ارشد برق

نرم افزار ، بازی ، کتاب ، آموزش ، برنامه های موبایل ، فیلتر شکن ، هک و کرک ، جزوات دانشگاهی ، مهندسی برق

ارشد برق

نرم افزار ، بازی ، کتاب ، آموزش ، برنامه های موبایل ، فیلتر شکن ، هک و کرک ، جزوات دانشگاهی ، مهندسی برق

ارشد برق





خانواده جدید Haswell-E پیشرفت های نوینی را برای کاربران به ارمغان آورده که می توان به طور خلاصه به چند مورد اشاره کرد:

 - شرکت اینتل برای اولین بار در پردازنده رده دسکتاپ خود یعنی 5960X از 8 هسته استفاده کرده در صورتیکه پرچمدار قبلی اینتل یعنی 4960X 6 هسته ای بود.

- حرکت به سمت معماری Haswell و تنظیم ولتاژ یکپارچه

- جهش به نسل جدید حافظه های رم، یعنی از DDR3 به DDR4

- چیپ ست اینتل X99


- چیپ ست اینتل X99

 تست پردازنده اینتل هسول

سال گذشته یعنی زمانیکه اینتل پردازنده های خانواده Ivy Bridge-E را روانه بازار کرد، بسیاری از کاربران از چیپست X79 در مقایسه با برخی چیپست های اینتل گله مند بودند. اما X99 در زمینه بهره مندی از شیار PCIe جهت اجرای فرآیند ذخیره سازی همتراز با چیپست Z97 است. در حقیقت خطوط اضافه PCIe 3 (مخصوصا در 5960X که دارای 40 خط است) قابلیت فوق العاده ای در زمینه ذخیره سازی نسیب کاربران می کند. جهش از DDR3 به DDR4 حس بسیار خوبی را هنگام نقل و انتقال داده با سرعت بالاتر و ولتاژ پایینتر ایجاد می کند. همانطورکه در مطالب متعدد اشاره شد، حافظه های DDR4 با ولتاژ 1.2 ولت کار می کنند که در مقایسه با ولتاژ 1.5 ولتی حافظه های DDR3 مصرف پایینتری را از خود نشان می دهند. بنابراین کاربرانیکه قصد خرید یکی از پردازنده های خانواده Haswell-E را داشته باشند حتما باید کیت حافظه جدیدی از نسل DDR4 به سبد خریدشان اضافه کنند. قبل از این کاربران برای ارتقاء سیستم های خود می توانستند از حافظه های DDR3 خود مجددا استفاده کنند.

 

 چند نکته در مورد مقایسه این پردازنده های جدید با نسل های قبلی

پردازنده های خانواده Haswell-E به طور متوسط 8% افزایش را در فرکانس هسته در مقایسه با پردازنده های خانواده Ivy Bridge-E ارائه می کنند. میزان حافظه کش در پردازنده های خانواده Haswell-E نیز به دلیل اضافه شدن هسته ها، افزایش یافته است. این موضوع خود افزایش عملکرد را به همراه دارد اما پردازنده های جدید 6 هسته ای خانواده Haswell-E تقریبا عملکرد مشابهی را در مقایسه با پردازنده های خانواده Ivy Bridge-E از خود نشان می دهند.

 

اگرچه فرکانس هسته 5960X پایین است، اما در بنچمارک های multithread همیشه در راس قرار دارد. به لطف داشتن 2 هسته و درنتیجه 4 thread بیشتر، در مقایسه با 4960X که فرکانس هسته بالاتری دارد، نتایج بنچمارک هایی که از بیش از 12 thread استفاده کرده اند (مثل WinRAR) بهبود خوبی را نشان می دهد.

 

پردازنده 5820K تقریبا از لحاظ عملکردی مشابه 3960X است اما با قیمتی معادل یک سوم آن.

در حقیقت این دو پردازنده دارای تعداد هسته ها و فرکانس مشابه اند اما از لحاظ معماری، تعداد خطوط PCIe 3 و قیمت از هم متمایزند. با توجه به اینکه 5820K دو نسل از 3960X جدیدتر است، 10 تا 15% بهبود عملکرد را در نتایج بنچمارک ها نشان داده ولی در کنار این مزیت ها، تعداد خطوط PCIe 3 که این پردازنده از آن پشتیبانی می کند، کمتر است.

 

28 خط PCIe 3 در پردازنده 5820K تاثیری در بازیها در حالت SLI و دقت تصویر 1080p ندارد.

این پردازنده از پیکربندی x16/x8 در حالت SLI دو گانه و پیکربندی x8/x8/x8 در حالت SLI سه گانه بهره برده است. تست هایی که همراه این پردازنده با دو کارت گرافیک GTX 770 در دقت تصویر 1080p در بازی Battlefield 4 با بالاترین تنظیمات انجام شد، میانگین نرخ فریم 105 فریم در ثانیه را ثبت کرد و این در صورتی است که پردازنده 5930K با بهره مندی از پیکربندی x16/x16 و x16/x16/x8 نرخ فریم 110 فریم در ثانیه را در این تست از خود نشان داد.

 

پردازنده های خانواده Haswell-E قابلیت اورکلاک پایینتری را نسبت به خانواده Ivy Bridge-E از خود نشان می دهند.

تست هایی که انجام شده نشان می دهد به طور متوسط می توان به فرکانس 4.3 تا 4.4 گیگاهرتز در حالت پایدار برای پردازنده های خانواده Haswell-E دست یافت در صورتیکه رسیدن به فرکانس بالاتر از آن با دردسرهای خاص خودش همراه است. در تست ها از فرکانس 4.8 گیگاهرتز برای پردازنده 3960X ، 4.5 گیگاهرتز برای پردازنده 4960X و 4.3 گیگاهرتز برای پردازنده 5960X استفاده شده که در این میان نتایج بنچمارک ها تقریبا مشابه بودند مگر زمانیکه معماری جدید و یا استفاده از 8 هسته باعث ایجاد تفاوت در نتیجه بنچمارک ها شد.

 

با داشتن پردازنده 5960X، دو هسته اضافی نسیب شما می شود.

کاربران حرفه ای که قصد سرمایه گذاری بر روی یک سیستم سطح بالا را دارند می توانند با خیال راحت پردازنده 5960X را تهیه و از آن لذت ببرند. تبدیل یک ویدئو 4K به فرمت x265 16% سریعتر انجام می شود (در مقایسه با 4960X) و در حالت اورکلاک شده این مقدار به 30% نیز می رسد.

 تست پردازنده اینتل هسول

 تست پردازنده اینتل هسول تست پردازنده اینتل هسول تست پردازنده اینتل هسول

 تست پردازنده اینتل هسول تست پردازنده اینتل هسول

کلام آخر:

پردازنده 5820K را شاید بتوان امیدوار کننده ترین عضو خانواده Haswell-E به حساب آورد که پایینترین در رده پردازنده های سطح بالای اینتل بوده و از بالاترین پردازنده رده mainstream اینتل (یعنی 4790K) عملکردی به مراتب بهتر را از خود نشان داده است. شما می توانید یک مادربورد ارزان قیمت از خانواده X99 که قیمتی معادل مادربورد سطح متوسط Z97 دارد را انتخاب کرده و با پرداخت هزینه ای معادل 250 دلار برای کیت 16 گیگابایتی حافظه DDR4 ، صاحب یک سیستم کامپیوتری مناسب شوید. شاید بتوان گفت پردازنده 5960X در زمینه عملکردی در سطح پردازنده های خوب Xeon است ولی این تعریف و تمجید بیشتر به بروز بودن چیپستی که کاربران انتظار دارند بستگی دارد. بیشتر کاربرانیکه از خانواده Sandy Bridge-E و یا Ivy Bridge-E استفاده می کنند و قصد دارند به سمت استفاده از پردازنده های خانواده Haswell-E حرکت کنند، تحولی بزرگ را در زمینه عملکردی مشاهده نخواهند کرد. اما این تغییر می تواند به نفع کسانی باشد که از پردازنده های خانواده Nehalem و Westmere و یا پردازنده هایی نظیر 3820K/4820K استفاده می کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
حامی مالی
تبلیغات هزینه نیست ، سرمایه گذاریست
تبلیغات هزینه نیست ، سرمایه گذاریست