیتی این کمپانی مبتنی بر ARMv8 باشند که جایگزین هسته‌های Cortex-A53 و Cortex-A57 خواهند شد. با در پیش گرفتن چنین سیاستی به‌نظر ARM هسته‌هایی را برای استفاده در ابزار‌های پرچمدار بازار و همچنین محصولات پایین‌رده ارائه خواهد کرد. همچنین این محصولات تولید تراشه‌های با بهره‌گیری از معماری big.LITTLE را نیز امکان‌پذیر خواهد کرد.

سِگارس در ادامه با اشاره به بازار‌هایی چون خودروسازی، دیتاسنترها، شبکه و اینترنت اشیاء، آن‌ها را دارای پتانسیل بالایی برای پیشرفت خوانده و نوید تغییرات گسترده‌ای را در ین حوزه داد. وی در این مورد می‌گوید:

ما اعتقاد داریم که محصولاتی که دراین حوزه‌ها توسط ما روانه‌ی بازار خواهد شد، سهم بزرگی از بازار را از آن خود خواهد کرد. از این‌رو سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه اهمیت مضاعفی می‌یابد.

ARM تا‌کنون ۵۰ قرارداد اعطای گواهی ARMv8 را با 28 مشتری خود به امضا رسانده است.

======================

کمپانی راک‌چیپ تراشه‌ی 4 هسته‌ی RK3288 را به هسته‌های Cortex A12 تجهیز کرد

راک‌چیپ سازنده‌ی معروفی نیست ولی در بسیاری از تبلت‌های ارزان‌قیمت چینی، تراشه‌های این کمپانی به کار گرفته می‌شوند. تراشه‌ی RK3288 این سازنده بر اساس اطلاعات منتشر شده، از هسته‌های Cortex A12 بهره می‌برد. قبلاً در غرفه‌ی این کمپانی روی تابلوی تبلیغاتی به اشتباه Cortex A17 درج شده بود که همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، با چسباندن یک کاغذ، تصحیح شد.

tk3288-cortex-a12-2

لذا Rockchip RK3288 از 4 هسته‌ی Cortex A12 استفاده می‌کند که کمپانی آرم در ادامه‌ی راه Cortex A9 آن را معرفی کرده است. این هسته‌ها از نظر بازدهی و کارایی نسبت به A9 بهینه‌تر هستند.

در کنار هسته‌های پردازنده‌ی اصلی از دیکودر سخت‌افزاری H.265 یا HEVC برای ویدیوهای 4K2K استفاده شده است. در نهایت پردازنده‌ی گرافیکی محصول T624 است که مدتی شایع شده بود T764 خواهد بود. این پردازنده‌ی گرافیکی از اکستنشن‌های نسخه‌ی 3.0 واسط برنامه‌‌نویسی OpenGL و همچنین از OpenCL 1.1 پشتیبانی می‌کند. این پردازنده‌ی گرافیکی در مقایسه با پردازنده‌ی گرافیکی 4 هسته‌ای Mali-400 که در تراشه‌ی RK3188 استفاده شده، بسیار قوی‌تر است و حتی از Adreno 330 که در تراشه‌‌ی S800 کوآلکام به کار رفته هم عقب نمی‌ماند.

tk3288-cortex-a12-3

راک‌چیپ قدرت پردازنده‌ی اصلی را مثل جدول فوق ذکر نکرده چرا که قطعاً تراشه‌ی رده اول S800 کوآلکام در این بخش عملکرد به مراتب بهتری دارد.

بیشینه‌ی فرکانس کاری RK3288 در بخش پردازنده‌ی اصلی نهایتاً 1.8 گیگاهرتز است و لذا عملکرد کلی آن نسبت به 3188 حدود 50 درصد سریع‌تر خواهد بود.

در حال حاضر قیمت RK3288 حدود 40 دلار تعیین شده و در فصل بعدی، به 35 دلار کاهش می‌یابد. یکی از اولین محصولات مبتی بر این تراشه، تبلتی به نام Yuandao M12 خواهد بود.

======================

مدیاتک چیپ 8 هسته‌ای 64 بیتی جدید خود را با مودم LTE داخلی معرفی کرد

مدیاتک از چیپ پردازشی جدید MT6753 خود با 8 هسته‌ی پردازشی Cortex A53 که بر روی فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز تنظیم شده‌اند پرده برداشت. چیپ جدید مدیاتک که از پردازش 64 بیتی پشتیبانی می‌کند به واحد پردازش گرافیکی Mali T-720 مجهز شده که از OpenGL ES 3.0 و OpenCL 1.2 پشتیبانی می‌کند.

 واحد پردازش گرافیکی این چیپ از پخش و ضبط ویدیو تحت کدک h.264 با رزولوشن 1080p در 30 فریم بر ثانیه و نیز پخش h.265 در همین رزولوشن و نرخ فریم پشتیبانی می‌کند که موجب کاهش مصرف نیرو و پهنای باند خواهد شد. چیپ MT6753 مدیاتک از دوربین‌هایی با حداکثر رزولوشن 16 مگاپیکسل با قابلیت‌هایی نظیر تصویر در تصویر، VIV و زیباسازی چهره پشتیبانی می‌کند.

مدیاتک همچنین موفق شده مودم WorldMode خود را نیز درون این سیستم روی یک چیپ ادغام کند؛ قابلیتی که برای مدت زمان طولانی تحت سلطه‌ی کوالکام قرار داشت. این مساله موجب کاهش قیمت و دسترسی سریع‌تر به چیپ برای مشتریان مدیاتک خواهد شد. مودم جای گرفته در این چیپ از شبکه‌های Cat. 4 FDD و TDD LTE پشتیبانی کرده و قادر است به سرعت دریافت 150 مگابیت بر ثانیه و سرعت ارسال 50 مگابیت بر ثانیه دست یابد. علاوه بر این، چیپ جدید مدیاتک از شبکه‌های 2G ،3G و CDMA2000/EVDO Rev نیز پشتیبانی به عمل خواهد آورد.

سایر راهکارهای بی‌سیم تعبیه شده در چیپ MT6753 مدیاتک شامل Wi-Fi دوبانده، Miracast برای استریم بی‌سیم محتوا به دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده‌ی این فناوری و Bluetooth 4.0. LE می‌شود. مدیاتک تصمیم دارد این چیپ را در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی در دل دستگاه‌های میان رده و بالاره به بازار عرضه کند. مدیاتک اخیرا موفقیت‌های بزرگی در بازار چین بدست آورده و در بازار بزرگ هند نیز با سرعت بالایی در حال رشد است. این رویه در سایر کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور نیز در حال پیشروی است و چیپ‌های مدیاتک بهترین گزینه برای کاربرانی به شمار می‌رود که قیمت در کنار قدرت یکی از ملاک‌های اصلی خرید آن‌هاست.

مدیاتک معمولا تلاش نمی کند به رقابت مستقیم با چیپ‌های بالا رده نظیر Exynos 7 Octa و Snapdragon 810 بپردازد و در عوض، تمرکز خود را بر روی ورود به تمام دستگاه‌هایی که قیمتی بین 50 تا 200-300 دلار دارند قرار داده است. البته این رویه ممکن است در آینده‌ی نزدیک دچار تحول شود چرا که مدیاتک برنامه‌های گسترده‌ای برای نفوذ در بازارهای بالغ نظیر ایالات متحده ترتیب دیده است. مدیاتک معتقد است که اگر این کمپانی بتواند در بازار دشواری نظیر آمریکای شمالی به موفقیت دست یابد، ناحیه‌ی دیگری وجود نخواهد داشت که رسیدن به پیروزی در آن دشوار باشد.

کمپانی کوالکام هم‌اکنون با چیپ‌های پیشتاز خود بازار ایالات متحده را به تسخیر درآورده و اغلب قریب به اتفاق دستگاه‌های اندرویدی بخصوص نمونه‌های پرچمدار از چیپ‌های پردازشی این کمپانی بهره می‌برند. افزون بر این، چیپ مودم کوالکام در دل آیفون‌های اپل نیز جای گرفته که با توجه به آمار فروش خیره‌کننده‌ی این دستگاه، موفقیت بزرگی برای کوالکام به شمار می‌رود. بنابراین کنار زدن کوالکام، حداقل در دستگاه‌های بالا رده کار ساده‌ای نخواهد بود. با این وجود مدیاتک می‌تواند به مرور تمرکز خود را  به دستگاه‌های قوی‌تر معطوف کند و در مرحله‌ی بعد به گوشی‌هایی که نیازمند عملکرد خوب (و نه عالی) هستند نفوذ کند؛ گوشی‌هایی نظیر موتو جی موتورولا که با وجود قدرت پردازشی مناسب، از قیمت مقرون به‌صرفه‌ای نیز برخوردار هستند.

بسیاری از دستگاه‌هایی که امروزه در بازارهای بالغ و اشباع شده نیز به فروش می‌رسد در حوزه‌ی قیمتی تخصصی مدیاتک یعنی زیر 300 دلار قرار دارند که با توجه به چالش‌هایی که کوالکام اخیرا با آن‌ها مواجه بوده، می‌تواند فرصت مغتنمی برای مدیاتک فراهم کند.

دیدگاه شما در این خصوص چیست؟ تصور می‌کنید مدیاتک خواهد توانست سرانجام خود را در بازی بزرگان وارد کند یا همچنان بهترین استراتژی برای این سازنده‌ی چیپ های پردازشی حضور در بازار دستگاه‌های مقرون به‌صرفه خواهد بود؟


======================

مدیاتک MT6795، تراشه‌ی هشت هسته‌ای 64 بیتی خود را معرفی کرد

تراشه‌ی هشت‌هسته‌ای ۶۴ بیتی مدیاتک در فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز کار کرده و از فناوری CorePilot مدیاتک بهره می‌برد که امکان استفاده از چند پردازنده و کنترل دما را فراهم کرده است. تراشه‌ی جدید مدیاتک از حافظه‌‌های رم دوکاناله‌ی LPDDR3 در فرکانس 933 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند که به منظور بهره‌گیری از بالاترین نرخ انتقال داده در تلفن‌های‌هوشمند پرچمدار به کار گرفته می‌شود.

جدیدترین تراشه‌ی مدیاتک قادر است تا از صفحات نمایش با فرکانس 120 هرتز پشتیبانی نموده و ویدئوهایی با رزولوشن 1080p را با نرخ 480 فریم در ثانیه بصورت حرکت آهسته (Slow Motion) پخش نماید.

در ادامه شماری از ویژگی‌های MT6795 را ملاحظه می‌کنید:

  • تراشه‌ی هشت‌هسته‌ای 64 بیتی با فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتز
  • فناوری CorePilot مدیاتک امکان استفاده از قدرت هر هشت هسته را به طور همزمان امکان‌پذیر ساخته است
  • حافظه‌ی دو کاناله‌ی LPDDR3 در فرکانس کاری 933 مگاهرتز
  • پشتیبانی از رزولوشن 2K یا 2,560 در 1,600 پیکسل
  • پشتیبانی از صفحات نمایش با فرکانس 120 هرتز با فناوری ClearMotion و فناوری بهبود عملکرد پاسخ‌دهی تصویر
  • ضبط و پخش ویدئوهایی با رزولوشن 1080p با نرخ 480 فریم بر ثانیه بصورت اسلوموشن
  • بهره‌گیری از سخت‌افزار با مصرف پایین برای دیکد و انکد ویدئو با فرمت H.264 و VP9
  • پشتیبانی از Rel.9 و ارتباط LTE کتگوری 4 FDD و TDD در کنار مودم‌ها با پشتیبانی از شبکه‌های 2G و 3G
  • پشتیبانی از WiFi 802.11ac، بلوتوث، رادیو FM، جی‌پی‌اس، Glonass و +ANT
  • پشتیبانی از قابلیت شارژ بی‌سیم چندکاناله

براساس اطلاعات ارائه شده توسط مدیاتک، اولین تلفن‌های‌هوشمند مجهز به این تراشه در واپسین روزهای سال 2014 میلادی به بازار عرضه خواهند شد.

==============

مدیاتک تراشه‌ی 64 بیتی MT6372 را با پشتیبانی از شبکه‌های مخابراتی LTE معرفی کرد

چیپ MT6732 یک تراشه چهارهسته‌ای مبتنی بر معماری هسته‌های Cortex-A53 بوده و فرکانس کاری در نظر گرفته شده برای آن 1.5 گیگاهرتز در کنار پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T760 است. پردازنده‌ی گرافیکی مورد استفاده در این تراشه از APIهای Open GL ES 3.0 ،Open CL 1.2 و Direct3D پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌ی گرافیکی مورد استفاده در این تراشه یک نمونه‌ی 16 هسته‌ای است که عملکرد آن نسبت به نسخه‌ی پیشین 400 درصد بهبود یافته است. در این پردازنده‌ی گرافیکی از فناوری‌های کاهش مصرف انرژی همچون ARM Frame Buffer Compression و Smart Compostion بهره‌گرفته شده است که هر دو نقل و انتقال داده را بهبود داده و مصرف انرژی را 50 درصد کاهش داده است.

از دیگر قابلیت‌های این تراشه می‌توان به پشتیبانی از پخش ویدئوهای 1080p با کدک‌های H.265 و H.264 در کنار امکان ثبت تصاویر ویدئویی با رزپولوشن 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه است. این تراشه از پردازش تصاویر ثبت شده توسط یک سنسور 13 مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند.

این تراشه در کنار پشتیبانی از شبکه‌های LTE، از شبکه‌های ارتباطی HSPA+، TD-SCDMA و EDGE نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین قابلیت استفاده از Wi-Fi دو کاناله، میراکست و همچنین بلوتوث نسخه‌ی 4.0 از سایر امکانات این تراشه است.

محصول بعدی این کمپانی تراشه‌ی MT6630 است که اولین تراشه‌ی بی‌سیم پنج در یک در جهان است. این تراشه از Wi-Fi دو کاناله‌ی 802.11a/b/g/n/ac، Wi-Fi Direct پیشرفته و میراکست، بلوتوث 4.1، دریافت سه بانده‌ی اطلاعات جی‌پی‌اس و گلوناس و دریافت کننده‌ی FM را پشتیبانی می‌کند.

با استفاده از فناروی شارژ سریع Pump Express، زمان مورد نیاز برای شارژ تلفن‌های‌هوشمند به نصف زمان مورد نیاز برای شارژ با استفاده از USB کاهش می‌یابد.

تراشه‌ی MT6732 که تراشه‌ای 64 بیتی است در سه‌ماهه‌ی سوم سال 2014 ملادی به بازار عرضه خواهد شد. تراشه‌ی ارتباطی MT6630 نیز در ابزار‌های ارتباطی عرضه شده در نیمه‌ی دوم سال 2014 میلادی عرضه خواهد شد، در حالی که امکان استفاده از Pump Express‌ در ابزار‌های عرضه شده در نیمه‌ی اول سال 2014 ممکن خواهد شد.

مدیاتک این تراشه‌ها را برای ابزار‌های‌هوشمندی با قیمتی در بازه‌ی 79 تا 399 دلار در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد داد.

=====================

مدیاتک در کنفرانس موبایل بارسلون از دو تراشه‌ی چهار و هشت هسته‌ای 64 بیتی پرده خواهد برداشت

MT6372 به‌عنوان رقیبی برای تراشه‌ی 64 بیتی اسنپ‌دراگون 410 کوالکام طراحی شده است که برای تلفن‌های‌هوشمند میان‌رده‌ی بازار با قابلیت پشتیبانی از LTE مورد استفاده قرار گرفته خواهد شد. انتظار می‌رود این تراشه در سه‌ماهه‌ی سوم سال 2013 در قالب محصولاتی به بازار عرضه شود. تراشه‌ی هشت هسته‌ای این کمپانی برای محصولات رده‌بالای بازار توسعه داده شده است که براساس برنامه‌ی رمان‌بندی تعیین شده در سه‌ماهه‌ی چهارم سال 2014 میلادی به بازار عرضه خواهد شد.

براساس اطلاعاتی که توسط منابع موثق منتشر شده است، این تراشه قادر است از شبکه‌های مخابراتی WCDMA، TD-SCDMA، GSM، LTE-TDD و LTE-FDD پشتیبانی نماید. هسته‌های مورد استفاده در این تراشه‌ها Cortex-A53 بوده و براساس سری دستورات 64 بیتی ARMv8 توسعه داده شده‌اند.

معماری مورد استفاده در Cortex-A53 که در اسنپ‌دراگون 410 نیز مورد استفاده قرار گرفته است، جانشینی 64 بیتی برای معماری موفق Cortex A7 است. در معماری مورد نظر می‌توان دستورات 32 و 64 بیتی را بسته به سیستم‌عامل مورد استفاده قرار داد.

MediaTekInt2

براساس اطلاعات منتشر شده در نمودار زیر، کارایی هر یک از پردازنده‌ها در فرکانس کاری 1 گیگاهرتز و همچنین فرکانس پیش‌بینی شده برای آن مشخص شده است. براساس برآوردهای ARM کمپانی تولیدکننده می‌توانند A53 را در فرکانس کاری 2 گیگاهرتز مورد استفاده قرار دهند. A53 معماری مربوط به A9 را در کارایی پشت سر نهاده است.

MediaTekInt1

ارائه‌ی چنین تراشه‌هایی را می‌توان برای تلفن‌های‌هوشمند میان رده به فال نیک گرفت. هنوز بازار مربوط به تلفن‌ای‌هوشمند 64 بیتی رونق چندان زیادی نداشته و محصولات متعددی در این حوزه عرضه نشده است، اما با عرضه‌ی این تراشه‌ها می‌توان انتظار داشت که در زمان عرضه بازار میان‌رده‌ها نیز محصولاتی را در این حوزه خواهند داشت.

==================

مشخصات Snapdragon 820 فاش شد: نسل بعدی پردازنده‌های کوالکام با قابلیت‌های جدید

هنوز پردازنده اسنپ‌دراگون 810، به دلیل برخی مشکلات مربوط به بالا رفتن حرارت، هنوز به صورت عمده وارد بازار نشده، و همه چشم‌انتظارند تا کوالکام مشکلات را برطرف کرده و در نهایت یک محصول قابل اتکا و عالی روانه بازار کند. با این حال به نظر می‌رسد این کمپانی در حال کار بر روی تراشه نسل بعدی خود نیز هست، چرا که امروز جزئیات مربوط به تراشه اسنپ‌دراگون 820 نیز فاش شد.

تصویر جالبی که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد که نسل آتی پردازنده‌های کوالکام چه ویژگی‌هایی خواهد داشت. گفته می‌شود که تراشه‌های بعدی اسنپ‌دراگون در سال جاری میلادی روانه بازار خواهند شد. این که لیست فاش شده تا چه حد معتبر است و می‌توان به آن استناد کرد، بر ما پوشیده است، اما در صورت صحت آن می‌توان نتیجه گرفت که قدرت پردازشی تراشه‌های موبایل همچنان با شتاب زیادی رو به افزایش است.

اسنپدراگون 820

اولین پردازنده‌ای که در این لیست مشاهده می کنیم، اسنپ‌درگون 616 است که به نظر می‌رسد نسخه بهبود یافته اسنپ‌دراگون 615 کنونی باشد. این تراشه از همان ۸ هسته Cortex A53 استفاده می‌کند که فرکانس کلاک بالاتری دارند (بین ۱.۸ تا ۲.۲ گیگاهرتز). پردازنده گرافیکی مجتمع آن نیز به آدرنو 408 بروزرسانی شده و حالا مودم آن نیز از ارتباط Cat.6 LTE پشتیبانی می‌کند.

گزینه بعدی که در این لیست می‌بینیم، اسنپ‌دراگون 620 است که بر اساس معماری خودِ کوالکام با نام «تایپان» (Taipan) طراحی شده است. این پردازنده مجهز به چهار هسته پردازشی است و از پردازنده گرافیکی آدرنو 418، حافظه رم DDR3 و ارتباط Cat.10 LTE بهره می‌برد.

تراشه‌های اسنپ‌دراگون 625 و 629 دارای هشت هسته پردازشی هستند و همچون اسنپ‌دراگون 620 از پردازنده گرافیکی Adreno 418 است. این تراشه‌ها همچنین به حافظه رم LPDDR4 1600 دوکاناله مجهز هستند و مبتنی بر تکنولوژی ۲۰ نانومتری ساخته شده‌اند.

در ادامه لیست به تراشه‌های جذاب سری پرچمدار می‌رسیم؛ اسنپ‌دراگون 815 با هشت هسته با معماری big.LITTLE که به مودمی با پشتیبانی از Cat.10 LTE MDM9X55، پردازنده گرافیکی Adreno 450 و حافظه رم LPDDR4 مجهز است. این تراشه نیز بر اساس فناوری ۲۰ نانومتر ساخته شده است.

 در انتهای لیست نیز اسنپ‌دراگون 820 را داریم. پردازنده‌ای با قدرت بالا که از هر نوع پردازنده‌ موبایلی که تا کنون دیده‌ایم قدرتمندتر است. به نظر می‌رسد این تراشه مجهز به هشت هسته TS2 است و در لیست فاش شده، هیچ اشاره‌ای به بهره‌گیری از معماری big.LITTLE در آن نشده که می‌تواند بدین معنا باشد که هر هشت هسته به صورت همزمان کار خواهند کرد. پشتیبانی از رم و مودم مورد استفاده در آن شبیه به اسنپ‌دراگون 815 است، ولی GPU مجتمع شده با این تراشه، Adreno 530 است. اما تفاوت اصلی این تراشه پرچمدار با سایر موارد در فناوری ساخت آن است. گفته می‌شود اسنپ‌دراگون 820 مبتنی بر فناوری ۱۴ نانومتر FinFET ساخته شده است. روی آوردن به فناوری‌ ۱۴ نانومتر نوید این را می‌دهد که تراشه پرچمدار بعدی کوالکام، با توان پردازشی بالاتر، توان مصرفی و حرارت تولیدی بسیار کمتری داشته باشد.

رقبای کوالکام از جمله سامسونگ، اپل، انویدیا و مدیاتک هم بیکار ننشسته‌اند و احتمالا آنها نیز تراشه‌های قدرتمندی را در سال جاری معرفی خواهند کرد. فقط امیدواریم این بار این کمپانی بتواند به موقع تراشه جدید خود را آماده استفاده در ابزارهای هوشمند کند.

=====================

۵ قابلیت گوشی‌های‌هوشمند مجهز به اسنپ‌دراگون 810 در سال ۲۰۱۵

 اسنپ‌دراگون ۸۱۰، جدیدترین تراشه‌ی کمپانی کوالکام است که در سال ۲۰۱۵ میلادی در قلب شماری از پرچمداران بازار جای خواهد گرفت. در سال‌های اخیر کوالکام به‌عنوان پردازنده‌ی بسیاری از گوشی‌های‌‌هوشمند رده‌ بالای بازار مورد استفاده قرار گرفته که از جمله‌ی آن می‌توان به انواع گوشی‌های‌هوشمند ویندوزفونی، اندرویدی و محصولات بلک‌بری اشاره کرد. البته در این بین محصولاتی نیز وجود دارند که از سایر گزینه‌های موجود در بازار استفاده می‌کنند. از این جمله می‌توان به شماری از پرچمداران سامسونگ با تراشه‌ی اگزینوس، آیفون‌های اپل با تراشه‌های اختصاصی سری A و همچنین تراشه‌ی تگرا کی وان انویدیا اشاره کرد.

تراشه‌ی مورد استفاده در تبلت یا گوشی‌هوشمند اصلی‌ترین فاکتور در ارزیابی عملکرد که گجت الکترونیکی است. همه‌ی اجزای قابل رویت توسط کاربر که از نظر وی به کارکرد محصول منتهی می‌شود، توسط تراشه کنترل می‌شود که از جمله‌ی آن می‌توان به اجرای انواع اپلیکیشن‌ها، انواع اعلانیه‌ها و حتی پیکسل‌‌های نمایش داده شده نیز اشاره کرد.نتیجه‌ی قدرت محاسباتی بالا بهبود عملکرد است. در حال حاضر اسنپ‌دراگون ۸۰۵ به‌عنوان بهترین تراشه‌ی کوالکام در بازار خودنمایی می‌کند که از قابلیت‌های آن می‌توان استفاده از آن در گلکسی‌نوت ۴ و هدست واقعیت مجازی گیر وی‌آر سامسونگ اشاره کرد.

اسنپ‌دراگون ۸۱۰ با قدرت و قابلیت‌های بیشتری مهمان گوشی‌های‌هوشمندی خواهد شد که از آن استفاده می‌کنند. کوالکام فروردین ماه سال جاری تراشه‌ی ۶۴ بیتی اسنپ‌دراگون ۸۱۰ را معرفی کرد. این تراشه برخلاف چیپ‌ست‌های پیشین این کمپانی از وجود چهار هسته‌ی Cortex-A57 و چهار هسته‌ی Cortex-A53 به‌همراه پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۴۳۰ بهره می‌برد. نکته‌ی جالب توجه در مورد این تراشه استفاده از معماری big.LITTLE و هسته‌های مبتنی بر معماری آرم به‌جای بهره‌گیری از هسته‌های کریت خود کوالکام است.

۱. قابلیت‌های بیشتر در رابطه با ویدئوهای 4K

Qualcomm 1

در حال حاضر گوشی‌های‌هوشمندی چون جی۳ ال‌جی از وجود یک صفحه‌ی نمایش با رزولوشن QHD بهره می‌برند. این گوشی‌هوشمند قادر است تا ویدئوهایی با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل را نمایش دهد، اما با وجود اسنپ‌دراگون ۸۱۰ نقل و انتقال ویدئوهای 4K متحول خواهد شد. گوشی‌های‌ هوشمند مجهز به این تراشه قادر خواهند بود تا علاوه بر پخش ویدئوهای 4K این ویدئوها را از طریق بی‌سیم در تلویزیون استریم کنند. مطمئنا برای استفاده از این قابلیت باید دانگل سخت‌افزاری مورد نیاز را به تلویزیون خود متصل کنید.

کوالکام معتقد است که اکثر گوشی‌های‌هوشمند سال ۲۰۱۵ قادر خواهند بود تا ویدئوهایی با رزولوشن 4K ثبت کنند. براساس پیش‌بینی‌های این کمپانی تا سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه گجت‌هوشمند قادر به فیلم‌برداری با رزولوشن 4K خواهند بود. تنها پیش‌نیاز استفاده از ویدئوهای 4K دوربین‌های مجهز به این قابلیت نبوده و باید کل اکوسیستم چنین قابلیتی داشته باشد و این موضوعی است که کوالکام درصدد رسیدن به آن است.

۲. شبیه‌سازی بزرگ‌نمایی اپتیکال

Qualcomm 2

کمپانی Core Photonics دوربین جدیدی برای گوشی‌های‌هوشمند توسعه داده که در واقع از دو سنسور بهره می‌برد. یک سنسور معمولی واید برای ثبت تصاویر و یک سنسور مجهز به لنز تله‌فوتو برای بزرگ‌نمایی تصاویر تا سه برابر. براساس اطلاعات ارائه شده توسط کمپانی Core Photonics، با استفاده از قدرت محاسباتی تراشه‌ی جدید کوالکام می‌توان دو تصویر ثبت شده را ترکیب کرده و یک تصویر واحد ایجاد کرد که کیفیت آن در حداقل بزرگ‌نمایی، بیشتر از تصاویر ثبت شده با دوربین‌ DSLR است.

با استفاده از دوربین‌های توسعه یافته توسط Core Photonics حتی می‌توان تصاویر بسیار ریز ثبت شده در تصویر را نیز براحتی خواند.

۳. ثبت صدای محیط در چند جهت

Qualcomm 3

یکی از مشکلات بزرگ در زمان ثبت ویدئوها توسط گوشی‌های‌هوشمند، کیفیت پایین صدا است که ضبط می‌شود. با استفاده از تراشه‌ی جدید کوالکام، صدای محیط در زمان فیلم‌برداری در چند جهت ثبت خواهد شد. برای مثال زمانی که از یک سوژه‌ی خاص همچون یک شخص فیلم‌برداری می‌کنید، می‌توانید به گوشی‌هوشمند خود بگویید تا صدای فرد مورد نظر را بصورت شاخص‌تری در ویدئو ثبت کند.

۴. استفاده از گوشی‌هوشمند به‌عنوان یک پی‌سی

Qualcomm 4

با توجه به قدرت پردازشی بالای تراشه‌ی جدید کوالکام، می‌توان تبلت یا گوشی‌هوشمند مجهز به این پردازنده را به‌عنوان یک پی‌سی مورد استفاده قرار داد. در صورتی که از یک نمایشگر، کیبورد و یک دانگل سخت‌افزاری همچون کروم‌کست بهره می‌برید، می‌توانید با اتصال گوشی‌هوشمند یا تبلت خود، از قدرت پردازشی تراشه‌ی اسنپ‌دراگون ۸۱۰ همچون یک پی‌سی استفاده کنید. ارتباط برقرار شده از طریق نسل جدید استاندارد وای-فای منتسب به وای-گیگ خواهد بود که کوالکام آن را در محصول خود به‌کار برده است.

اسنپ‌دراگون ۸۱۰ اولین تراشه‌‌ای است که از استاندارد ارتباطی 802.11ad پشتیبانی می‌کند. این استاندارد قادر است تا نرخ انتقال اطلاعات را در مقایسه با نسل پیشین ۵ برابر بیشتر کند. این سرعت برای انتقال اطلاعات به‌منظور سهولت ردوبدل کردن ویدئوهای 4K کاربردی خواهد بود.

۵. امکان بازی کردن مشابه یک کنسول بازی

Qualcomm 5 

در نهایت با استفاده از تراشه‌ی اسنپ‌دراگون ۸۱۰ می‌توان با استفاده از گوشی‌هوشمند یا تبلت همچون یک کنسول به انجام بازی‌ها پرداخت. با بهره‌گیری از قابلیت‌های آخرین نسل از تراشه‌ی کوالکام، کاربران قادر خواهند بود تا یک مانیتور بزرگ را بصورت بی‌سیم به گوشی‌هوشمند یا تبلت خود متصل کرده و لذت بازی در صفحه‌ی نمایش بزرگ را تجربه کنند.

قابلیت‌هایی که در سطور بالا به آن اشاره کردیم تنها بخشی از ویژگی‌هایی است که تولیدکنندگان ابزار‌های‌هوشمند می‌توانند آن‌ها را در محصولات خود مورد استفاده قرار دهند. همانطور که گفتیم وجود این قابلیت‌ها منوط به استفاده‌ی تولیدکنندگان از آنها در محصولات تولیدی است. با شروع نمایشگاه CES 2015 و همچنین کنگره‌ی موبایل بارسلون، انتظار می‌رود اغلب محصولات مبتنی بر این تراشه‌ی قدرتمند معرفی شوند.

===================

نگاهی دقیق به تراشه‌های 64 بیتی S810 و S808 کوآلکام با ساختار big.LITTLE

با معرفی A7 همه آماده‌ی تولید تراشه‌های 64 بیتی شدند

تولیدکنندگان و طراحان تراشه‌های مبتنی بر ARM همگی تاکنون تراشه‌های 3 بیتی تولید می‌کردند. کوآلکام با دستکاری هسته‌های Cortex A9 هسته‌های جدیدی به نام Krait طراحی کرده بود، در تراشه‌ی قدرتمند S800 با 4 هسته‌ی کریت 400 سروکار داشتیم. کریت 300، 200 و هسته‌های رده‌پایین‌تر همگی حاصل تلاش کوآلکام بوده‌اند و از نظر مدیریت مصرف انرژی، موفق ظاهر شدند. قدرت کریت 400 در فرکانس کاری برابر کمی کمتر از Cortex A15 است، اما توان مصرفی آن با تغییر سرعت کلاک بسیار متغیر است.

چرا کوآلکام به معماری big.LITTLE روی آورده است؟

سامسونگ از طرف دیگر با استفاده از ساختاری به نام big.LITTLE و معرفی تراشه‌های 8 هسته‌ای به رقابت پرداخت. تراشه‌های سری 5 اکسینوس سامسونگ مثل 5410 قبلاً به علت پیاده‌سازی ناکامل بیگ.لیتل، چندان موفق نبودند، اما تبلت‌های گلکسی نوت‌پرو که از مدل‌های جدیدتر اکسینوس بهره می‌برند، در نقد و بررسی‌ها موفق‌تر ظاهر شده و هم از نظر کارایی و هم از نظر مصرف باتری، بهتر از نسل اول اکسینوس‌های سری 5 عمل‌ کردند.


موفقیت سامسونگ برای کوآلکام هم یک موفقیت محسوب می‌شود چرا که حالا کوآلکام هم تصمیم گرفته از ساختار هسته‌های بزرگ و کوچک یا همان big.LITTLE استفاده کند. در این ساختار امور محوله بسته به سبکی و سنگینی پردازش مورد نیاز، به هسته‌های کم‌مصرف و ضعیف یا بر عکس، به هسته‌های قدرتمند و پر مصرف واگذار می‌شوند. شاید تنها مشکل قیمت تمام شده‌ی تراشه باشه که به علت مساحت بیشتر هزینه‌ی بالاتری هم دارد. مشکل دیگری که در مورد هسته‌های کریت وجود نداشت، سرعت کلاک یکسان برای هسته‌های موجود در یک گروه است. مثلاً تمام 4 هسته‌ی A15 باید سرعت یکسانی داشته باشند. اما گروه دیگر می‌تواند سرعت کلاک پایین‌تری داشته باشد، چیزی که در تراشه‌های 8 هسته‌ای اکسینوس 5 سامسونگ شاهد هستیم.

Snapdragon 810 یا به اختصار S810 حاصل همین استراتژی جدید کوآلکام است. در این تراشه هسته‌ی قدرتمند A57 در کنار 4 هسته‌ی کم‌مصرف A53 قرار می‌گیرند. توجه کنید که Cortex A57 از نظر قدرت پردازشی با Cortex A15 قابل قیاس است چرا که در واقع نسخه‌ی تکامل یافته‌ی هسته‌ی A15 برای پشتیبانی سخت‌افزاری از پلتفرم 64 بیتی است.

ترکیب Cortex A57 و A53 به جای Cortex A15 و A7

یک هسته‌ی Cortex A57 از نظر IPC یا تعداد دستورات اجرایی در یک سیکل کلاک، بین 25 تا 55 درصد قوی‌تر از یک هسته‌ی Cortex A15 است. اما این پایان کار نیست، توان مصرفی هم افزایش می‌یابد. به این صورت که اگر هر دو با لیتوگرافی 20 نانومتری تولید شوند، مصرف A57 حدود 20 درصد بیشتر از A15 خواهد بود. هسته‌های Cortex A7 هم تکامل پیدا کرده‌اند و با پشتیبانی از معماری مجموعه دستورات ARMv8 که ساختاری 64 بیتی است، به هسته‌های Cortex A53 تبدیل شده‌اند.

بنابراین تراشه‌های S810 و همچنین مدل مشابه S808 هر دو شامل ترکیبی از هسته‌های A57 و A53 هستند، درست شبیه به Exynos 5420 سامسونگ که شامل 4 هسته‌ی A15 و 4 هسته‌ی A7 است، با این تفاوت که حالا تمام هسته‌ها 64 بیتی شده‌اند.

کوآلکام با توجه به بیشتر بودن توان مصرفی هسته‌های 64 بیتی، از لیتوگرافی 20 نانومتری استفاده کرده که موجب کاهش توان مصرفی می‌شود.

قبلاً سه مدل دیگر از تراشه‌های 64 بیتی کوآلکام به نام‌های S410، S610 و S615 معرفی شده بود که هیچ یک ساختار big.LITTLE را به همراه ندارد.

مشخصات صف تراشه‌های 64 بیتی کوآلکام

برای رقابت با اپل بزرگ که تنها یک گوشی می‌سازد و بهترین‌ها را انتخاب می‌کند، برای رقابت با سامسونگی که طیف وسیعی از محصولات با قیمت‌های متنوع را رونمایی می‌کند و در حوزه‌ی صفحه نمایش، دوربین و حسگرها و حتی نرم‌افزار موفقیت‌های بزرگی داشته و دوست دارد سود تراشه‌ها هم کاملاً به جیب خودش سرازیر شود، برای رقابت با تگراهای انویدیا که در عرصه‌ی پردازش گرافیکی و پردازش تصویر، توانمندی خود را به رخ می‌کشد و در نهایت اینتلی که دیر شروع کرده ولی از روز شروع تاکنون روند صعودی فوق‌العاده‌ای دارد، به تراشه‌های متنوع با سرعت کلاک، هسته‌ها و امکانات مختلف نیاز است.

از این رو صف تراشه‌های 64 بیتی کوآلکام از همین ابتدا متنوع و شلوغ است:

qualcomm-64bit-s810-s808-first-impressions-2

S808 یک تراشه‌ی 6 هسته‌ای است، که همانند اگزینوس هگزای سامسونگ 2 هسته‌ی قوی در کنار 4 هسته‌ی ضعیف قرار می‌گیرند و احتمالاً نتیجه بازدهی بالای تراشه باشد. S810 تنها به محصولات رده اول اختصاص دارد چرا که با 8 هسته‌ی کارآمد، توان مصرفی بالاتری هم دارد.

توجه کنید S808 و S810 بر خلاف 5410 سامسونگ که به خاطر عدم فعالیت هم‌زمان تمام 8 هسته سرزنش شد، همانند اگزینوس جدید سامسونگ یعنی 5422 قادر به فعال کردن تمام هسته‌ها هستند. حافظه‌ی کش هسته‌ها هم مشخص نشده اما حافظه‌ی مشترک بین دو گروه هسته‌ها، قطعاً اندازه‌ی فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

علاوه بر این توجه داشته باشید که کوآلکام یکی از شرکای اصلی آرم است و مثل اپل لایسنس کامل طراحی و تغییر در طرح‌های اصلی آرم را دارد. بنابراین با استفاده از سلول‌ها و کتابخانه‌های اختصاصی و بهینه‌ی شده‌ی خود، محصولی با بازدهی بالاتر و کارایی بهتر از نمونه‌ی اصلی عرضه می‌کند.

پردازنده‌ی گرافیکی

در S810 از پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 430 استفاده شده و در S808 از مدل Adreno 418. هنوز در مورد معماری این پردازنده‌های گرافیکی اطلاعات زیادی منتشر نشده است. تاکنون کوآلکام تنها کمپانی است که در مورد پردازنده‌های گرافیکی خود اطلاعات کاملی ارایه نکرده است. آنچه اعلام شده این است که اَدرِنو 418 حدود 20 درصد سریع‌تر از Adreno 330 است در حالیکه ادرنو 430 نسبت به ادرنو 420 حدود 30 درصد توانمندتر است. توجه کنید که ادرنو 420 نسبت به ادرنو 330 که پردازنده‌ی گرافیکی S801 است، حدود 40 درصد قوی‌تر است، بنابراین محصولات مجهز به S810، نسبت به گلکسی اس 5 و گوشی‌های دیگری که از تراشه‌ی قدرتمند S801 استفاده می‌کنند، در عرصه‌ی پردازش گرافیکی حدود 80 درصد سریع‌تر است که رکورد خارق‌العاده‌ای به حساب می‌آید و راه را برای عرضه‌ی گوشی‌هایی که صفحه نمایش 2K دارند باز می‌کند. صفحه نمایش 2K دارای 4 مگاپیکسل است که نسبت به رزولوشن 2 مگاپیکسلی گوشی‌های رده اول امروزی، 100 درصد بیشتر است و قدرت پردازنده‌ی گرافیکی بالاتری را طلب می‌کند.

پشتیبانی از کدک ویدیویی H.265

استاندارد فعلی ویدیوها در وب و دوربین‌ها و به طور کلی در بیشتر کاربردها، کدک H.264 است. به عنوان مثال فیلم‌های فشرده شده با کدک x264، حجم پایین و کیفیت خوبی دارند. این کدک یکی از پیاده‌سازی‌های استاندارد H.264 است.

استاندارد بعدی که چندسالی در مورد آن بحث و تحقیق صورت گرفته، H.265 یا HEVC به معنی کدک ویدیویی با بازدهی بالا است. تخمین‌های اولیه خبر از نصف شدن حجم ویدیوها نسبت به کدک H.264 دارند، البته با کیفیت یکسان. این کدک در هنگام اینکد یا فشرده‌سازی و همچنین دیکود یا باز کردن ویدیو، پردازش سنگین‌تری دارد که اگر به صورت سخت‌افزاری صورت بگیرد، بار سنگین پردازشی را از دوش هسته‌های پردازنده‌ی اصلی که کاربرد عمومی دارند، برمی‌دارد.

لذا S810 به عنوان بهترین تراشه، به اینکودر و دیکودر اختصاصی مجهز شده است تا به راحتی ویدیوهای 4K فشرده شده با این کدک را باز کند و نیز قدرت فشرده‌سازی ویدیو با این کدک را داشته باشد. در مورد S808 و سایر تراشه‌های ضعیف‌تر، امکان اینکد سخت‌افزاری مهیا نشده ولیکن دیکد (Decode) سخت‌افزاری امکان‌پذیر است.

علاوه بر دیکد کردن ویدیوی 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه، می‌توان ویدیوهای 60 فریم بر ثانیه‌ای را هم دیکد کرد که پردازش آن بسیار سنگین است و چه بسا با پردازنده‌های رده متوسط کامپیوترهای امروزی هم ممکن نباشد. چیزی که در عمل به تیک زدن ویدیو و فریم فریم دیکد شدن و نمایش آن منجر می‌شود.

در مورد 808 بیشترین رزولوشن ویدیوی پشتیبانی شده، 2560 در 1600 پیکسل است که باز هم رقم بسیار خوب و قابل قبولی است.

پردازنده‌ی سیگنال‌های تصویری در تراشه‌های جدید

ISP یا بخش پردازش سیگنال تصویری مثل سیگنال مربوط به عکس‌های دوربین هم ارتقا یافته اما جزئیات آن اعلام نشده است.

در مورد S808 از یک ISP دوتایی 12 بیتی استفاده شده، منظور از دوتایی این است که قادر به پردازش سیگنال دو دوربین به صورت هم‌زمان است. در S810 همین ساختار با ISP بهتر یعنی 14 بیتی تکرار می‌شود. کوآلکام اعلام کرده که قدرت پردازش سیگنال برابر با 1.2 گیگاپیکسل در ثانیه است. با این خروجی اگر سرعت کلاک پردازنده سیگنال را 600 مگاهرتز فرض کنیم، 20 درصد قوی‌تر از پردازنده‌ی سیگنال به کار رفته در S805 است.

بالاخره حافظه‌ DDR4 و سرعت باس 1600 مگاهرتز در یک تراشه‌ی گوشی و تبلت

در S808 با توجه به معماری 64 بیتی و افزایش قدرت پردازشی، پهنای باند بالاتری نیاز است. لذا واسط حافظه‌ی 64 بیتی LPDDR3 با سرعت 933 مگاهرتز که فرکانس موثر تبادل داده‌ی آن 1866 مگاهرتز است به کار گرفته شده که پهنای باندی معادل 15 گیگابایت در ثانیه حاصل آن است. در S810 برای اولین بار از واسط حافظه‌ی 64 بیتی LPDDR4 استفاده شده که سرعت باس آن 1600 مگاهرتز است. فرکانس موثر 3200 مگاهرتز و پهنای باند 25.6 گیگابایت در ثانیه خواهد بود.

با این تفاوت ساختار واسط حافظه، قطعاً تراشه‌ی 808 و 810 از نظر پین‌های اتصال یکسان نیستند و در واقع دو سیلیکون متفاوت هستند که مدل ضعیف، حاصل دستکاری مدل اصلی نیست.

مودم ارتباط مخابراتی و اتصال بی‌سیم

هر دو تراشه‌ی S810 و S808 از آخرین دستاوردهای کوآلکام در عرصه‌ی مودم بهره می‌برند. MDM9x35 که مشتق شده از مودم‌های شبکه‌ی مخابراتی نسل 4 یا LTE است و در دسته‌ی 6 قرار می‌گیرد. برای قرار گرفتن در این دسته می‌بایست سرعت بیشینه‌ی دانلود به 300 مگابیت بر ثانیه برسد. لذا این مودم قادر به ارتباط با دو اپراتور با سرعت 20 مگاهرتز است. برای برقراری چنین ارتباطی به دو فرستنده و گیرنده‌ی فرکانس‌های رادیویی نیاز است، لذا دو فرستنده و گیرنده‌ی WTR3925 و WTR3905 مورد استفاده قرار می‌گیرد. WRT3925 تنها یک تراشه و قادر به برقراری ارتباط با دو اپراتور است، مدل دیگر تنها با یک اپراتور ارتباط برقرار می‌کند.

با استفاده‌ی هم‌زمان از دو فرستنده و گیرنده، می‌توان مجموعاً با 3 اپراتور کار کرد و در این حالت کانال‌های ارتباطی باریک‌تر می‌شوند به طوری که مجموع فرکانس‌ها 40 مگاهرتز باقی بماند. مثل 20 مگاهرتز با یک اپراتور و دو ارتباط 10 مگاهرتزی دیگر با دو اپراتور بعدی.

کوآلکام آمادگی پشتیبانی از دسته‌ی 7 شبکه‌ی LTE را به صورت سخت‌افزاری دارد اما با توجه به آماده نبودن اپراتورها، مودم خود را در دسته‌ی 6 قرار داده است.

در هیچ یک از دو تراشه‌ی معرفی شده اتصال بی‌سیم WiFi پیش‌بینی نشده است. کوآلکام به استفاده از تراشه‌های جداگانه‌ای مثل QCA6174 امیدوار است که به صورت هم‌زمان قادرند روی دو استریم کار کنند.

qualcomm-64bit-s810-s808-first-impressions-3

تعداد ترانزیستورها در تراشه‌های جدید کوآلکام و مقایسه با A7 اپل

کوآلکام هر دو تراشه‌ی 6 هسته‌ای و 8 هسته‌ای S808 و S810 را تراشه‌های چندمیلیارد ترانزیستوری نامیده است. اما اطلاعات مربوط به مساحت تراشه و تعداد ترانزیستورها منتشر نشده و متأسفانه فعلاً نمی‌توان ارقام را با A7 اپل که 102 میلی‌متر مربع مساحت و بیش از 1 میلیارد ترانزیستور دارد، مقایسه کرد.

زمان‌بندی عرضه‌ی محصولات مبتنی بر تراشه‌های 64 بیتی کوآلکام

S808 در درجه‌ی اول جایگزین S800 و S801 می‌شود، اما S810 از نظر هزینه شبیه به S805 امروزی است و در دسته‌ای بالاتر قرار می‌گیرد. هر دو تراشه‌ی جدید از نهایتاً 4 گیگابایت حافظه پشتیبانی می‌کنند. با توجه به تمام مشخصاتی که در مورد قدرت پردازش پردازنده‌ی اصلی و گرافیک، پهنای باند واسط حافظه، پردازنده‌ی سیگنال‌های دیجیتال و مودم گفته شد، به این مهم می‌رسیم که S810 و S808 نسبت به پرچم‌دارای فعلی بازار، بسیار سریع‌تر خواهند بود.

تراشه‌ی S410 در فصل سوم 2014 و دو تراشه‌ی S610 و S615 در فصل آخر 2014 در محصولات موجود در بازار گوشی و تبلت رویت خواهند شد اما برای دیدن توانمندی‌های S808 و S810 باید تا نیمه‌ی دوم سال 2015 صبر کرد. S805 تا 6 ماه دیگر در وسایل همراه حاضر خواهد شد، 6 ماه پس از حضور 805، نوبت به S810 می‌رسد. بنابراین در مجموع باید بیش از 1 سال برای رونمایی از محصولات مبتنی بر S810 صبر کنیم.

نکته‌ی پایانی این است که قبلاً در نقشه راه کوآلکام خبری از تراشه‌های 64 بیتی نبود. اما با توجه به قدرت‌نمایی A7 اپل، به نظر می‌رسد که کوآلکام نقشه راه لو رفته‌ی خود را به صورت پنهانی عوض کرده و حالا سری 600 و 800 و 400 به طور کامل 64 بیتی می‌شوند. سری 200 فعلاً تغییری نداشته و خبر جدیدی در مورد آن منتشر نشده است.

نظر شما در مورد ساختار S810 و S808 چیست؟ صرف نظر از 64 بیتی نبودن اندروید که ممکن است دیر و زود یک پلتفرم 64 بیتی شود، کارایی این تراشه‌ها و موفقیتشان را چطور ارزیابی می‌کنید؟


===================

کوالکام تراشه‌های قدرتمند اسنپ‌دراگون 808 و 810 را با قابلیت پشتیبانی از پردازش 64 بیتی و معماری big.LITTLE معرفی کرد

پس از عرضه‌ی تراشه‌ی بروز شده‌ی اسنپ‌دراگون 801 به‌همراه تلفن‌های‌هوشمندی چون گلسی S5 سامسونگ، اچ‌تی‌سی وان جدید و همچنین اکسپریا Z2 سونی، این کمپانی تراشه‌ی دیگری را نیز در تابستان سال جاری با نام اسنپ‌دراگون 805 به بازار عرضه خواهد کرد. اما تمامی موارد فوق آن چیزی نبود که علاقمندان در انتظار آن بودند؛ تا اینکه دقایقی پیش این کمپانی پرده از تراشه‌های 64 بیتی خود برداشت. براساس اطلاعات ارائه شده توسط کوالکام، این تراشه‌ها در نیمه‌ی اول سال آتی میلادی به بازار عرضه خواهد شد.

همانطور که اشاره کردیم هر دو تراشه‌ی جدید معرفی شده 64 بیتی هستند. هرچند پیش از این نیز کوالکام اسنپ‌دراگون 610 و 615 را با قابلیت پشتیبانی از پردازش‌های 64 بیتی عرضه کرد، اما محصول جدید این کمپانی به واقع یک تراشه درخور پرچمداران است. کوالکام در این محصولات از معماری هسته‌های 64 بیتی ARM بهره گرفته است. هر دو تراشه‌ی اسنپ‌دراگون 808 و 810 مبتنی بر معماری big.LITTLE خواهند بود که ترکیبی از هسته‌های پردازشی Cortex-A53 و Cortex-A57 است. هسته‌های پردازشی A57 در حدود 50 درصد از هسته‌های A15 قوی‌تر هستند. کوالکام تراشه‌های جدید را براساس لیتوگرافی 20 نانومتری تولید خواهد کرد که منجر به بهبود مصرف انرژی در مقایسه با تراشه‌های اسنپ‌دراگون 805 و 801 خواهد شد که براساس لیتوگرافی 28 نانومتری توسعه داده شده‌اند.قابل ذکر است که اسنپ دراگون 808 از دو هسته A57‌در کنار ۴ هسته پردازشی A53 استفاده می‌کند در حالی که اسنپ 810 از چهار هسته A57‌در کنار چهار هسته A53 یعنی هشت هسته پردازشی ۶۴ بیتی سود می برد.

کوالکام پردازنده‌ی گرافیکی این محصولات را نیز از یاد نبرده و اسنپ‌دراگون 808 را با پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو 418 همراه ساخته است که 20 درصد سریع‌تر از آدرنو 330 عمل می‌کند. اسنپ‌دراگون 810 نیز با آدرنو 430 همراه شده که در مقایسه با آدرنو 420 به کار رفته در اسنپ‌دراگون 805، به میزان 30 درصد سریع‌تر شده است. با این اوصاف اسنپ‌دراگون 810 از اینترفیس و رزولوشن ویدئو‌هایی 4K اولترا اچ‌دی با نرخ انکدینگ 30 فریم بر ثانیه و ویدئوهایی با رزولوشن 1080p با نرخ 120 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌نماید. پردازنده‌ی سیگنال تصاویر دوگانه‌ی (ISP) تعبیه شده، قادر است تا نرخ انتقال 1.2 گیگاپیسکل بر ثانیه را پشتیبانی نماید. همچنین می‌توان در تلفن‌های‌هوشمندی با قلب پردازشی اسنپ‌دراگون 810، دوربین‌هایی با سنسور 55 مگاپیکسل تعبیه کرد.

زمانی که تمامی ویژگی‌ها و قابلیت‌های فوق را با پشتیبانی از حافظه‌های DDR4 و قابلیت ارتباطی Cat 6 LTE-Advanced با سرعت انتقال 300 مگابایت در اسنپ‌دراگون 810 ترکیب کنیم، شاهد ظهور یکی از قوی‌ترین تراشه‌های موجود در صنعت ابزار‌های قابل‌حمل خواهیم بود که رقابت با آن در چنته‌ی هر رقیبی نیست.

نکته قابل توجه در معرفی این پردازنده‌‌ها به روی آوردن کوالکام به تکنولوژی big.LITTLE آرم و استفاده از ۸ هسته پردازشی باز می گردد. کوالکام که از منتقدان جدی سامسونگ و آرم در استفاده از هشت هسته پردازشی و معماری بیگ لیتل بود خود به سراغ این تکنولوژی‌ها در محصولات آینده رفته که نوعی عقب‌گرد برای این کمپانی و هسته‌های طراحی اختصاصی کریت می باشد. کوالکام سابقاً نیز انتقادات تندی را متوجه ۶۴ بیتی‌بودن پردازنده A7 اپل کرده بود که از موضع اشتباه خود دست برداشت.

کوالکام اسنپ‌دراگون 810 را در نیمه‌ی اول سال 2015 میلادی به بازار عرضه خواهد کرد. از این‌رو باید شاهد استفاده از آن در نسل آتی پرچمداران باشیم.

======================

کوالکام پردازنده‌ اسنپ‌دراگون 801 با عملکرد بهتر و اسنپدراگون 615 و 610 را با معماری 64 بیتی معرفی کرد

در مقایسه با اسنپ‌دراگون 800 که محصول سال گذشته‌ی این کمپانی است، اسنپ‌دراگون 801 با بهبود 14 درصدی در سرعت پردازشی هسته‌های Krait 400 و بهبود 28 درصدی در کارایی پردازنده‌های گرافیکی آدرنو 330 همراه شده است. ضمنا این تراشه شاهد یک بهبود در پردازش تصاویر ثبت شده توسط دوربین است که منجر به بهبود کارکرد آن به اندازه‌ی 45 درصد شده است. از‌این‌رو می‌توان این تراشه را هم از لحاظ کارایی و مصرف انرژی یک پله بالاتر از اسنپ‌دراگون 800 عنوان کرد. مطمئنا ارایه‌ی این تراشه به منظور استفاده از آن در محصولاتی است که در جریان کنگره‌ی موبایل بارسلون معرفی خواهند شد، چنانچه این تراشه در پرچمدار سونی یعنی اکسپریا Z2 به کار گرفته شده است.

بهبود پردازش تصاویر ثبت شده توسط دوربین در این تراشه به‌منظور بهبود کارایی سنسورهایی با رزولوشن بالا انجام گرفته است که از این‌رو ثبت تصاویر با دوربین‌هایی با رزولوشن بالا را همچون لومیا 1020 که از یک سنسور 41 مگاپیکسلی بسیار بهتر خواهد کرد. از دیگر تغییرات اعمال شده در این تراشه می‌توان به تعبیه یک مودم چند کاناله‌ی 4G LTE Cat4 در آن اشاره کرد. این تراشه‌ از شبکه‌های وای‌فای با استااندارد 802.11ac نیز پشتیبانی می‌کند. این تراشه علاوه بر بهبود عملکرد در در هسته‌های گرافیکی و پردازشی خود، از مکانیزمی پیروی می‌کند که براساس آن هسته‌هایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، بلکه از چرخه‌ی تامین انرژی خارج می شوند و در نتیجه انرژی مورد استفاه کاهش پیدا می‌کند.

SnapDragon801

این کمپانی پیش از این بارها در پاسخ به تولید تراشه‌هایی با هسته‌های بیشتر اعلام کرده بود که کارایی تراشه‌ها به تعداد هسته‌های مورد استفاده در آن وابسته نیست، اما کوالکام امروز خبر از عرضه‌ی یک تراشه‌ی 8 هسته‌ای داد. تراشه ی مورد نظر اسنپ‌دراگون 615 است که از هشت هسته‌ی 64 بیتی مبتنی بر معماری ARM Cortex A53 استفاده می‌کند. این تراشه به‌همراه یک تراشه‌ی 4 هسته‌ای 64 بیتی دیگر با نام اسنپ‌دراگون 610 همراه خواهد شد.

هر دو تراشه‌ی 64 بیتی از پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو 405 استفاده خواهند کرد. همچنین تراشه‌های 64 بیتی از شبکه‌های مخابراتی LTE Cat4 نیز پشتیبانی می‌کنند. همچنین فناوری‌های مربوط به شبکه‌های مخابراتی 3G‌نیز از قبیل +HSPA، CDMA و TD-SCDMA‌ نیز پشتیبانی می‌کنند.

======================

کوالکام از پردازنده 64 بیتی Snapdragon 410 با پشتیبانی از LTE رونمایی کرد

سیستم-روی-یک-چیپ جدید کوالکام با نام Snapdragon 400 نیمه دوم سال 2014 میلادی روانه بازار خواهد شد. این پردازنده با لیتوگرافی 28 نانومتری ساخته می‌شود و از فناوری 64 بیتی نیز پشتیبانی می‌کند.

Snapdragon 400 بصورت طبیعی از شبکه LTE پشتیبانی می‌کند و این بدین معناست که ابزارهای مجهز به آن به راحتی قادر به اتصال به شبکه‌های پرسرعت 4G LTE خواهند بود. کوالکام پشتیبانی از انواع مختلف شبکه‌های مخابراتی را در این SoC در نظر گرفته است تا ابزارهای مجهز به آن به خوبی قادر به اتصال به شبکه‌های مخابراتی کشورهای مختلف جهان باشند.

Snapdragon 400 از یک واحد پردازش گرافیک Adreno 306 بهره می‌برد که از پخش ویدیو با رزولوشن 1080p و دوربین 13 مگاپیکسلی، GPS، وای-فای، NFC و بلوتوث پشتیبانی می‌کند.

سیستم-روی-یک-چیپ جدید کوالکام همچنین از ابزارهای دو یا سه سیم کارته نیز پشتیبانی می‌کند. این SoC برای استفاده در ابزارهای مجهز به سیستم عامل اندروید، ویندوز فون و فایرفاکس بهینه شده است و انتظار می‌رود بسیاری از گجت‌های ارزان که زیر 150 دلار قیمت خواهند داشت به این SoC تجهیز شوند.


براساس گزارش انندتک، پردازنده Snapdragon 410 از چهار هسته مبتنی بر معماری Cortex A53 بهره می‌برد. A53 در واقع معماری جایگزین Cortez A5/A7 است که از فناوری 64 بیتی نیز پشتیبانی می‌کند. فرکانس کاری هسته‌های Snapdragon 410 بین 1.2 تا 1.4 گیگاهرتز گزارش شده است.

معمولا هسته‌های بکار رفته در SoCهای کوالکام از معماری ترکیبی آرم با معماری سفارشی توسعه داده شده توسط خود کوالکام بهره می‌برند.

از آنجایی معماری Cortex A53 آرم، بسیار بهینه است و قدرت بازده بسیار خوبی را ارائه می‌‎کند، می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای کوالکام بشمار رود و شاید کوالکام تغییر اساسی در آن ایجاد نکرده باشد.

این SoC از گرافیک Adreno 306 بهره می‌برد، اگر بخاطر داشته باشید، Snapdragon 400 به گرافیک Adreno 305 مجهز شده بود.


==================

سامسونگ تراشه‌ی 64 بیتی ۸ هشته‌ای اگزینوس 7 را معرفی کرد

سامسونگ  نام تراشه‌ی هشت هسته‌ای اگزینوس ۵۴۳۳ را به اگزینوس ۷ تغییر داد. اگزینوس ۵۴۳۳ تراشه‌ی هشت هسته‌ای قدرتمند سامسونگ است که یکی از دو نسخه‌ی گلکسی‌نوت ۴ نیز با استفاده از این تراشه روانه‌ی بازار شده است.

به‌نظر می‌رسد سامسونگ برنامه‌هایی را برای تراشه‌ی ۶۴ بیتی خود در سر داشته یا احساس کرده باید اولین تراشه‌ی ۶۴ بیتی خود دارای شان و منزلت بهتری نسبت به سایر تراشه‌های تولیدی سری اگزینوس داشته باشد. این تراشه که پیش‌تر با نام اگزینوس ۵۴۳۳ از سری ۵ شناخته می‌شد، حال اگزینوس ۷ نام گرفته است.

با توجه به نام‌گذاری جدید می‌توان تراشه‌ی مورد استفاده در گلکسی‌نوت ۴ را از تراشه‌ی بکار برده شده در گلکسی‌آلفا تشخیص داد. سامسونگ در گلکسی آلفا از تراشه‌ی اگزینوس ۵۴۳۰ بهره برده که از چهار هسته‌ی ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A15 در کنار چهار هسته‌ای ۱.۳ گیگاهرتزی Cortex-A7 بهره می‌برد. در حالی که اگزینوس ۷ از وجود چهار هسته‌ی ۱.۹ گیگاهرتزی Cortex-A57 و چهار هسته‌ی ۱.۳ گیگاهرتزی Cortex-A53 در کنار پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T760 بهره می‌برد. سامسونگ این تراشه را براساس لیتوگرافی ۲۰ نانومتری تولید کرده است که همین امر منجر به بهبود ۵۷ درصدی عملکرد این تراشه در مقایسه با نسل‌های پیشین شده است.

====================

انویدیا تراشه‌ی تگرا X1 را معرفی کرد

انویدیا بار دیگر تراشه‌ی جدید خود را در جریان برگزاری کنفرانس خود در CES 2015 معرفی کرد. تگرا X1 از ۲۵۶ پردازنده‌ی گرافیکی در کنار هشت هسته‌ برای پردازنده‌ی اصلی بهره می‌برد. جن سون هانگ، مدیرعامل انویدیا این محصول را اولین سوپر تراشه‌ی دنیای فناوری خواند.

انویدیا تراشه‌ی تگرا ایکس‌وان را در ادامه‌ی تراشه‌ی سال گذشته‌ی خود، تگرا کی‌وان، روانه‌ی بازار خواهد کرد. این تراشه مبتنی بر فناوری مکسول این کمپانی توسعه یافته که به مراتب از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر و سریع‌تر است. مدیرعامل کمپانی انویدیا هیجان خود را در جریان برگزاری این کنفرانس پنهان نکرد؛ چراکه از نظر وی تراشه‌ای چون تگرا ایکس‌وان در دنیای فناوری وجود ندارد. ایکس‌وان قادر است تا ویدیوهای 4K را با فرکانس ۶۰ هرتز پخش کند. این تراشه‌ی قدرتمند توانی برابر یک ترافلاپس دارد که بسیار فوق‌العاده است. اولین سوپرکامپیوتر در سال ۲۰۰۰ به قدرت پردازشی یک ترافلاپس دست یافت؛ اما این سوپرکامپیوتر برای دست یافتن به این قدرت نیازمند ۱ میلیون وات انرژی بود.

 هانگ برای نمایش قدرت فوق‌العاده‌ی ایکس‌وان، دمویی از Unreal Tournament را نمایش داد. انویدیا بخشی از قدرت این تراشه ی پردازشی را معطوف به خودروها کرده است. با استفاده از این قابلیت می‌توان کنترل سیستم اطلاع‌رسانی خودرو را به تراشه‌ی ایکس‌وان انویدیا سپرد که از جمله‌ی قابلیت‌های نمایش داده شده توسط آن باید به نمایش سرعت، دمای هوا و موارد دیگر اشاره کرد. ایکس‌وان قدرت اجرای سیستم رانندگی هوشمند را نیز دارا است که می‌توان این قابلیت را یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌های این تراشه خواند.




نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
حامی مالی
تبلیغات هزینه نیست ، سرمایه گذاریست
تبلیغات هزینه نیست ، سرمایه گذاریست