ارشد برق

نرم افزار ، بازی ، کتاب ، آموزش ، برنامه های موبایل ، فیلتر شکن ، هک و کرک ، جزوات دانشگاهی ، مهندسی برق

ارشد برق

نرم افزار ، بازی ، کتاب ، آموزش ، برنامه های موبایل ، فیلتر شکن ، هک و کرک ، جزوات دانشگاهی ، مهندسی برق

ارشد برق





پردازنده 12 هسته ای مدیاتک در راه است

سه شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۲۴ ق.ظ

یگر شنیدن نام پردازنده های 8 هسته ای کسی را هیجان زده نمی کند. کوالکام هم که زمانی 8 هسته ای بودن پردازنده های اگزینوس سامسونگ را با وجود علم به فناوری big.LITTLE بازی با اعداد می خواند حالا خود پردازنده های اسنپدرگن 615 و 810 را با همین فناوری و با تعداد 8 هسته ارایه کرده است. بسیار خوب، نوبت مرحله بعد است، 10 هسته یا 12 هسته؟


مدیاتک را باید شناخته باشد. یک شرکت تایوانی تولید کننده پردازند های موبایل که تسلط خوبی روی بازار دستگاه های چینی پیدا کرده است. بازاری که به دنبال ارزانتر ساختن دستگاه تا سرحد مرگ هستند! این شرکت با عناوین 4 و 8 هسته ای زیادی در دستگاه های مختلف چینی دیده می شود. حالا شایعاتی مبنی بر تمرکز این شرکت برای ارایه پردازنده ای با 10 یا حتی 12 هسته پردازشی است.

به زبان آوردنش هم سخت است! 12 هسته پردازشی یعنی نیاز انرژی بیشتر برای پشتیبانی از مصرف انرژی آن ها. انرژی شان را که تامین کنید گرمشان می شود و گرمای حاصل از فعالیت چالش بعدی است! حتی اگر این پردازنده با معماری 20 نانومتری طراحی شود اما باز هم همه این سوال ها در جای خود خواهند ماند.

ما فرض می کنیم تمام این مشکلات را مدیاتک بتواند با دانش بالای خود برطرف کند اما آیا مسائل مهم دیگری وجود ندارد و تمام صنعت موبایل منتظر 12 هسته ای شدن پردازنده ها هستند؟ نکته مهم این جا است که تمام تولید کننده سیستم عامل، شرکت ها و توسعه دهنده ها درگیر استفاده حداکثری از پردازش 64 بیتی هستند و بع قولی نقل محفل این روزها 64 بیتی شدن دستگاه ها، سیستم عامل ها و برنامه ها است. این دغدغه عمومی باعث می شود هیچکدام از دسته های بالا که نام برده شدند تمایلی حتی به فکر کردن به پردازنده 12 هسته ای و بهینه کردن برنامه یا دستگاهشان برای آن نکنند.

سوال بعدی اما این است که این 12 هسته آیا به قولی “واقعی” هستند یا خیر و در فناوری big.LITTLE کار می کنند؟ همه این ها سوالاتی است که همچنان بدون پاسخ مانده است و فکر نمی کنیم حتی دارندگان تلفن های همراه هم راضی به 12 هسته ای شدن دستگاه هایشان باشند، چرا که مگر کدام کاربر برای کارهای روزمره خود مثل چک کردم ای-میل هایش و ویگردی و کمی بازی نیاز دارد به 12 هسته پردازشی؟ شاید بد نباشد که این شرکت هزینه های تحقیق و توسعه (R&D) خود را در زمینه مخابراتی، پردازش گرافیکی، کاهش مصرف انرژی و این مباحث سرمایه گذاری کند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
حامی مالی
تبلیغات هزینه نیست ، سرمایه گذاریست
تبلیغات هزینه نیست ، سرمایه گذاریست