ارشد برق

نرم افزار ، بازی ، کتاب ، آموزش ، برنامه های موبایل ، فیلتر شکن ، هک و کرک ، جزوات دانشگاهی ، مهندسی برق

ارشد برق

نرم افزار ، بازی ، کتاب ، آموزش ، برنامه های موبایل ، فیلتر شکن ، هک و کرک ، جزوات دانشگاهی ، مهندسی برق

ارشد برق






i-Life WTAB 702L

قیمت در حدود 215,000 تومان با گارانتی یک ساله سازگار ارقام


طراحی و ساخت: خوب اول از همه در مورد این تبلت باید به شما بگویم که در رنج قیمتی خود از بهترین طراحی های بازار بهره میبرد و شما در پشت تبلت به جای بدنه پلاستیکی معمول اکثر تبلت ها، بدنه ای با پوشش چرم مانند (شبیه به پوشش پشتی گلکسی نوت 3 سامسونگ) را خواهید دید و اگر قسمت روبرویی هم که پوشش پلاستیکی همراه با نمایشگر شیشه ای نمایی معمولی دارد و حاشیه های دستگاه که با پلاستیک از رنگ سفید پوشش داده شده است را کنار هم بگذاریم میتوانیم به iLife به خاطر طراحی این تبلت نمره قبولی بدهیم.

قدرت پردازشی: مغز پردازشی این تبلت هم یک پردازنده دو هسته ای از خانواده Cortex-A7 است که در فرکانس 1.2 گیگا هرتز کار میکند و در کنار پردازنده گرافیکی Mali-400MP2 میتوانیم بگوییم که این تبلت از قدرت بسیار خوبی در رنج قیمت خود برخوردار است و شما میتوانید با تبلت خود بسیاری از بازیهای با گرافیک نسبتاً بالا را به راحتی انجام دهید. در نقطه مقابل، این تبلت از حافظه رم 512 مگا بایتی برخوردار است که قدرت مانور شما را در انجام بسیاری از فعالیت های چند وظیفگی کاهش میدهد و به شما پیشنهاد میکنم که همیشه بیشتر از یک برنامه را با این تبلت اجرا نکنید.

دوربین، نمایشگر و حافظه: این تبلت از دو دوربین (2 مگاپیکسلی در عقب و دوربین 0.3 مگا پیکسلی به عنوان وبکم) بهره میبرد که میتواند نیازهای پایه شما را برآورده کند ولی به شما میگویم که از دوربین های این تبلت انتظارات ماورایی نداشته باشید چون مطمئناً iLife WTAB 702L در این مورد نمیتواند انتظار شما را برآورده کند. نمایشگر تبلت هم 7 اینچی و با رزولوشن 1024 در 600 پیکسل خود تراکم پیکسل نسبتاً پایین 169 پیکسل بر اینچ مربع را دارد که از نوع پنل معمولی TFT ساخته شده و زاویه دید نسبتاً پایین هم دارد ولی میتواند در هنگام مطالعه کتابهای الکترونیکی و مرور صفحات وب شما را راضی کند ولی نباید برای تماشای فیلم و انجام بازی زیاد به آن دل ببندید. این تبت 8 گیگابایت حافظه داخلی هم دارد که میتواند در صورت نیاز تا 32 گیگابایت دیگر را با استفاده از درگاه microSD به آن اضافه کنید.

قابلیت های ارتباطی و سنسور ها: این روزها استفاده از اینترنت بیسیم از پایه ای ترین موارد استفاده از تبلت هاست و در این مورد هم 702 ال میتواند به خوبی شما را همراهی کند ولی برای کسانی که قصد دارند تا فایلهای خود را با بلوتوث با دیگران به اشتراک بگذارند باید بگویم که این تبلت فاقد بلوتوث است و شما باید دنبال راه حلی جایگزین برای به اشتراک گذاری فایل هایتان بگردید. البته یکی از قابلیتهای خوب این تبلت هم پشتیبانی از USB OTG است که به وسیله آن میتوانید حافظه های فلش جانبی و یا موس و کیبورد USB را به تبلت خود متصل نموده و مورد استفاده قرار دهید. جدای از این بحث ها با این تبلت میتوانید بازیهای حرکتی هم انجام دهید چون این تبلت از سنسور ژیروسکوپ و سنسور شتاب سنج برای چرخش خودکار صفحه هم استفاده میکند.

باتری و نرم افزار: باتری لیتیوم پلیمری این تبلت هم کیفیت خوبی دارد و با ظرفیت 2500 میلی آمپر ساعتی میتواند تا 5 ساعت در هنگام مشاهده ویدئو و مرور صفحات وب شما را همراهی کند که فکر میکنم برای تبلتی با این رنج قیمت میتواند ویژگی خوبی به شمار آید. شاید یکی از بهترین ویژگی های این تبلت استفاده از اندروید 4.4 به عنوان سیستم عامل باشد که میتوان به جرأت گفت در این رنج قیمتی بی نظیر است و وقتی ببینید بازیهای پرطرفدار Arcade و نرم افزارهای کاربردی خوبی هم به صورت پیش فرض روی این تبلت نصب شده مطمئناً در خرید آن تردید نخواهید کرد.

نکات مثبت:

  • پردازنده نسبتاً قدرتمند
  • قیمت مناسب
  • اندروید 4.4

 

نکات منفی:

  • نمایشگر ضعیف
  • بلندگوی با کیفیت متوسط
  • فقدان بلوتوث و GPS

 


 

i-Life WTAB 709B

قیمت در حدود 295,000 تومان با گارانتی یک ساله سازگار ارقام

طراحی و ساخت: خوب سراغ دومین تبلت این لیست از خانواده تبلت های i-Life میرویم. تبلتی که در دید اول توجه هر بیننده ای را جلب میکند. آی لایف در این تبلت هم از طراحی چرمی برای قسمت پشتی دستگاه خود استفاده کرده است و جلوه ای نوستالژیک را به تبلت خود داده است. در واقع این تبلت از نظر جنس مواد بدنه شباهت زیادی به مدل WTAB 702L دارد که فقط طراحی متفاوتی با آن دارد.

قدرت پردازشی: با استفاده از چیپست MT8132C که از یک پردازنده با قدرت متوسط با فرکانس 1.3 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Mali-400MP بهره میبرد، در کنار حافظه رم یک گیگا بایتی آن باید انتظارات متعادلی از این تبلت داشت. در واقع این تبلت میتواند برای شما بستر مناسبی باشد تا با آن بتوانید عملیات روزمره مانند مرور صفحات وب و بازیهای با گرافیک متوسط را به راحتی انجام دهید و نگرانی هم از بابت کم آوردن قدرت پردازشی دستگاه خود نداشته باشید. البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که این تبلت میتواند بنچمارکی در حدود 10700 را در نرم افزار انتوتو کسب کند که خود میتواند حاکی از قدرت پردازشی این تبلت باشد.

دوربین، نمایشگر و حافظه: یکی از ویژگی هایی که هنوز در تبلت های رده پایین میتواند به راحتی اعصاب همه کاربران را خورد کند دوربین این محصولات هست که شاید بتوان گفت نبود آن در بعضی مواقع از نظر روانی برای کاربران راحت تر از بودن آن است. آی لایف 709 بی هم با داشتن دو دوربین ( 2 مگاپیکسلی در پشت و 0.3 مگاپیکسلی در جلوی دستگاه برای مکالمات ویدئویی) هم از این قضیه مستثنی نیست و صرفاً شما میتوانید به این قضیه تکیه کنید که شاید در مواقع خیلی ضروری بتوانید تصویری بسیار معمولی را با دوربین تبلت خود ثبت کنید. البته گفتن این نکته خالی از لطف نیست که وجود فلش LED در کنار دوربین پشتی دستگاه میتواند به شما کمک کند تا در نور کم بتوانید تصاویر خوبی را با دوربین دستگاه خود ثبت کنید که شاید خیلی از تبلت های این رده قیمتی و یا حتی بالاتر از آن چنین امکانی نداشته باشند. در مورد نمایشگر این تبلت هم باید به شما بگویم که داشتن انتظار بیش از حد از آن در واقع باعث نا امیدی خود شما خواهد شد. البته این نکته را به شما بگویم که با استفاده از تکنولوژیIPS در ساخت نمایشگر این تبلت مشکل زاویه دید تا حد مناسبی در این تبلت برطرف شده است اما در عین حال هنوز مشکلاتی چون تراکم پیکسل پایین و عدم نمایش عمق رنگ به صورت طبیعی شاید بتواند شما را از دیدن تصاویر با کیفیت روی تبلتتان بی نصیب کند. در مورد حافظه دستگاه هم باید بگویم که این تبلت به مانند بیشتر دوستان خود در این رده از حافظه 8 گیگابایتی استفاده میکند ولی شما میتوانید با استفاده از درگاه حافظه micro SD تا 32 گیگابایت دیگر هم به حافظه دستگاه خود اضافه کنید.

قابلیت های ارتباطی: خوب به یکی از قسمت های بسیار خوب این تبلت میرسیم. تبلت آی لایف 709 بی، در بعد امکانات ارتباطی یکی از بهترین تبلت های رده قیمتی خود است که میتواند ارتباط شبکه بی سیم با کیفیت و با برد زیاد، بلوتوث نسخه 4 و GPS را برای شما فراهم کند و شاید بهترین قابلیت این تبلت پشتیبانی از دو سیم کارت و استفاده از شبکه 2G باشد که بوسیله آن میتوانید از اینترنت بی سیم EDGE بهره ببرید و یا حتی از تبلت خود برای انجام مکالمات صوتی به مثابه یک گوشی تلفن همراه نیز استفاده کنید.

باتری و نرم افزار: باتری هم یکی از مواردیست که شاید در مورد این تبلت نظر شما را چندان جلب نکند. با استفاده از یک باتری 2500 میلی آمپر ساعتی که مقدار نسبتاً کمتری از دیگر تبلت ها 7 اینچی بازار دارد میتوانید از تبلت خود انتظار داشته باشید که تا 3 الی 4 ساعت در هنگام تماشای فیلم شما را همراهی کنید. پس زمانی که این تبلت را خریداری کردید همواره یادتان نرود که شارژر دستگاه را هم با خود به همراه داشته باشید که ممکن خیلی به آن نیاز پیدا کنید. در بعد نرم افزاری هم اندروید خام 4.2 جلی روی این تبلت قرار دارد و چند نرم افزار کاربردی و تعدادی بازی معروف اندرویدی که میتواند نیازهای اولیه بسیاری از کاربران را برآورده سازد.

نکات مثبت:

  • طراحی زیبای بدنه
  • بلندگو های با کیفیت استریو
  • امکانات ارتباطی عالی و پشتیبانی از دو سیم کارت
  • منوی فارسی پیش فرض

 

نکات منفی:

  • نمایشگر متوسط
  • باتری ضعیف

 


 

Lenovo A7-30 A3300

قیمت در حدود 315,000 تومان با گارانتی یک ساله سازگار ارقام


طراحی و ساخت: اگر بخواهیم در مورد کیفیت ساخت این تبلت صحبت کنیم باید بگوییم که به نسبت قیمت آن با تبلت خوب و راضی کننده ای روبرو هستیم. بدنه براق تبلت و جنس پلاستیک با کیفیت آن هم مسلماً احساس خوبی را هنگامیکه در دستان شما قرار گیرد منتقل خواهد کرد. از نظر طراحی هم A7-30 میتواند مقبول شما باشد ولی حاشیه های زیاد نمایشگر ممکن است به مذاق بسیاری از کاربران چندان خوش نیاید. البته این مورد را از یاد نبرید که شما با یک تبلت پایین رده روبرو هستید و باید هم انتظارات ماورایی از آن نداشته باشید.

قدرت پردازشی: چیپست پردازشی این تبلت هم MT8382 ساخت مدیاتک است که پردازنده چهار هسته ای پایین رده ی آن در فرکانس 1.3 گیگاهرتز کار میکند و پردازنده گرافیکی PowerVR SGX 544 هم در کنار آن زوجی را تشکیل میدهد که میتواند امتیاز در حدود 13400 را در نرم افزار Antutu ورژن 4 کسب کند که برای این روزهای دنیای موبایل امتیاز چندان بالایی نیست؛ ولی میتوانید با استفاده از این تبلت به راحتی نرم افزارهای مرور اینترنت، کتابخوان و کاربری های روزمره را داشته باشید ولی فکر میکنم انتظار اجرای بازیهای گرافیکی فوق العاده توسط این تبلت چندان معقول نباشد.

دوربین، نمایشگر و حافظه: دوربین 2 مگاپیکسلی در پشت و 0.3 مگاپیکسلی وبکم مورد استفاده در این تبلت هم فقط میتوانند در مواقع ضروری به کار شما بیایند و اگر مثل من انتظارات بالایی از دوربین دستگاه خود داشته باشید به هیچ وجه نمیتوانید به این تبلت و دوربین هایش تکیه کنید. نمایشگر این تبلت هم رزولوشن 1024 در 600 پیکسل را دارد و از فناوری IPS استفاده میکند که زاویه دید خوبی دارد ولی عمق رنگهای نشان داده شده و میزان روشنایی آن چندان واقعی جلوه نمیکند ولی به هر حال میتواند در رنج قیمتی خود از خوب های بازار باشد. در مورد میزان حافظه این تبلت هم باید به شما بگویم که 8 گیگابایت حافظه داخلی (5.5 گیگا بایت قابل استفاده توسط کاربر) به همراه درگاه میکرو اس دی چندان نمیتوان مشکلی را برای شما بوجود بیاورد و مطمئناً مقبول خواهد بود.

قابلیت های ارتباطی و سنسورها: یکی از مزایای بسیار خوب این تبلت پشتیبانی از سیم کارتهای نسل سوم است که خیلی از ما این روزها بدنبال آن هستیم تا بتوانیم در هر جایی از شهر با آن به اینترنت دسترسی داشته باشیم و بتوانیم کارهای روزمره خود را انجام داده و همچنین ارتباطات شبکه های اجتماعی خود را همواره در دسترس داشته باشیم. در ضمن میتوانید به راحتی با این تبلت ارتباط تلفنی هم برقرار کنید و به یمن استفاده از سنسور مجاورت در جلوی دستگاه میتواند دقیقاً مانند یک گوشی تلفن همراه از این تبلت استفاده کنید. البته با استفاده از سنسور شتاب سنج آن هم میتوانید بازیهای حرکتی را روی تبلت خود انجام دهید و البته از دیگر مزایای این سنسور هم بهره مند شوید

باتری و نرم افزار: باتری این تبلت هم با ظرفیت 3500 میلی آمپر ساعتی خود و میزان شارژ دهی 8 ساعته در رنج محصولات متوسط بازار قرار میگیرد و البته در مورد نرم افزار این تبلت هم باید به شما بگویم که تقریباً با یک اندروید خام نسخه 4.2.2 روبرو هستید که امید چندانی هم به بروزرسانی آن نمیرود و امکانات بسیار پایه ای روی آن قرار دارد و شما برای رفع نیاز های خود بهتر است به فکر نصب نرم افزارهای جانبی زیادی روی دستگاه خود باشید.

نکات مثبت:

  • استفاده از سیم کارت و ارتباطات تلفنی
  • باتری قدرتمند
  • قیمت مناسب

 

نکات منفی:

  • پردازنده با قدرت پایین
  • نرم افزار و سیستم عامل با امکانات بسیار کم

 

Huawei MediaPad 7 Youth 2

قیمت در حدود 395,000 تومان با گارانتی یک ساله مایکروتل


طراحی و ساخت: طراحی ساده و کلاسیک این تبلت باعث میشود از در دست گرفتن آن حس خوبی به شما دست دهد. اما نکته ای شاید کمی از زیبایی این تبلت کم کند نمایی روبرویی پنل تبلت است که حاشیه های زیادی در کنار نمایشگر ایجاد نموده است. در مورد مواد مورد استفاده در ساخت این تبلت هم باید بگوییم بدنه پشتی این تبلت فلزیست و دو قسمت بالایی و پایینی آن پلاستیکی ست و قسمت جلویی هم کلاً به جز پنل شیشه ای نمایشگر کاملاً پلاستیکی است. اما اگر بخواهیم به صورت کلی نگاه کنیم این تبلت میتواند، تبلتی خوش ساخت با طراحی زیبا باشد.

قدرت پردازشی: این تبلت از چیپست RK3168 راکچیپ استفاده میکند که پردازنده ای از خانواده Cortex-A7 با فرکانس 1.3 گیگاهرتز به همراه پردازنده گرافیکی PowerVR SGX540 را در دل خود جای داده که به همراه حافظه رم یک گیگابایتی خود میتواند امتیازی در حدود 16000 را در نرم افزار بنچمارک آنتوتو 4 کسب کند و میتوان آن را در حدی دید که بتواند در فعالیت های روزانه وبگردی و تماشای فیلم های HD شما را بدون مشکل خاصی همراهی کند ولی در عوض نباید از این تبلت توانایی اجرای بازی های HD را انتظار داشته باشید.

دوربین، نمایشگر و حافظه: در مورد دوربین این تبلت هم میتوانم به شما بگویم که استفاده از یک دوربین 3.15 مگاپیکسلی در پشت دستگاه به همراه یک وبکم VGA برای مکالمات تصویری صرفاً یک عنوان دوربین دار برای این تبلت را به همراه دارد و فقط میتوان از آن برای ثبت تصاویر معمولی و ثابت در نور روز استفاده کرد و باز هم به همان داستانت معروف دوربین ها در تبلت های رده پایین میرسیم که هنوز جایگاه مشخصی برای خود در این حوزه پیدا نکرده اند و صرفاً انجام وظیفه ای در حد رفع نیاز اولیه را بر عهده دارند. به مانند دیگر تبلت های رده قیمت پایین، این تبلت هم از نمایشگری 7 اینچی با رزولوشن استاندارد این حوزه (1024 در 600 پیکسل) استفاده میکند که با استفاده از پنل معمولی TFT نباید انتظارات ماورایی از آن داشته باشیم. در واقع زاویه دید نسبتاً کم و عدم نمایش عمق رنگ مشکی را میتوان از معایب این نمایشگر و در عوض مصرف توان پایین را از مزایای آن دانست. حافظه مدیا پد یوث 2 هم مانند دیگر رده پایین های بازار 8 گیگابایت با قابلیت افزایش توسط درگاه میکرو اس دی است که البته به شما این نکته را هم بگویم که حواستان باشد موقع خرید تبلت مدیا پد یوث 2 حواستان باشد تا مدل 4 گیگابایتی را به اشتباه خریداری نکنید که در این صورت قدرت مانور شما برای نصب نرم افزارها و ذخیره اطلاعات به شده پایین میاید.

قابلیت های ارتباطی: خوب اجازه دهید در این لحظه اولین تبلت لیست پیشنهادی این ماه که توانایی برقراری ارتباط 3G را دارد به شما معرفی کنم. در واقع با استفاده از این تبلت شما میتوانید همه فعالیت هایی که با گوشی هوشمند خود انجام میدهید (از قبیل برقراری مکالمه صوتی، ارسال و دریافت SMS، MMS، اینترنت EDGE و 3G) را این بار در تبلت خود همراه داشته باشید. مدیا پدی که در حال بحث روی آن هستیم در زمینه ارتباطات یکی از بهترین تبلت های موجود در رنج قیمتی خود است که بسیاری از قابلیت هایی که ممکن است در طول روز به کار شما بیاید با خود همراه دارد و از این جهت جای هیچ نگرانی نخواهید داشت.

باتری و نرم افزار: یکی دیگر از ویژگی های خوب این تبلت باتری آن است. باتری لیتیوم پلیمری 4100 میلی آمپر ساعتی که میتواند در هنگام وبگردی تا 12 ساعت ( بنابر اعلام شرکت) دوام آورد و شاید بتواند گفت از این حیث بهترین تبلت 7 اینچی بازار باشد. در آخر هم به بعد نرم افزاری این تبلت میپردازیم که با سیستم عامل اندروید 4.3 که روی آن نصب شده اینبار شما شاهد محیط کاربری خام اندروید نخواهید بود و محیط کاربری Emotion UI 1.6 هواوی که امکانات بسیاری خوب و نرم افزارهای مفیدی چون آفیس، فایل منیجر و نرم افزار مربوط به ارتباط DLNA را به صورت پیش فرض در اختیار کاربران خود قرار میدهد از شما میزبانی خواهد کرد.

نکات مثبت:

  • کیفیت ساخت بالا
  • باتری قدرتمند
  • قابلیت برقراری تماس تلفنی و ارتباط 3G

 

نکات منفی:

  • نمایشگر با رزولوشن پایین

 


 

ASUS Fonepad 7 (2014) FE170CG 8GB

قیمت در حدود 470,000 تومان با گارانتی یک ساله سازگار ارقام


طراحی و ساخت: باز هم محصولی با کیفیت از اسوس. این محصول به نفسه میتواند یکی از پر فروش های بازار باشد. اول از همه به شما بگویم که به هیچ عنوان با در دست گرفتن آن حس یک محصول پایین رده را نخواهید داشت. ارگونومی مناسب، طراحی زیبا و جنس بدنه با کیفیت (پلاستیکی مرغوب) و بسیاری موارد دیگر، از جمله مواردی اند که میتوانیم در مورد استنباط ادعای خود در مورد کیفیت این تبلت به آنها اشاره کنیم. در واقع این تبلت به نحوی طراحی شده که به راحتی میتوانید آن را در یک دست بگیرید و با آن کار کنید.

قدرت پردازشی: چیپست این دستگاه هم از نوع Intel Atom Z2520 است که یک پردازنده X86 دو هسته با 4 رشته پردازشی دارد و در فرکانس 1.2 گیگاهرتز کار میکند و در کنار پردازنده گرافیکی PowerVR SGX 544MP و حافظه RAM یک گیگابایتی ترکیبی میسازد که میتواند تا امتیاز 16000 را در نرم افزار Antutu ورژن 4 کسب کند که در امتیاز خوبی است و با آن میتوانید بازیهای با گرافیک متوسط را به راحتی اجرا کنید و کوچکترین مشکلی در مرور صفحات وب و همچنین استفاده های روزمره نداشته باشید. البته اگر بخواهید با این تبلت بازیهای سنگین گرافیکی انجام دهید و یا اینکه چند نرم افزار سنگین را با هم اجرا کنید، چندان نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت. شاید تنها شکلی که در مورد ویژگی های این تبلت بخواهیم به آن اشاره کنیم مشکل زود پر شدن حافظه رم دستگاه باشد که البته به دلیل غنای بالای نرم افزاری این تبلت، یک نرم افزار پیش فرض برای آزاد سازی حافظه رم دستگاه روی آن نصب شده که با پایین کشیدن نوار نوتیفیکیشن ها در هر کجای محیط کاربری میتوانید میزان حافظه رم دستگاه خود را تا حد زیادی آزاد کنید.

دوربین، نمایشگر و حافظه: دوربین پشتی دستگاه 2 مگاپیکسلی است و میتوانیم بگوییم که کیفیت به مراتب بالاتری به نسب دیگر 2 مگا پیکسلی های بازار دارد و وجود دوربین جلوی 0.3 مگاپیکسلی هم بعضی وقتها خیلی مفید میتواند باشد. البته یک نکته را از قلم نیندازیم که دوربین این تبلت توانایی فیلمبرداری 720p را نیز دارد که تقریباً هیچ کدام از هم رده های آن از این ویژگی برخوردار نیستند. نمایشگر دستگاه هم رزولوشن معمول 1024 در 600 را دارد و کیفیت مقبولی دارد ولی نکته ای مهم در مورد آن زاویه دید نسبتاً پایین نمایشگر است که باید به آن بسیار توجه کنید. در مورد حافظه هم وضعیت مانند دیگر رقباست و 8 گیگابایت حافظه داخلی و درگاه میکرو اس دی طبق معمول وظیفه تأمین فضای مجاز ذخیره سازی اطلاعات را بر عهده دارد.

قابلیت های ارتباطی و سنسورها: نظرتان در مورد استفاده از دو سیم کارت روی تبلتی که در دست دارید چیست؟ این تبلت از دو سیم کارت میکرو (یکی قابل استفاده در شبکه 3G و دیگری 2G) برخوردار است و با آن میتوانید به راحتی همه نوع تماس صوتی و پیامرسانی را برقرار کنید؛ فقط موردی که باید به آن توجه کنید عدم استفاده از سنسور مجاورتی روی این تبلت است که باید زمانی که میخواهید با آن بدون هندزفری تماس صوتی داشته باشید حواستان باشد که بطور اتفاقی صورت شما با دکمه قطع تماس برخورد نکند. در مورد دیگر ویژگی های ارتباطی هم باید به شما دوستان عزیز بگویم که این تبلت همه نوع ارتباطی به جز NFC را پشتیبانی میکند (از جمله USB-OTG) و از این نظر بسیار کامل است.

باتری و نرم افزار: در مورد باتری این تبلت هم باید به شما بگویم که با استفاده از آن میتوانید تا 10 ساعت استفاده های مالتی مدیا در نور متوسط نمایشگر را داشته باشید و اگر زیاد به تبلت خود فشار نیاورید با من هم عقیده خواهید شد که این تبلت از لحاظ شارژ دهی باتری هم جز بهترین های بازار در رده قیمتی خود است. در آخر هم میرسیم به نرم افزار و سیستم عامل این تبلت که یکی از مهمترین نقاط قوت آن است. گنجینه ای از نرم افزارهای اختصاصی و کاربردی اسوس به همراه رابط کاربری مدرن و سبک ZenUI که روی نسخه 4.4.2 اندروید نصب شده میتواند بسیار مطلوب باشد و بسیار برای شما جذاب به نظر بیاید. در واقع یکی از ویژگی های خوب تبلت های اسوس این است که نرم افزار بسیار خوب و پر کاربردی دارند و در عین حال، مهندسین اسوس همواره همراه شما هستند و مرتّباً بروز رسانی های سیستم عامل و نرم افزارهای خود را دریافت خواهید کرد.

نکات مثبت:

  • استفاده از دو سیم کارت و ارتباطات تلفنی
  • باتری قدرتمند
  • قیمت بسیار مناسب
  • سیستم عامل و پشتیبانی نرم افزاری عالی

 

نکات منفی:

  • حافظه رم همیشه پر دستگاه
  • نمایشگر با زاویه دید پایین
  • عدم استفاده از سنسور مجاورتی

 


 

Acer Iconia Tab 7 A1-713HD

قیمت در حدود 540,000 تومان با گارانتی یک ساله سازگار ارقام


طراحی و ساخت: ایسر شرکتی بوده که همواره محصولات رنج قیمت پایین را با کیفیتی بالا عرضه میکرده است و این بار هم میتوان دید تبلت ساخت این شرکت این خصیصه خاص تایوانی ها را به همراه دارد. در بعد طراحی این تبلت را میتوان در رنج تبلت های با طراحی قابل قبول بازار قرار داد؛ طراحی پشت تبلت به نحوی است که وقتی به آن نگاه میکنید ظاهری کلاسیک و در عین حال جذاب را میبینید که با جای گرفتن بلندگو ها در قسمت پایینی و به صورت سرتاسری و همچنین حاشیه برجسته سنسور دوربین این تبلت به وجود آمده است. از لحاظ کیفیت ساخت هم باید بگویم که با وجود اینکه این تبلت از پلاستیک ساخته شده اما با در دست گرفتن آن به هیچ وجه حس بدی به شما دست نخواهد داد و مطمئناً از انتخاب خود راضی خواهید بود.

قدرت پردازشی:این تبلت از چیپست مدل MT8382V شرکت مدیا تک است که پردازنده چهار هسته ای 1.3 گیگاهرتزی از خانواده Cortex-A7 در کنار پردازنده گرافیکی Mali-400MP2 آن را تشکیل میدهند. اگر بخواهیم به صورت کلی در مورد این چیپست صحبت کنیم میتوانیم به امتیازی که در بنچمارک انتوتو توسط این تبلت به دست می آید اشاره کنیم که در حدود 15000 است. پس میتوان نتیجه گرفت که با تبلتی با پردازنده قدرت متوسطی روبرو هستیم. البته همین قدرت متوسط در بسیاری از نرم افزارها و بازیهای اندرویدی هیچ مشکلی برای شما به وجود نخواهد آورد و شما میتوانید به راحتی با تبلت خود به مرور صفحات وب بپردازید و همچنین بازیهای با کیفیت نسبتاً بالا از جمله آسفالت 8 و Fifa15 را انجام دهید.

دوربین، نمایشگر و حافظه:در مورد دوربین این تبلت هم به شما دوستان عزیزم باید بگویم که ویژگی های خوبی دارد و با رزولوشن 5 مگاپیکسلی خود شاید یکی از بهترین دوربین های تبلت ها هم رده خود باشد که میتوان به عکسهایی که در روز میگیرد به نمره قبولی داد. اما همچنان مشکل نور کم در دوربین این تبلت هم دیده میشود. دوربین جلوی این تبلت هم 0.3 مگاپیکسل رزولوشن دارد و میتواند به عنوان یک وبکم خوب مورد استفاده قرار بگیرد. نمایشگر این تبلت هم با وجود اینکه از تکنولوژی IPS بهره میبرد اما در دید از زوایا چندان نتایج مطلوبی بدست نمیدهد. به خصوص قسمت بالایی نمایشگر که در دید از طرفین میزان سیاهی رنگ آن افزایش میابد و در کل میزان روشنایی فوق العاده ای ندارد. حافظه هم که مانند دیگر دوستان این تبلت وضعیت مشابهی دارد؛ 16 گیگابایت با قابلیت افزایش توسط درگاه microSD.

قابلیت های ارتباطی: در مورد قابلیت های ارتباطی این تبلت هم باید بگوییم که تقریباً هیچ قابلیتی را کم ندارد و در آن میتوانید به اشتراک گذاری همه عکسها و فیلم ها توسط بلوتوث و Wi-Fi با دوستانتان بپردازید و یا زمانی که به اینترنت احتیاج دارید با استفاده از پشتیبانی کامل این تبلت از اینترنت نسل سوم این تبلت به اینترنت سرعت بالا دسترسی داشته باشید. همچنین این تبلت امکان این را هم دارد که تمامی کارهایی که تلفن هوشمند شما برایتان انجام میدهد را به شما هدیه کند و برقراری تماس تلفنی و پیام رسانی هم از این ویژگی ها میباشند.

باتری و نرم افزار: علیرغم استفاده از یک باتری 3400 میلی آمپر ساعتی در این تبلت، میتوان دید که ایسر در بهینه سازی توان مصرفی در آن تا حد قابل قبولی موفق بوده و اگر از یک باتری قدرتمند تر استفاده میکرد شاید میتوانستیم به این تبلت لقب بهترین تبلت از لحاظ مدیریت توان مصرفی را بدهیم. به هر حال؛ با استفاده از این تبلت میتوانید تا حدود 6 ساعت به تماشای فیلم و یا مرور صفحات وب بپردازید که اگر مدیریت بیشتری روی مصرف توان تبلت خود داشته باشید میتوانید تا حدود یک روز و نیم بدون شارژ از تبلت خود به راحتی استفاده کنید. از بعد نرم افزاری هم این تبلت امتیاز متوسطی میگیرد. به عبارتی میتوان استفاده از اندروید نسخه 4.4 را از نکات مثبت آن و امکانات کم نرم افزاری را از نکات منفی این تبلت دانست. در واقع شما در این تبلت با اندروید خام به علاوه یک هاب ارتباط با ایسر و فروشگاه اینترنتی آن روبرو هستید و یک ساده کننده رابط کاربری که میتواند در دو حالت Senior Mode و Children Mode نسبت به فردی که میخواد به جز شما با تبلتتان کار کند محیط کاربری تبلت را تغییر دهید که این ویژگی هم از لحاظ امنیتی و هم از لحاظ مدیریت محتوا میتواند خیلی به کار آید. البته از این نکته هم نگذریم که امروزه به جز تبلت های سامسونگ و اسوس و تا حدی هم سونی، بیشتر شرکت ها تبلت های تولیدی خود را با اندروید نسبتاً خام عرضه میکنند که این باعث میشود کاربران برای رفع نیازهای نرم افزاری خود بیشتر سراغ مارکت ها بروند و نرم افزارهای مورد نیاز خود را دانلود کنند.

 

نکات مثبت:

  • کیفیت ساخت و طراحی خوب
  • دوربین با کیفیت
  • حالت Senior Mode و Children Mode
  • اندروید کیت کت 4.4.2

 

نکات منفی:

  • نمایشگر با روشنایی نسبتاً کم
  • عملکرد ضعیف گرافیک با توجه به سخت افزار مورد استفاده

 

 


 

ASUS Fonepad 7 FE375CG

قیمت در حدود 615,000 تومان با گارانتی الماس خاورمیانه (ویستا پخش)

طراحی و ساخت: خیلی ساده به شما میگویم، اگر دنبال یک تبلت زیبا و در عین حال ساده باشید میتوانید این تبلت خوش قیمت اسوس را انتخاب کنید. وجود گزینه های مختلف در انتخاب رنگ بدنه، طراحی یکدست و بی نقص قسمت پشتی تبلت، نمای روبروی زیبا و باز هم تَر و تمیز، در کنار استفاده از پلاستیک با کیفیت و بدنه محکم، همه و همه میتواند دلیلی باشد که در ابتدای این پاراگراف به شما گفتیم "اگر دنبال یک تبلت زیبا و در عین حال ساده باشید میتوانید این تبلت خوش قیمت اسوس را انتخاب کنید".

قدرت پردازشی: یکی دیگر از قابلیت های خوب این تبلت هم قابلیت پردازشی آن است. جایی که پردازنده 64 بیتی اینتل Atom Z3560 که در فرکانس 1.83 گیگا هرتز کار میکند در کنار پردازنده قدرتمند گرافیکی PowerVR G6430 وظیفه انجام عملیات پردازشی در تبلت فوق العاده مقرون به صرفه اسوس را بر عهده دارند. در واقع این تبلت با این پردازنده و این قدرت پردازشی واقعاً در نوع خود منحصر به فرد است. برای اینکه به قدرت پردازشی این تبلت پی ببریم یک جمله بیشتر لازم نیست تا بشنویم و آن هم این که این تبلت در نرم افزار انتوتو نسخه 5 امتیازی در حدود 30000 را کسب میکند. یعنی یک چیسپت با قدرت فوق العاده که مطمئناً با قیمت حدود 600 هزار تومان در هیچ کدام از یک برندهای دیگر حتی تبلتی با قدرت نزدیک به آن را پیدا نخواهید کرد؛ چه برسد به این امتیاز. با این اوصاف میتوانم این قول را به شما دوستان عزیز بدهم که با این تبلت میتوانید به راحتی انواع بازیهای گرافیکی را بدون کوچکترین مشکلی اجرا کنید و بدون دغدغه به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازید.

دوربین، نمایشگر و حافظه: یکی دیگر از قسمت های خوب این گوشی دوربین آن است که با رزولوشن 5 مگا پیکسلی در پشت (و وبکم 2 مگاپیکسلی در جلو) میتواند بسیار به کار شما بیاید. البته این جمله به خاطر رزولوشن و کیفیت دوربین نیست؛ بلکه به خاطر امکانات بسیار خوب نرم افزار دوربین آن است. اما این نکته را هم به شما بگویم که علیرغم عکسبرداری خوب دوربین فون پد 7 جدید اسوس، فیلمبرداری این تبلت چندان تعریفی ندارد و بهتر است در این زمینه اصلاً دل خودمان را صابون نزنیم که دوربین تبلت ما فیلمبرداری با کیفیتی دارد. نمایشگر این تبلت هم کیفیتی شبیه به قابلیت فیلمبرداری آن دارد و علیرغم زاویه دید خوب، میزان روشنایی زمینه نسبتاً کمی دارد که باعث میشود کاربر در هنگام کار با تبلت خود در محیط های خارجی و در طول روز، چندان از آن راضی نشود. حافظه تبلت هم 8 گیگا بایت به صورت پیش فرض (با 4.9 گیگابایت حافظه آزاد) است که میتوانید با اسلات میکرو اس دی آن را تا 64 گیگابایت دیگر افزایش دهید.

قابلیت های ارتباطی: از بعد ارتباطی هم به شما بگویم که این تبلت همه چی تمام است و منهای قابلیت NFC (که شاید چندان در کشور ما به کار نیاید)، هر قابلیت مفید دیگری را دارد و حتی با تکنولوژی های DLNA و Miracst آن میتوانید به استریم تصاویر و مدیای خود در محیط های دیگر بپردازید. گل سر سبد این قابلیت های خوب ارتباطی هم دو سیم کارته بودن این تبلت است که علاوه بر پشتیبانی از همه نوع امکانات ارتباطی تلفن های همراه، میتوانید از اینترنت نسل سوم در این تبلت به راحتی استفاده کنید.

 باتری و نرم افزار: باتری 15 وات ساعتی این تبلت هم در یک کلام، بسیار عالیست. چون همه ما ایرانی ها عاشق اعداد و ارقام هستیم این را به شما دوستان عزیزم بگویم که با استفاده از باتری این تبلت که به صورت کامل شارژ شده است میتوانید تا 9 ساعت به مرور صفحات وب بپردازید و یا فیلم با وضوح FHD را با نمایشگر دارای نور زمینه 50 درصدی تماشا کنید. از بعد نرم افزاری هم که اسوس همیشه جزء بهترین های بازار بوده است و رابط کاربری Zen UI جدید اسوس به همراه انبوهی از نرم افزارهای کاربردی که به صورت پیش فرض روی اندروید نسخه 4.4 این تبلت از شما میزبانی میکند، بی شک میتواند یک دیگر از نقاط قوت این تبلت باشد. البته به نظر شخصی بنده میتوانیم این امید را هم داشته باشیم که با وجود پردازنده قدرتمند 64 بیتی این تبلت شانس تبلت فون پد دو سیم کارت اسوس بسیار زیاد است تا در تب بروز رسانی اندروید به نسخه 5، بتواند طعم شیرین آبنبات چوبی گوگل را بچشد.

 

نکات مثبت:

  • پردازنده قدرتمند 64 بیتی
  • کیفیت ساخت و طراحی خوب
  • اندروید کیت کت 4.4.2 و رابط کاربری Zen UI
  • باتری قدرتمند
  • قابلیت های ارتباطی بسیار خوب و پشتیبانی از دو سیم کارت

 

نکات منفی:

  • نمایشگر با روشنایی نسبتاً کم
  • دوربین ضعیف

 


 

Lenovo Yoga Tablet 8

قیمت در حدود 690,000 تومان با گارانتی یک ساله سازگار ارقام


 

 

 طراحی و ساخت: به نظر میرسد لنوو در تولید این تبلت دقت بسیاری به خرج داده و علاوه بر نوآوری، به طراحی ظاهری این تبلت هم بسیار دقت نموده است. در قسمت جلوی این تبلت صفحه نمایش دوربین وبکم و دو بلندگوی استریو قرار گرفته اند و پشت دستگاه هم از پلاستیک با کیفیتی ساخته شده است که کشیده شدن یک نوار فلزی به دور حاشیه های تبلت مطمئناً حس زیباشناسی شما را بر می انگیزد تا مثل من به صورت ناخودآگاه زبان به تحسین کار طراحان این تبلت بگشایید. ضخامت قسمت پشتی این تبلت به تدریج از بالا به پایین افزایش میابد تا به پایین دستگاه که استوانه معروف تبلت قرار دارد برسیم. در داخل این استوانه باتری دستگاه جای گرفته و پایه فلزی منحصر به فرد یوگا که با کشیدن و باز کردن آن از قسمت پشت دستگاه در دسترس قرار میگیرد جا خوش کرده است. این استوانه به شما کمک میکند که این تبلت را بتوانید در حالت Stand که برای در دست گرفتن مناسب میباشد و یا در دو حالت Tilt که برای قرار دادن روی میز و نمایش ویدئو و یا تصاویر و یا استفاده در هنگام مرور صفحات وب و یا تایپ کردن متون مورد استفاده قرار دهید که هر کدام به نوبه خود بسیار کاربردی و مفید به حساب می آیند. به طور کلی تبلت های یوگا طراحی ارگونومیک بسیار خوبی دارند و در حالت Stand میتوانید با توجه به سنگین تر بودن قسمت قرارگیری استوانه دستگاه، به راحتی تبلت خود را در دست بگیرید و از آن استفاده کنید.

قدرت پردازشی: چیپست داخلی این تبلت همان مدل میان رده MT8125 ساخت شرکت مدیاتک است که از یک پردازنده چهار هسته ای Cortex A7 و پردازنده گرافیکی PowerVR SGX544 ساخته شده و شاید بتوان برای این تبلت کمی آن را کمتر از سطح انتظارات قلمداد نمود. و مثلاً برای انجام بازیهای HD گاهی اوقات شما با کمی کند شدن تصاویر و انیمیشن ها روبرو شوید. البته مانند تبلت های دیگر بهتر است امتیاز این تبلت در نرم افزار انتوتو که معیاری مناسب برای سنجش قدرت سخت افزار این تبلت است را به شما میگویم که در حدود 13000 است و شاید عددی باشد که چندان به دل من و شما دوستان عزیز ننشیند. میزان حافظه رم این دستگاه هم یک گیگا بایت است که با توجه به وجود نرم افزارهایی که از پیش روی تبلت شما نصب شده اند تنها نیمی از این حافظه در دسترس شما قرار میگیرد که با این اوصاف نیاز به یک برنامه Task Manager خوب روی تبلت خود خواهید داشت.

دوربین، نمایشگر و حافظه: یوگا تبلت 8 از یک دوربین 5 مگاپیکسلی در پشت دستگاه و یک دوربین 1.6 مگاپیکسلی به عنوان وبکم در جلوی دستگاه بهره میبرد که با استفاده از آن میتوانید به تماس تصویری بپردازید و این نکته را هم بگوییم که هر دوی این دو دوربین کیفیت متوسطی دارند که در دنیای تبلت نمیتوان این کیفیت متوسط را از معایب تبلت دانست. در مورد این نمایشگر این تبلت هم باید بگویم که شاید استفاده از رزولوشن 1280 در 800 پیکسل در محصولی با این کلاس کاری چندان جالب به نظر نیاید اما به هر حال استفاده از تکنولوژی IPS کمک شایانی به این تبلت کرده است تا حداقل در آن مشکل زاویه دید نداشته باشیم و البته به لطف نور زمینه خوب این تبلت استفاده از آن در نور روز هم مشکلی برای کاربر خود ایجاد نخواهد کرد. حافظه هم که مانند دیگر دوستان این تبلت وضعیت مشابهی دارد؛ 16 گیگابایت با قابلیت افزایش توسط درگاه microSD.

قابلیت های ارتباطی: این تبلت از قابلیت های ارتباطی خوبی هم برخوردار است که پشتیبانی از سیم کارتهای نسل دوم و سوم، Wi-Fi، بلوتوث نسخه 4 نام برد که تقریباً میتوانند همه نیاز های شما را رفع کنند. البته این را هم به شما دوستان عزیزم بگویم که با استفاده از این تبلت هم میتوانید تماس تلفنی برقرار کنید و از امکانات پیامرسانی مبتنی بر سیم کارت هم استفاده کنید.

باتری و نرم افزار: خوب حالا وقت آن شده که به باتری 6000 میلی آمپر ساعتی و البته، فوق العاده این تبلت بپردازیم که به لطف فضایی که در آن قرار گرفته (استوانه زیر دستگاه)، بسیار قدرتمند است و میتواند تا مدت 10 ساعت شما را هنگام مرور صفحات وب همراهی کند و تقریباً با استفاده معمولی در طول یک روز کامل هیچ گاه نباید نگران میزان شارژ باتری دستگاه خود باشید. از بعد نرم افزاری هم اندروید 4.2 با رابط کاربری نسبتاً سنگین پیش فرض نصب شده روی تبلت شاید کمی کاربران خود را اذیت کند و از نکات نا مطلوب این تبلت به نظر آید ولی این طرف ماجرا را هم نگاه کنید که نرم افزارهای خوبی از پیش روی تبلت نصب شده و همچنین امکانات و ویژگی هایی از قبل روی تبلت تعبیه شده است تا بتوانید در هر سه حالت ممکنه برای تبلت خود تنظیمات بهینه ای داشته باشید.

 

نکات مثبت:

  • کیفیت ساخت عالی و طراحی خلاقانه و منحصر به فرد
  • حالت های نرم افزاری بهینه شده برای هر سه مُد کاری تبلت
  • باتری قدرتمند
  • بلندگوهای قدرتمند با تکنولوژی Dolby Digital Plus

 

نکات منفی:

  • نمایشگر نه چندان با کیفیت
  • دوربین با کیفیت متوسط
  • پردازنده نسبتاً ضعیف

 


 

Samsung Galaxy Tab 4 7.0 SM-T231

قیمت در حدود 720,000 تومان با گارانتی یک ساله مایکروتل


طراحی و ساخت: خوب طبق معمول زودتر از بقیه ویژگی های یک تبلت به بررسی طراحی و کیفیت بدنه آن میپردازیم. همانند دیگر تبلت های تولیدی سامسونگ، گلکسی تب 4 تولیدی این شرکت هم بدنه ای پلاستیکی دارد و سامسونگ در این سری از محصولات خود هم سنت تولید محصولات پلاستیک خود را حفظ نموده است. البته باید از این حقیقت هم نگذریم که جنس پلاستیکی که در این تبلت ها مورد استفاده قرار گرفته است بسیار با کیفیت است و زمانی که آن را در دست میگیرد به هیچ وجه به این مورد فکر نخواهید کرد که اگر تبلتتان فلزی بود چقدر داستان فرق میکرد. در زمینه طراحی هم میتوان به این تبلت نمره قبولی داد. در واقع ساختاری ساده و کلاسیک و در عین حال ظریف و زیبا که با ضخامت 9 میلیمتری خود حس استحکام تبلت زمانی که آن را در دست میگیرید را به شما القا میکند. وزن 267 گرمی این تبلت هم همانند ضخامت آن که نسبت به سری قبلی (گلکسی تب 3) کاهش پیدا کرده به هر چه راحت تر بودن شما با تبلتتان کمک خواهد کرد.

قدرت پردازشی: بهتر است یک نکته را قبل از بررسی قدرت پردازشی این تبلت به شما بگویم که تبلت گلکسی تب 3 سامسونگ با دو نوع پردازنده به بازار عرضه میشود که به شما پیشنهاد میکنم مدل بهرمند از چیپست کوالکام Snapdragon 400 را خریداری کنید که قدرت بیشتری نسبت به مدلی که از پردازنده های ساخت شرکت Marvell دارد برخوردار است. خوب، چیپست اسنپدراگون 400 این تبلت با پردازنده 4 هسته ای 1.3 گیگا هرتزی خود در کنار پردازنده گرافیکی Adreno 305 و وجود حافظه RAM یک و نیم گیگابایتی، یک ترکیب بسیار خوب در میان تبلت های میان رده بازار به حساب می آید و بی شک میتواند در هنگام مرور صفحات وب و استفاده از رنج وسیعی از نرم افزارهای اندرویدی به خوبی از پس مسئولیت های خود برآید ولی با این حال هنگامی که یک بازی فوق العاده با کیفیت چون FIFA 15 را با این تبلت انجام دهید، ممکن است کمی لگ و جاماندگی کوچک در نمایش تصویر به وجود آید که مسلماً در این رده قیمت کمترین تبلتی پیدا میشود که همچنین مشکلی را نداشته باشد. البته این نکته را به شما دوستان خوبم بگویم که این چیپست در بنچمارک انتوتو 4 میتواند امتیازی در حدود 18000 را کسب کند که امتیاز قابل قبولی به حساب می آید.

دوربین، نمایشگر و حافظه: دوربین نصب شده در پشت گلکسی تب 4 هم یک سنسور 3.2 مگاپیکسلی است که توانایی فیلمبرداری HD را دارد و با استفاده از وبکم این تبلت هم میتوانید به تماس ویدئویی به با مخاطبان خود بپردازید. در مورد دوربین این تبلت این است که تصاویر ثبت شده توسط آن در نور روز و محیط های داخلی کیفیت خوبی دارند و میزان عمق رنگ هم قابل قبول ولی با کمی سرد تر شدن رنگ ها همراه خواهد بود. میزان تفاوت روشنایی اجسام هم در این دوربین بسیار متعادل به نظر میرسد و همه این ویژگی های فیزیک با قابلیت نرم افزار اختصاصی دوربین سامسونگ همراه میشود. با وجود همه این مزایا، هنگام استفاده از دوربین در نور کم تصاویر شما نویز بسیاری زیادی خواهند داشت که البته تب 4 را در این ویژگی نمیتوان در میان رقبای خود تنها دید، چرا که دیگر تبلت ها هم در این رده تصاویر چندان دلچسبی را در نور کم ثبت نخواهند کرد. نمایشگر این تبلت هم با رزولوشن 1280 در 800 پیکسل حالت عادی و معمولی دارد که به شخصه از سامسونگ در این زمینه انتظار بیشتری داشتم. از رزولوشن نمایشگر که بگذریم در میان دیگر ویژگی های این تبلت خصوصیات خوبی را میتوان دید که از آن جمله میتوان به روشنایی بسیار خوب زمینه ای و کنتراست بالای تصویر و البته زاویه دید قابل قبول نمایشگر اشاره کرد که میتوانند به خوبی کم لطفی سامسونگ در مورد رزولوشن تصویر نمایشگر را جبران کنند. از بعد حافظه هم داستان مانند قبل است و حافظه 8 گیگا بایتی داخلی ( 5 گیگا بایت در دسترس) را میتوانید با درگاه میکرو اس دی این تبلت تا 32 گیگا بایت دیگر افزایش دهید.

قابلیت های ارتباطی: امکان استفاده از سیم کارتهای نسل دوم و سوم در این تبلت هم از دیگر ویژگی های آن است که میتواند به ویژگی های مثبت تب 4 اضافه کند. در دیگر زمینه ها هم این تبلت نسبتاً کامل است و به جز عدم پشتیبانی از NFC دیگر فقدانی را نمیتوان در در این تبلت دید.

باتری و نرم افزار: باتری 4000 میلی آمپر ساعتی این تبلت هم ویژگی های متوسطی دارد و شما میتوانید با شارژ کامل آن در نور زمینه 50 درصد تا حدود 7 ساعت به صورت مداوم شما را همراهی کند که این عد هم عددی متوسط و نسبتاً قابل قبول است. سامسونگ همیشه در بعد نرم افزاری از سر آمدهای بازار بوده است و در این تبلت هم با رابط کاربری اختصاصیش (TouchWiz UI) در کنار اندروید 4.4.2 توانسته محیط بسیار زیبا و کاربردی را برای کاربران خود آماده سازد که در این محیط اکثر نیازهای اولیه شما را برآورده خواهد کرد.

 

نکات مثبت:

  • وزن کم دستگاه
  • قابلیت برقراری تماس تلفنی و ارتباط 3G
  • امکانات نرم افزاری بسیار خوب

 

نکات منفی:

  • نمایشگر با رزولوشن پایین
  • دوربین های با کیفیت پایین و فیلمبرداری ضعیف

 


 

ASUS Fonepad 8 FE380CG

قیمت در حدود 775,000 تومان با گارانتی الماس خاورمیانه (ویستا پخش)


طراحی و ساخت: باز هم با یک تبلت خوش ساخت از اسوس روبرو هستیم. در واقع میتوانیم این را بگوییم که تبلت های ساخت اسوس در همه رنجهای قیمتهای بهترین استانداردهای ساخت را به همراه دارند و در مورد این تبلت هم میتوان به این حقیقت اشاره کرد که علی رغم پلاستیکی بودن بدنه آن، به هیچ وجه با در دست گرفتن آن حس محصولی بی کیفیت به شما دست نخواهد داد. ارگونومی ساخت هم به نحوی رعایت شده که علی رغم بزرگتر بودن تبلت و 8 اینچی بودن نمایشگر آن، باز میتوانید به راحتی و با یک دست با آن کار کنید.

قدرت پردازشی: چیپست مورد استفاده در این تبلت هم به مانند دیگر اعضای خانواده فون پد، از پردازنده های سری Atom اینتل بهره میبرد و در اینجا پردازنده 4 هسته ای Z3530 با فرکانس کاری 1.33 گیگاهرتز در کنار پردازنده گرافیکی PowerVR G6340 ساخت کمپانی ایمجینیشن و حافظه RAM دو گیگابایتی، یک ترکیب بسیار خوب برای رده قیمتی زیر 800 هزار تومان را به شما ارائه خواهد داد که میتواند در نرم افزار Antutu امتیازی در حدود 26000 را کسب کند. پس میتوانید برای انجام بازیهای با گرافیک تقریباً بالا نیز به راحتی روی این تبلت حساب باز کنید.

دوربین، نمایشگر و حافظه: دوربین پشت این تبلت 5 مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری HD است و دوربین جلوی 2 مگاپیکسلی هم میتواند برای شما عکسهای سلفی خوبی بگیرد. در واقع مجموعه دو دوربین این تبلت هم در این رنج قیمتی بسیار مطلوب به نظر میرسد که کیفیت راضی کننده ای خواهند داشت. نمایشگر این تبلت به نسبت اعضای 7 اینچی فون پد رزولوشن بالاتری دارد و در آن 1200 در 800 پیکسل و تکنولوژی IPS مجموعه ای مناسب به نظر میرسد که هم زاویه دید خوبی دارد و هم عمق رنگی مطلوب با روشنایی زمینه مناسب دارد. در بخش حافظه هم داستان مانند قبل است و 8 گیگابایت و درگاه microSD که تا 64 گیگابایت دیگر میتواند به حافظه تبلت شما اضافه کند.

قابلیت های ارتباطی و سنسورها: این تبلت هم به مانند FE170CG از دو سیم کارت با نسل دوم و سوم پشتیبانی میکند و در بعد ارتباطات بی سیم هم کم و کسری ندارد و علاوه بر سنسور شتاب سنج، سنسورهای سنجش نور محیط، قطب نما و سنسور مجاورتی هم دارد و از این نظر هم تقریباً در رده قیمتی خود بی رقیب است.

باتری و نرم افزار: در بخش باتری هم باز میتوانیم به این تبلت نمره خوبی بدهیم. جایی که با یک باتری لیتیوم پلیمری 15.2 وات ساعتی روبرو هستیم و این تبلت میتواند با آن تا 21 ساعت به صورت مداوم به مکالمه صوتی در بستر 3G بپردازد و اگر به صورت معمولی و کاربرد روزانه بخواهیم روی آن حساب باز کنیم میتوانیم بگوییم که تبلت شما 10 ساعت میتواند با استفاده مداوم و انجام عملیات مالتی مدیا همراه شما باشد. در بعد نرم افزاری هم داستان به مانند دیگری اعضای خانواده فون پد است و پشتیبانی بسیار خوب نرم افزاری اسوس به همراه نرم افزار های کاربردی و متنوع پیش فرض و همچنین محیط جذاب و روان رابط کاربری اختصاصی شرکت، مطمئناً شما را راضی خواهد کرد.

نکات مثبت:

  • استفاده از سیم کارت و ارتباطات تلفنی
  • سیستم عامل و پشتیبانی نرم افزاری عالی
  • پردازنده قدرتمند
  • باتری قدرتمند
  • نمایشگر با کیفیت و رزولوشن مناسب تصویر

 

نکات منفی:

  • -

 


 

Huawei MediaPad X1 7.0

قیمت در حدود 945,000 تومان با گارانتی یک ساله مایکروتل

 

طراحی و ساخت: هواوی همیشه نشان داده است که میتواند در رنج قیمت های بالا طراحی های بسیار زیبایی داشته باشد. برای اثبات این ادعا هم میتوانیم به گوشی های بسیار زیبا و خوش ساخت Ascend P6 یا Ascend P7 اشاره کنیم که از زیباترین گوشی های ساخت غول چینی ارتباطات میباشند. در همین راستا مدیا پد ایکس وان هم شبیه دیگر تولیدات رده متوسط و بالای هواوی است. طراحی بسیار زیبای این تبلت میتواند به راحتی توجه شما را به خود جلب کند و شاید تا به حال زیباترین تبلتی باشد که با هم در این لیست در مورد آن بحث کرده ایم. حاشیه های صیقلی، کناره های منظم و زیبا، نمای روبرویی صاف و یک دست، همگی در کنار هم باعث شده اند که این تبلت به یکی از دل انگیز ترین تبلت های بازار تبدیل شود. از لحاظ کیفیت ساخت هم پوشش پشتی این تبلت کاملا از فلز با کیفیت ساخته شده است و قسمت روبرویی دستگاه هم کاملاً از شیشه ساخته شده است که به نفسه میتواند نظر مثبت بسیاری از منتقدین را به خود جلب کند.

قدرت پردازشی: هواوی بعد از تولید Ascend P6 در بسیاری از محصولات تولیدیش از چیپست های اختصاصی خود استفاده کرده است که نشان میدهد این شرکت میتواند در حوزه تولید تراشه های موبایل حرف هایی برای گفتن داشته باشد. مدیا پد ایکس وان هم از چیپست Hisilicon Kirin 910 استفاده میکند که دارای پردازنده چهار هسته ای 1.6 گیگاهرتزی در کنار پردازنده گرافیکی پرقدرت ARM Mali450MP4 میباشد و حافظه رم 2 گیگا بایتی که در کنار این چیپست قرار میگیرد میتواند بستر بسیار مناسبی را برای اجرای نرم افزارهای مورد نیاز شما به وجود آورد که بوسیله آن میتوانید تقریبا از همه لحاظ نیازهای پردازشی شما را پاسخ گو باشد. البته این را هم به شما دوستان خوبم بگویم که این تبلت در نرم افزار انتوتو ورژن 4 میتواند امتیازی تا 22000 را کسب کند که قدرت بسیار بیشتری از بسیاری از 4 هسته ای های بازار دارد. به عبارت دیگر شما میتوانید با استفاده از این تبلت همه نرم افزارهای موجود در فروشگاه Play Store گوگل را اجرا کند و در هنگام اجرای بازیهای با گرافیک بالا، مقداری از جزئیات بازی حذف میشود تا در اجرای روان آن بازی ها سیستم دچار هنگ یا لگ نشود.

دوربین، نمایشگر و حافظه: خوب به یکی دیگر از نکات جالب این تبلت رسیدیم. دو دوربین برای این زیبای چینی و آن هم دو دوربین فوق العاده. مطمئناً همه شما عزیزان هم با من هم عقیده اید که امروزه در دنیای دوربین ها دیگر مگاپیکسل های بالاتر نیستند که حرفهای زیادی برای گفتن دارند ولی الحق والانصاف نباید از کنار یک دوربین 13 مگاپیکسلی برای یک تبلت زیر یک میلیون تومان به راحتی گذشت. بله درست خواندید؛ 13 مگا پیکسل عددیست که رزولوشن دوربین پشتی این تبلت را نشان میدهد. عددی که شاید ب جز سامسونگ هیچ شرکت دیگری از آن برای معرفی دوربین تبلت های تولیدی خود استفاده نخواهد کرد. جدای از رزولوشن این دوربین باید بگوییم که کیفیت عکس برداری این دوربین هم در حد قابل قبولی است ولی در تصاویر روز ممکن است مقداری حالت گشادگی زیاد دیافراگم بوجود آید و تصاویر از حد واقعی شان روشن تر به نظر آیند. در نور کم هم به مانند بسیاری از دوربین های ابزارها کیفیت کاهش میابد. در ضمن این نکته را هم بگویم که شما میتوانید با دوربین پشتی این تبلت فیلمهای FullHD با نرخ عجیب 27 فریم بر ثانیه هم ضبط کنید. دوربین جلوی این تبلت هم با رزولوشن 5 مگاپیکسلی اش میتواند گزینه ای ایده آل برای مکالمات ویدئویی باشد و توانایی ضبط فیلمهای تا رزولوشن HD را داراست. اما از قابلیت عکسبرداری آن نباید زیاد انتظار داشته باشید. در قسمت نمایشگر هم این تبلت فوق العاده است که با رزولوشن بسیار خوب 1920 در 1200 پیکسل تراکم بسیار دل پذیری را به شما میدهد و وجود تکنولوژی LTPS و وسواس بسیار بالای شرکت در مورد این نمایشگر باعث شده تا تقریباً نتوان از آن کوچکترین ایرادی گرفت. طبق معمول هم درگاه microSD برای افزایش حافظه 16 گیگابایتی آن مورد استفاده قرار گیرد.

قابلیت های ارتباطی: از لحاظ قابلیت های ارتباطی هم این تبلت بسیار کامل است و شاید اگر خیلی پر توقع باشیم بتوانیم از آن این ایراد ها را بگیریم که از ارتباط نسل چهارم سلولی و NFC پشتیبانی نمیکند! در این تبلت شما میتوانید به راحتی از سیم کارت خود استفاده کنید و حتی از مدیا پد خود به مانند یک تلفن همراه هم بهره ببرید.

باتری و نرم افزار: باتری لیتیوم پلیمری 5000 میلی آمپر ساعتی این تبلت میتواند تا 14 ساعت در مرور صفحات وب به صورت کامل شما را همراهی کند. حتی هواوی ادعا کرده که اگر از تبلت خود به صورت معمولی استفاده کنید این تبلت میتواند تا 3 روز شما را همراهی کند. در بعد نرم افزاری هم وجود رابط کاربری Emotion UI 2.0 در این تبلت در کنار اندروید 4.4.2 این تبلت و وجود نرم افزارهای کاربردی در این تبلت که بسیار شما را همراهی خواهند کرد باعث میشود بگوییم به مانند سخت افزار این تبلت، نرم افزار آن هم بسیار کاربردی و کاربر پسند است.

 

نکات مثبت:

  • طراحی زیبا و استفاده از مواد اولیه با کیفیت در ساخت بدنه
  • قابلیت برقراری تماس تلفنی و ارتباط 3G
  • دوربین های 13 و 5 مگاپیکسلی و قابلیت فیلمبرداری Full HD
  • نمایشگر با رزولوشن بالا و کیفیت تصویر بسیار مطلوب
  • باتری بسیار قدرتمند و زمان شارژ دهی بالا

 

نکات منفی:

  • عدم هماهنگی یکپارچه رابط کاربری با سخت افزار و وجود لگ های گاه و بیگاه سیستم عامل

 


 

Lenovo Yoga Tablet 2 8.0

قیمت در حدود 960,000 تومان با گارانتی یک ساله سازگار ارقام



 

طراحی و ساخت: تبلت های سری یوگا همواره به خاطر ظاهر خلاقانه شان مورد تحسین بوده اند و این بار هم در نسل دوم این تبلت ها، لنوو سعی کرده تا بیشتر نواقص را برطرف کند و به ویژگیهای مثبت تبلت خاص خود بیفزاید. بدنه فلزی با کیفیت این تبلت در کنار سه حالت خاص آن به شما کمک میکند تا بتوانید در همه حالی از استفاده از تبلت خود لذت ببرید. فکر میکنم بهترین راه برای درک حالت های مختلف استفاده آن دیدن تصاویر بالا باشد.

قدرت پردازشی: همانطور که گفتیم لنوو سعی کرده تا بیشتر در سری دوم تبلت های یوگا نواقص را از بین ببرد. یکی از این کم بود ها هم قدرت پردازشی این تبلت با پردازنده پایین رده مدیاتک بود که در این مدل جدید به پردازنده 64 بیتی Atom Z3745 اینتل تبدیل شده است و قدرت سخت افزاری این دستگاه را به حدی رسانده که بتواند در کنار حافظه RAM دو گیگابایتی دستگاه، در نرم افزار Antutu نسخه 4 امتیازی تا 33000 را کسب کند که در رده قیمتی این تبلت میتوانیم با صفت فوق العاده، به آن اشاره کنیم. پس با این چیپست قدرتمند دیگر هیچ نگرانی برای انجام فعالیتهای روزانه خود نداشته باشید و مطمئن باشید تبلت شما علاوه بر اجرای روان همه برنامه هایی که در طول روز به آن ها نیاز خواهید داشت، میتواند از پس انجام همه نوع فعالیت گرافیکی سنگین به راحتی برآید.

دوربین، نمایشگر و حافظه: در بعد دوربین هم این بهبودها با یوگا 2 همراه بوده اند و در آن شما میتوانید با دوربین 8 مگاپیکسلی پشت دستگاه تصاویر خوب و با کیفیتی بگیرید که برخلاف دوربین های تبلت های دیگر میتواند بسیاری از نیازهای شما را برطرف کند، اما از این حقیقت هم نگذریم که قاعده عدم استفاده از سنسور دوربین عالی در تبلت ها، در مورد یوگا 2 8 اینچی هم صدق میکند. البته این تبلت دوربین جلوی 1.6 مگاپیکسلی با کیفیت مناسبی هم دارد که میتواند در مکالمات ویدئویی نیاز شما را رفع کند ولی فکر میکنم زمانی که با آن عکس سلفی بگیرید چندان نتوانید امتیاز مثبتی را برای یوگای خود در نظر بگیرید. نمایشگر تبلت هم بروز شده و این بار شاهد استفاده از یک نمایشگر با پنل IPS و رزولوشن 1920 در 1200 پیکسل در این تبلت هستیم که کیفیت قابل قبولی دارد ولی اگر خیلی ریز بین باشیم میتوانیم ببینیم که در این نمایشگر تصاویر با صحت رنگ کمتری نشان داده میشوند و به دلیل انعکاس نسبتاً زیاد نور توسط نمایشگر، کاربر باید زاویه قرار گرفتن تبلت در جلوی چشم خود را به دقت تنظیم کند تا بهترین تصویر را روی نمایشگر تبلت خود ببیند. در مورد حافظه هم باید به شما بگویم که با 16 گیگابایت حافظه داخلی (11 گیگابایت قابل استفاده توسط کاربر) و درگاه microSD میتوانید اطلاعات مورد نیاز خود را روی این تبلت ذخیره کنید.

قابلیت های ارتباطی و سنسورها: استفاده از سیم کارت یکی از قابلیت هایی است که در محصولات لنوو جزئی لاینفک به حساب میآید و در مورد یوگا 2 هم داستان تغییری نکرده و میتوانید با اینترنت ( تا سرعت نسل چهارم LTE) روی این تبلت، به کارهای تحت وب خود بپردازید. تنها موردی که میماند عدم قابلیت برقراری تماس صوتی است که برای فعال سازی آن باید دل به دریا زده و دستگاه خود را روت کنید. در مورد سنسورهای مورد استفاده در این تبلت هم باید به شما دوستان عزیز بگویم که استفاده از سنسورهای شتاب سنج برای چرخش صفحه، سنجش نور محیط برای تنظیم روشنایی نمایشگر و همچنین قطب نما میتواند نیازهای اولیه ای باشد که توسط این تبلت پاسخ خواهند داده شد.

باتری و نرم افزار: طبق معمول باتری دستگاههای سری یوگا از نقاط قوت آنهاست و در این تبت هم باتری 6400 میلی آمپر ساعتی میتواند با حداکثر نور زمینه و استفاده مداوم در حالت پخش فیلم تا 8 ساعت دوام بیاورد که زمان قابل قبولی است. اندروید 4.4 هم روح دمیده شده در این تبلت است که با چند نرم افزار اختصاصی کاربردی توسط شرکت غنی شده و البته باید به شما بگویم به دلیل ظاهر بسیار ساده نرم افزار این تبلت، در آن رابط کاربری تا حد بسیار زیادی به رابط کاربری محصولات نکسوس گوگل دارد. البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که تبلت یوگا 2 نسخه ای دیگر هم دارد که از سیستم عامل ویندوز 8.1 استفاده میکند و از نظر مشخصات سخت افزاری کوچکتری تفاوتی با نسخه ی اندرویدی ندارد و اگر بخواهید میتوانید یوگا 2 را این بار با طعم سیستم عامل ردموندی ها بچشید.

 

نکات مثبت:

  • استفاده از شیار سیم کارت و ارتباط 4G
  • باتری قدرتمند
  • کیفیت ساخت فوق العاده و بدنه فلزی
  • بلندگوهای با کیفیت بالا
  • نمایشگر با رزولوشن بالا

 

نکات منفی:

  • امکانات نرم افزاری ساده و لگ های گاه و بیگاه سیستم عامل

 

 


 

Asus Transformer Pad - TF303CL

قیمت (بدون کیبورد) در حدود 1,150,000 تومان با گارانتی الماس خاورمیانه (ویستا پخش)


 

 

طراحی و ساخت: طراحی یک محصول اولین عامل معرفی کننده آن به شما خواهد بود. اسوس هم به عنوان یک شرکت بزرگ تولید کننده سخت افزاری دنیا این اصل را به خوبی میداند و تقریباً همه محصولات خود را با ظرافت بالایی طراحی کرده و میسازد. در این تبلت هم به مانند دیگر محصولات ساخت غول تایوانی، طراحی جایگاه خاصی دارد و عضو دیگری از خانواده ترنسفورمر ها هم به صورت ساده و البته با کلاسی طراحی شود. در پشت این تبلت سطح نقطه، نقطه ای هم قرار دارد که به هر چه مطمئن تر نگه داشتن تبلت در دستانتان، به شما کمک میکند. البته اگر اسوس حاشیه های نمایشگر این تبلت را کمی کمتر میکرد به نظر میرسد که از نمای روبرو هم این تبلت زیباتر جلوه میکرد. از لحاظ مواد مورد استفاده در ساخت بدنه هم باید به شما بگویم با پلاستیک با کیفیتی روبرو هستید که به نظر میرسد بیشتر از همه برای پایین تر نگاه داشتن وزن نهایی تبلت به عنوان ماده اولیه در ساخت این بدنه مورد استفاده قرار گرفته است؛ اما به هیچ عنوان وقتی این تبلت را در دست میگیرد به شما حس محصول رده پایین دست نخواهد داد. در مورد این تبلت یک نکته جالب هم وجود دارد و آن هم رنگ بدنه تبلت است که به صورت منحصر به فردی فقط دو رنگ سورمه ای و طلایی را برای آن شاهد خواهیم بود که کمی در نوع خود خاص به حساب می آید. البته این نکته را هم نباید از قلم بیندازیم که این تبلت به صورت اورجینال همراه با یک داک کیبورد جدا شونده عرضه میشود که اگر موقع خرید بخواهید این داک هم همراه تبلت خود بخرید باید مبلغی در حدود 150 هزار تومان بیشتر بپردازید.

قدرت پردازشی: پردازنده 64 بیتی Z3745 اینتل در این تبلت مورد استفاده قرار گرفته که از 4 هسته با فرکانس 1.8 گیگا هرتز بهره میبرد و در کنار شتاب دهنده گرافیکی Intel HD Graphic - Ivy Bridge و حافظه رم 2 گیگا بایتی وظیفه میزبانی از فعالیت های نرم افزاری شما را بر عهده خواهد داشت. خوب فکر میکنم شما هم مانند من به این نکته رسیده باشید که در حال حاظر این نیروی سخت افزاری برای انجام بسیاری از فعالیت های نرم افزاری مناسب و کافیست و کمتر بازی اندرویدی را میتوان یافت که برای این سیستم بیش ار حد سنگین باشد. برای مثال باید این نکته را به شما بگویم که با بازیهایی نظیر آسفالت 8 و فیفا 15 کوچکترین مشکلی نخواهید داشت. البته ممکن است باز هم به دلیل کاملاً یکپارچه نبودن نرم افزار و سخت افزار در حین اجرای محیط کاربری کمی لگ را شاهد باشید ولی باید این نکته را به شما بگویم که این مورد هیچ ربطی به قدرت سخت افزاری و یا حتی محیط نرم افزاری (سیستم عامل اندروید) نخواهد داشت و مشکل در یکپارچه سازی و شاید هم بعضی ایرادات کوچک نرم افزاری باشد و اگر شما نرم افزار بنچمارک انتوتو 4 را روی این تبلت اجرا کنید میتوانید ببینید که تبلت شما امتیازی در حدود 32000 را کسب میکند.

دوربین، نمایشگر و حافظه: دوربین های این تبلت هم مانند اکثر دوربین های تبلت های این روزهای بازار کیفیت متوسط رو به پایینی دارند. برای مثال تصاویر ثبت شده با دوربین پشتی 5 مگاپیکسلی این تبلت با وجود قابلیت فوکوس خودکاری که برای آن تعبیه شده است، معمولا حاشیه هایی تار دارد و میزان روشنایی نواحی روشن عکسها بیشتر از حد معمول است و دوربین جلو هم که جای خود دارد و شاید فقط بتواند نیازهای پایه ای شما را در هنگام مکالمه تصویری و یا ویدئو کنفرانس برطرف کند. و اما نمایشگر این تبلت که شاید یکی از نقاط قوت آن باشد برای معرفی به شما عبارت Full HD را میتواند به عنوان رزولوشن تصویر خود اعلام کند. با وجود استفاده از فناوری IPS در این نمایشگر زاویه دید بسیار خوبی را در آن شاهد خواهیم بود. البته این نکته هم نباید از قلم بیندازیم که نمایشگر رنگ ها در این نمایشگر کمی به رنگ سبز متمایل تر است و به نظر میرسد فیلتر های RGB این نمایشگر کمی در قسمت نور سبز نیاز به تنظیم توسط نرم افزارهایی مانند Splendid اسوس داشته باشند. حافظه این تبلت هم 32 گیگابایت از نوع SSD است که میتواند با استفاده از درگاه میکرو اس دی آن تا 64 گیگابایت دیگر افزایش پیدا کند و با این اوصاف جای هیچ نگرانی از بابت حافظه دستگاه هم نباید داشته باشید.

قابلیت های ارتباطی: در این تبلت وجود شیار سیم کارت هم یک موهبت بسیار مفید به شمار می آید زیرا با استفاده از آن میتوانید به راحتی از شبکه های اینترنت پر سرعت 3G و 4G استفاده کنید و هیچ نگرانی از بابت "همیشه آنلاین بودن" نداشته باشید ولی به این نکته هم توجه کنید که نمیتوانید با این تبلت به مکالمه صوتی با دوستان خود بپردازید. البته یکی از قابلیت های خوب این تبلت هم وجود پورت USB کامل (شبیه آنچه پشت کیس کامپیوتر همه ما وجود دارد) روی داک کیبورد این تبلت است که شما را از استفاده از کابلهای USB-OTG بی بهره میکند. از دیگر امکانات ارتباطی مفید این تبلت هم میتوانیم به پورت micro HDMI آن اشاره کنیم میتواند برای استریم تصاویر و فیلم های دلخواهتان بسیار مطلوب باشد. البته این را هم به شما عزیزان بگویم که این تبلت بقیه امکانات ابتدایی ارتباطی نظیر بلوتوث، Wi-Fi، GPS و DLNA اشاره کنیم که تقریباً جای هیچ بحثی را در مورد اتصالات این تبلت باقی نمیگذارد.

باتری و نرم افزار: و اما باتری 25 وات ساعتی این تبلت را در نظر بگیرید. خود کمپانی اسرار دارد که به ما بگوید این باتری توانایی دارد تا با یک شارژ کامل تا 11 ساعت توان الکتریکی مورد نیاز مجموعه تبلت شما را برای مشاهده فیلم HD فراهم کند؛ اما حقیقت امر چیز دیگری است و این باتری حداکثر میتواند تا 7 ساعت و نیم برای یک فیلم Full HD و تا 8 ساعت برای نمایش یک فیلم HD دوام بیاورد که از اعداد اعلام شده اسوس فاصله زیادی دارند. به هر حال به نظر میرسد بزرگترین مصرف کننده این میزان توان الکتریکی همان نمایشگر فول اچ دی تبلت باشد که اگر بخواهید تبلتتان زمان بیشتری شما را همراهی کند شاید بهترین راه کاهش نور زمینه نمایشگر و استفاده از حالت های مدیریت مصرف توان نرم افزاری باشد. در بعد نرم افزار هم اندروید نسخه 4.4 به همراه رابط کاربری Zen UI این تبلت و انبوه نرم افزارهای کاربردی همراه با آن میتواند خصیصه ای قابل قبول برای این تبلت باشد. وجود آیکون های زیبا، پاسخ دهی به دستورات وارد شده به نمایشگر به صورت بسیار سریع و قابل قبول و همچنین محیطی شاداب و سبک، از Zen UI، رابطی کاربر پسند خواهد ساخت که به نظر میرسد بتواند به راحتی همه ما را در مورد ویژگی هایی که از آن انتظار داریم راضی کند.

 

نکات مثبت:

  • پردازنده قدرتمند 64 بیتی
  • نمایشگر Full HD با کیفیت
  • اندروید 4.4 و رابط کاربری Zen UI
  • امکان استفاده از داک کیبورد به صورت جداگانه و حالت هیبریدی

 

نکات منفی:

  • باتری نسبتاً ضعیف
  • عدم امکان مکالمه با اتصال سیم کارت

 


 Tablet iGREEN Genesis Tab-3 11.6

قیمت در حدود 1,220,000 تومان و گارانتی گرین


 

 

طراحی و ساخت: به صورت کلی این دستگاه یک تبلت/نوت بوک است که امروزه آنها را در خانواده ابزارهای هیبریدی جای میدهند. اول از همه میرویم سراغ طراحی این تبلت که میتوان به راحتی نمره قبولی را به خاطر طراحی زیبای این محصول به گرین داد. بدنه با کیفیت فلزی این دستگاه هم هر چه بیشتر به کاربر این حس را القا میکند که این تبلت ساخت خوب و قابل قبولی دارد. البته به دلیل فلزی بودن قاب پشتی تبلت کمتر شاهد جذب اثر انگشت بر روی آن هستیم در حالی که صفحه نمایش 11 اینچی این محصول کاملاً مستعد جذب اثر انگشت می باشد و بطور روزانه مجبور هستید تا آن را تمیز نمایید. کیبورد ارائه شده نیز در پشت بافتی پارچه ای دارد که لمس آن را لذت بخش می نماید و کار با آن نیز حس خوبی را به کاربر منتقل می کند. همراه این تبلت یک قلم ویژه هم وجود دارد که با استفاده از آن میتوانید در طراحی هایی که در محیط ویندوزی آن انجام میدهد دقت بیشتری را چاشنی کار خود کنید. جنسیس تب 3 بطور پیش فرض دارای اسلات سیم کارت برای استفاده از اینترنت است. هر چند برای فعال سازی این قابلیت نیاز است تا کارت 3Gدر اسلات در نظر گرفته شده را بر روی مادربورد نصب گردد تا بتوانید از این قابلیت استفاده کنید. خوب حالا برویم سراغ نکته جذاب این دستگاه هیبریدی؛ کیبورد جدا شونده که وزنی 300 گرمی دارد که البته سنگین تر از کیبورد رویایی سرفیس مایکروسافت است ولی بازهم میتوان نمره قبولی به آن داد و تاچ پدی که کیفیت بسیار خوبی دارد و به راحتی میتوانید با آن کار کنید.

قدرت پردازشی: بطور کلی اگر بخواهیم به جنسیس تب 3 از دید یک تبلت نگاه کنیم سخت افزار در نظر گرفته شده برای آن عالی است و اگر از دید یک اولترابوک به آن بنگریم با سخت افزار متوسطی روبرو خواهیم بود. به عبارتی میزان رضایت مندی شما به نحوه تعامل و استفاده شما از این محصول بستگی دارد. پردازنده مورد استفاده در این تبلت Intel Celeron 1037U است و شتاب دهنده گرافیکی Intel HD Graphics 4000 که هر دو برای یک محصول ویندوزی چندان فوق العاده نیستند ولی میتوان گفت که شما در کار با این تبلت از لحاظ قدرت پردازشی چندان مشکلی نخواهید داشت و میتوانم این قول را به شما بدهم که اگر به جنسیس تب 3 دید بیزینس داشته باشید این نت بوک میتواند تمامی خواسته های شما را برآورده کند. البته یک ویژگی خیلی خوبی هم که این تبلت دارد استفاده از حافظه RAM چهار گیگابایتی DDR3 با فرکانس 1600 مگا هرتز روی آن است که با توجه به آن شما حتی میتوانید ویندوز های 64 بیتی را به راحتی روی نت بوک خود نصب کرده و استفاده کنید.

دوربین، نمایشگر و حافظه: در بخش دوربین جنسیس تب 3 دارای دو دوربین دو مگاپیکسلی طبق گفته سازنده است، هر چند در تست های ما دوربین جلو نهایت رزولوشنی که عکس برداری می کند 1280 پیکسل در 720 پیکسل است اما در نهایت برای کاربردهای ویدئو کنفرانس و تماس های ویدئویی همین رزولوشن کفایت می کند. در بعد کیفیتی بهتر است انتظار چندان بالایی از دوربین های این تبلت نداشته باشید! تصاویر حتی در محیط پر نور دارای نویز و کیفیت رنگ پایینی هستند اما در حد قیمت و کاربرد مالتی مدیا این تبلت کفایت می کند. دوربین پشتی به یک میکروفون نیز برای ضبط صدا در حین فیلمبرداری مجهز شده است. کنار دوربین ها یک LED برای نشان دادن وضعیت دوربین وجود دارد و زمانی که در حال عکسبرداری یا فیلم برداری هستید روشن می شود. جنسیس تب 3 دارای یک نمایشگر با رزولوشن 1366 در 768 پیکسلی است که تراکم 135 پیکسل در هر اینچ مربع را به شما ارائه می دهد. پانل مورد استفاده در جنسیس تب 3 از نوع TFT TN است که متاسفانه همانند بقیه پانل های نوع TN زاویه دید مناسبی ندارد و با کمی تغییر زاویه دید شاهد بهم ریختگی رنگ ها و سیاه شدن تصویر خواهیم بود؛ البته روکش روی پانل نیز از نوع براق است و همانند دیگر صفحات لمسی موجود در بازار مستعد جذب اثر انگشت می باشد و در زیر نور مستقیم شاهد انعکاس شدید تصاویر می باشیم. حافظه داخلی این تبلت/لپتاپ هم 64 گیگابایت از نوع SSD است که با اسلات mSATA به مین برد تبلت متصل شده است و البته شما میتوانید با درگاه میکرو اس دی آن تا 64 گیگابایت دیگر به ظرفیت ذخیره سازی تبلت خود اضافه کنید.

قابلیت های ارتباطی:جنسیس تب 3 فاقد کارت شبکه LAN می باشد اما طبق معمول کارت شبکه بی سیم و بلوتوث داخلی برای آن در نظر گرفته شده است. کارت شبکه بی سیم با استانداردهای 802.11 b/g/n می تواند در صورت وجود اکسس پوینت در هر مکان کمبود کارت شبکه LAN را جبران کند. آنتن های دستگاه نیز در بالای نمایشگر تعبیه شده اند هرچند نباید همانند لپ تاپ ها که آنتن های بزرگتری را در خود جای داده اند انتظار برد زیاد از آنها باشید. خوشبختانه بلوتوث دستگاه نیز از نسخه 4 می باشد که هم مصرف کمتری را دارد و هم سرعت بالاتری را به شما ارائه می کند.جنسیس تب 3 بطور پیش فرض دارای اسلات سیم کارت برای استفاده از اینترنت است. هر چند برای فعال سازی این قابلیت نیاز است تا کارت 3G در اسلات در نظر گرفته شده را بر روی مادربورد نصب گردد تا بتوانید از این قابلیت استفاده کنید.

باتری و نرم افزار:  میزان شارژدهی این باتری نسبت به دیگر رقبای هم رده خود بالاتر است و برای نمونه میتوانم به تستی اشاره کنم که در آن این تبلت توانسته برای عملیات پردازشی سنگین تا 2 ساعت و 4 دقیقه، برای وبگردی تا 4 ساعت و 38 دقیقه، برای تماشای فیلم تا 3 ساعت و 25 دقیقه و در حالت آماده به کار تا 6 ساعت و 25 دقیقه دوام بیاورد. در بعد نرم افزاری هم این تبلت عموما، بدون سیستم عامل عرضه میشود تا قیمت تمام شده آن پایین آید ولی با این حال با وجود سخت افزار مناسب آن شما میتوانید جدیدترین نسخه های ویندوز را بروی آن نصب کنید و حتی با وجود این سخت افزار مناسب نرم افزارهای محاسباتی قدرتمندی نظیر نسخه های مختلف MATLAB و یا 3DMax را بدون مشکل روی آن اجرا کنید.

 

نکات مثبت:

  • تاچ اسکرین خیلی خوب
  • کیبورد و تاچ پد راحت
  • بدنه فلزی کم حرارت
  • عمر باتری مناسب

 

نکات منفی:

  • زاویه دید و روشنایی پایین نمایشگر
  • صدای مزاحم عملکرد فن
  • پایین بودن سطح صدای اسپیکر
  • دوربین های بی کیفیت

 


 

ASUS Transformer Book T100T + 500GB HDD

قیمت در حدود 1,320,000 تومان با گارانتی الماس خاورمیانه (ویستا پخش)


طراحی و ساخت: این دستگاه را نمیتوان به تنهایی در زمره تبلت ها قرار داد زیرا با توجه به نام و مشخصات آن باید توجه داشته باشیم که با محصولی از خانواده ابزارهای هیبریدی روبرو هستیم. دستگاه هایی که قابلیت تبدیل شدن را دارند و ما را یاد شاهکار هالیوودی سال 2007 از مایکل بی میاندازند. Transformer Book T100T هم از این قاعده مستثنی نیست و در واقع نوت بوکی است با کیبورد جدا شونده و شما میتوانید داک کیبورد آن را هر وقت که خواستید جدا نموده و برای حمل و نقل آسانتر و یا مواردی که نیاز به داک کیبورد ندارید، تنها یک تبلت داشته باشید. خب حالا نگاهی هم به طراحی این تبلت بیندازیم. بدنه این تبلت کاملاً از پلاستیک ساخته شده و کمی هم استعداد جذب اثر انگشت دارد که با این اوصاف زیاد نمیتواند گزینه ایده آلی باشد ولی با توجه به قیمتی که میخواهید به پای آن بپردازید میتوان گفت که بدنه از مواد قابل قبولی ساخته شده است. داک کیبورد این تبلت هم به نحو تحسین برانگیزی طراحی شده است؛ زیرا هم از لحاظ ظاهری و حس زیباشناسانه و هم از لحاظ کاربردی قابلیت ها و ویژگی های زیادی دارد. همچنین درج حروف فارسی روی دکمه های داک کیبورد قابلیت بسیار خوبی مناسب ما پارسی زبانان خواهد بود. البته این نکته را فراموش نکنید که این تبلت با وزن کم 1113 گرمی خود جز یکی از سبک وزن ترین نت بوک های این رده قیمت بازار به شمار می آید که میتواند برای افرادی که نیاز به استفاده از تبلت خود بیرون از منزل و در مکانهایی که به برق شهر به صورت مستقیم دسترسی ندارند به شمار آید.

قدرت پردازشی: پردازنده چهار هسته ای Intel Bay Trail-T Z3775 یکی از نقاط قوت این تبلت به شمار می آید که در حال حاظر از مصرف توان و موازنه بین توان پردازشی در میان پردازنده های X86 از بهترین گزینه های بازار یه شمار می آید و با استفاده از قابلیتTurbo Boost که در این پردازنده هم به خدمت گرفته شده، زمانی که نیاز به توان پردازشی بیشتری باشد میتوان از سرعت ابتدایی 1.33 گیگاهرتز آن به سرعت 1.86 گیگا هرتز رسید. در واقع در این نسل از پردازنده ها اینتل با بهینه سازی توان مصرفی و در عین حال افزایش قدرت پردازشی آن به حد بسیار زیادی به تولید کنندگان ابزارهای همراه کمک کرده است تا بتوانند ابزارهای با عمر باتری بیشتری را روانه بازار کنند. همچنین استفاده از پردازنده گرافیکی یکپارچه شده Intel HD در حافظه رم 2 گیگا بایتی به شما کمک میکند بتوانید تا برنامه های نسبتا سنگینی همچون AutoCAD 2014 و Altium Designer 10.7 و یا سایر نرم افزار های مهندسی با توان پردازشی متوسط را به راحتی روی ترنسفورمر خود اجرا کنید.

دوربین، نمایشگر و حافظه: این تبلت از دوربین پشت مجزا بهره نمیبرد که نمیتوان به عدم قرار دادن این دوربین در پشت دستگاه به اسوس چندان خرده گرفت زیرا محصولی چون Transformer Book T100T صرفا میتواند به یک نوت بوک با کیبورد جدا شونده توصیف گردد. البته برای ارتباط های ویدئویی میتوانید از وبکمی که در بالای نمایشگر تبلت قرار گرفته استفاده کنید که شاید خیلی کار راه انداز باشد. صفحه نمایش این تبلت هم با اندازه 10.1 اینچی و رزولوشن 1366 در 768 پیکسل خود و به لطف استفاده از تکنولوژی IPS LCD میتواند از ویژگی های خوب این تبلت به شمار آید که با وجود اینکه چندان ایده آل نیست اما میتواند نیازهای روزانه شما را برطرف سازد. در واقع شاید تنها عمق رنگ کم و عدم کالیبره بودن White Balance این نمایشگر باشد که بتواند تنها عیب آن به حساب آید. البته میتوانید با استفاده از نرم افزار کالیبراسیون رنگ داخلی سیستم عامل و یا نرم افزارهای جانبی این مشکل را رفع کنید اما مشکل زاویه دید از بالا و پایین هم چنان پا برجا خواهد ماند. در مورد حافظه این دستگاه هم شما دو انتخاب دارید یکی مدل بدون هارد دیسک و دیگری با هارد دیسک 500 گیگابایتی که در این لیست ما به شما گزینه دوم را پیشنهاد میکنیم؛ زیرا مدل بدون هارد دیسک که 32 گیگابایتی است تنها حدود 16 گیگابایت حافظه مورد استفاده کاربر دارد و اگر شما بخواهید به این ترنسفورمر به چشم لپتاپ نگاه کنید حافظه 16 گیگابایتی شاید خیلی زود پر شود و دیگر به کارتان نیاید.

قابلیت های ارتباطی و سنسورها: در این تبلت خبری از پشتیبانی از ارتباطات سلولی و سیم کارت نیست و Wi-Fi و بلوتوث تنها راههای ارتباط شما با دنیای خارج هستند. البته در حاشیه سمت چپ داک این تبلت هم یک پورت USB 3.0 قرار گرفته که بسیار مناسب استفاده برای اتصال ابزارهایی که از سرعت بالای این پروتکل پشتیبانی میکنند به شمار می آید.

باتری و نرم افزار: بر اساس توضیحاتی که در قسمت مربوط به پردازنده این تبلت گفتیم، در حالی که شما تنها از تبلت بدون اتصال داک کیبورد استفاده میکنید میتوانید انتظار داشته باشید که تبلت شما تا مدت زمان 11 ساعت بدون وقفه شما را همراهی کند. خوب به نکته هیجان انگیز این تبلت رسیدیم؛ سیستم عامل ویندوز 8.1. البته صبر کنید، خبر خوب دیگری هم برای شما داریم و آن هم این است که اسوس برای شما از پیش روی این تبلت نسخه Home Edition از بسته کاربردی Microsoft Office 2013 را نصب نموده و دیگر نیازی به نصب آفیس جداگانه نخواهید داشت. البته با توجه به قدرت پردازشی این تبلت و میزان حافظه RAM دستگاه به شما پیشنهاد میکنم که اگر این تبلت/لپتاپ را انتخاب کرده اید، برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید هیچ گاه بیشتر از یک برنامه سنگین را همراه با یکدیگر مورد استفاده قرار ندهید.

 

نکات مثبت:

  • قابلیت تبدیل شدن به نت بوک و تبلت
  • سیستم عامل ویندوز 8.1 و آفیس اورجینال 2013
  • وجود پورت USB 3.0
  • باتری قدرتمند

نکات منفی:

  • عدم وجود شیار سیم کارت
  • بدنه پلاستیکی براق و با استعداد خش برداشتن و جذب اثر انگشت

 


 

Samsung Galaxy Tab S 8.4 LTE SM-T705

قیمت در حدود 1,520,000 تومان با گارانتی یک ساله مایکروتل


 

 

 طراحی و ساخت: در این لحظه میخواهم به شما یکی از بهترین تبلت های 8 اینچی که تا به امروز ساخته شده اند را معرفی کنم. همه شما سری آیپد مینی اپل را میشناسید و میدانید که با این تبلت ها اپل سری نمایشگرهای متوسط بازار را هدف گرفته است. اما کره ای ها هم در وطن خود بیکار ننشسته اند و یک رقیب بسیار قدرتمند را برای این محصولات اپل به بازار فرستاده اند. اول از همه با هم به طراحی تبلت گلکسی تب اس نگاهی می اندازیم. جایی که تقریباً میتوانید گوشی Galaxy S5 را این بار در اندازه هایی بزرگتر ببینید. طراحی نقطه ای بدنه این تبلت در کنار حاشیه های طلایی رنگ و ظاهری ساده میتواند نمره قبولی را از کاربران خود بگیرد ولی با این حال هنوز هم عده ی زیادی هستند که چندان بدنه های پلاستیکی محصولات سامسونگ را نمی پسندند. البته وجود رنگهای سفید، مشکی و قهوه ای هم میتواند انتخاب های شما را افزایش دهد و پاسخ گوی سلیقه های مختلف باشد. اما جدای از این مسائل سامسونگ در این تبلت (و برادر بزرگتر آن با نمایشگر 10 اینچی) به یک نکته بسیار تأکید داشته و آن هم ضخامت بسیار کم تبلت با 6.6 میلیمتر و البته وزن بسیار سبک 298 گرمی آن است. به نظر میرسد تنها تبلت هنری ساز Xperia Z2 سونی است که میتواند در برابر وزن و ضخامت این سری از تبلت های سامسونگ حرفهایی برای گفتن داشته باشد.

قدرت پردازشی: این تبلت هم مانند دیگر محصولات رده بالای سامسونگ با دو خانواده از پردازنده ها عرضه میشود که یکی با چیپست های شرکت امریکایی کوالکام از سری Snapdragon 800 است و دیگری با چیپست های وطنی سامسونگ از سری Exynos. تبلتی که بیشتر در کشور ما پیدا میشود هم (مانند دیگر محصولات سامسونگ در ایران) از چیپست های کره ای بهره میبرد و در آن شاهد حضور چیپست Exynos 5 Octa 5420 هستیم که از چهار هسته 1.3 گیگاهرتزی Cortex-A7 برای عملیات پردازشی سبک تر و از 4 هسته 1.9 گیگاهرتزی Cortex-A15 برای عملیات پردازشی نیازمند قدرت بیشتر بهره میبرد. در کنار این پردازنده ها میتوانیم پردازنده گرافیکی ARM Mali-T628MP6 را ببینیم که یک GPU فوق العاده قدرتمند در حوزه موبایل به حساب می آید. حالا این پردازنده ها را در کنار حافظه رم سخاوتمندانه 3 گیگابایتی این تبلت قرار دهید؛ نتیجه میشود تبلتی که همه رقمه از پس فعالیت های پردازشی مورد نیاز بر می آید. به عبارت دیگر با این تبلت شما هیچ مشکلی در اجرای نرم افزارهای مورد نیاز و بازیهایی که از آنها لذت میبرید نخواهید داشت. البته برای علاقمندان به اعداد و ارقام هم این را بگویم که مجموعه پردازشی این تبلت امتیازی در حدود 35000 را در نرم افزار انتوتو نسخه 4 کسب میکند که میتوانیم آن را با واژه "عالی" توصیف کنیم.

دوربین، نمایشگر و حافظه: در بعد دوربین هم این تبلت جز خوب های بازار است و با دوربین 8 مگاپیکسلی آن میتوانید تصاویر بسیار با کیفیت و دارای عمق رنگ طبیعی را ثبت کنید اما مشکل بیش ار حد روشن نشان دادن تصاویری که در نور روز گرفته میشوند و نویز روی عکسهای نور کم، همچنان در این تبلت هم دیده میشود. خوب حالا به یکی از مهمترین و بهترین ویژگی های این تبلت میرسیم. جایی که نمایشگر Super AMOLED با رزولوشن فوق العاده 2560 در 1600 میزبان چشمان شما خواهد بود. تراکم پیکسل فوق العاده 356 پیکسل در اینچ مربع روی این نمایشگر باعث میشود که شما به هیچ وجه نتوانید پیکسل های نمایشگر را وقتی از نزدیک به آن نگاه کنید، تشخیص بدهید. علاوه بر این تراکم پیکسل عالی، نمایش رنگها در این نمایشگر با عمق بسیار مطلوبی صورت میگیرد. البته ممکن است این عمق رنگ تا حدی اغراق آمیز باشد اما با این حال میتوانید با آپشن های متنوع و کاربردی که سامسونگ در بخش تنظیمات سیستم عامل برای شما تدارک دیده است، این عمق رنگ را هم به راحتی کنترل کنید. حافظه تبلت هم ظرفیتی 16 گیگابایتی دارد که با استفاده از شکاف microSD میتوانید تا 128 گیگابایت دیگر به این ظرفیت اضافه کنید.

قابلیت های ارتباطی: قابلیت ارتباطی گلکسی تب اس 8.4 هم تقریباً کامل است و هیچ کاستی ندارد. شما میتوانید از این تبلت به عنوان تلفن همراه خود هم استفاده کنید و حتی با وجود قابلیت پشتیبانی از شبکه های پر سرعت نسل چهارم LTE این تبلت با بالاترین سرعت های ممکن به اینترنت دسترسی داشته باشید. از همه این موارد که بگذریم در این تبلت ما شاهد دو سنسور اثر انگشت و درگاه مادون قرمز هستیم که هر دو بسیار کاربردی و دل پذیر میباشند.

باتری و نرم افزار: به نظر این تبلت همه خصوصیاتش عالی و راضی کننده است. باتری این تبلت هم از این قاعده مستثنی نیست و با ظرفیت 4900 میلی آمپر ساعتی خود میتواند تا 12 ساعت به صورت مداوم هنگام پخش ویدئو های HD شما را همراهی کند که میتوان در این مورد گفت گلکسی تب اس 8.4، فوق العاده است. در بعد نرم افزاری هم این تبلت از نسخه 4.4 در کنار رابط کاربری پرطرفدار و جذاب TouchWiz سامسونگ بهره میبرد که با انبوهی از نرم افزارهای کاربردی سامسونگ و قابلیت های کاربردی، جزء بهترین بستر های نرم افزاری موبایل شده است. قابلیتهایی از جمله Magazine UX، Multi Window، آیکون های زیبای رابط کاربری، Slide Sync و بسیاری از قابلیت های دیگر نرم افزاری این تبلت هم میتواند عاملی باشد تا افراد بسیار زیادی برای خرید آن ترغیب شوند. البته توضیح همه این امکانات خود یک مقاله پر و پیمان میخواهد که از حوصله این بحث خارج است.

 

نکات مثبت:

  • کیفیت ساخت بالا و طراحی زیبا
  • وزن ایده آل و ضخامت بسیار کم بدنه
  • باتری بسیار قدرتمند و شارژ دهی بالا
  • نمایشگر با رزولوشن فوق العاده بالا و کیفیت بسیار مطلوب
  • پردازنده قدرتمند اگزینوس و حافظه رم 3 گیگا بایتی
  • قابلیت نصب سیم کارت و استفاده از شبکه های نسل سوم و چهارم

 

نکات منفی:

  • استفاده از بدنه پلاستیکی
  • میکروفون متوسط و اسپیکرهای نسبتاً ضعیف

 


 

Samsung Galaxy Note 10.1 2014

قیمت در حدود 1,540,000 تومان با گارانتی یک ساله هماهنگ


 

طراحی و ساخت: جنس بدنه و نوع طراحی این تبلت به گونه ای است که با نگاه کردن به آن حس یک تبلت بسیار با کیفیت به شما دست میدهد. کاور پشت تبلت با طراحی چرم مانند خود یک طراحی نوستالژیک را به خدمت گرفته که با نوار فلزی براقی که دور تبلت کشیده شده ترکیبی بسیار زیبا را ایجاد نموده است. البته قلم S Pen این تبلت را نباید فراموش کنیم که همه ویژگی های نسخه های قبلی خود را در کنار قابلیت های جدید و کاربردی زیادی به کاربر ارائه میدهد.

قدرت پردازشی: چیپست فوق العاده Exynos 5420 سامسونگ که در این تبلت از یک پردازنده Octa که با چهار هسته 1.5 گیگاهرتزی Cortex-A15 و چهار هسته 1.3 گیگاهرتزی Cortex-A7 و پردازنده گرافیکی شش هسته ای ARM Mali-T628MP6 تشکیل شده است، جای هیچ بحثی را در مورد کیفیت و قدرت پردازشی این تبلت نمی گذارد و وجود حافظه رم 3 گیگابایت در کنار این تبلت هم بر این حقیقت بیش ار پیش صحه میگذارد که تقریباً هیچ عملیاتی نیست که این چیپست از پس انجام دادن آن بر نیاید. البته همانند گلکسی تب اس، این تبلت هم در یک مدل با پردازنده اسنپدارگون کوالکام موجود میباشد که میتوانیم بگوییم قدرت هر دو پردازنده تقریباً در یک حد است و هر دوی آنها میتوانند در نرم افزار انتوتو به امتیازی تا 33000 دست یابند.

دوربین، نمایشگر و حافظه: دوربین این تبلت هم با رزولوشن 8 مگاپیکسل، توانایی ضبط ویدئوهای 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه و در مدل LTE این تبلت با نرخ 60 فریم بر ثانیه را داراست که بهترین دوربین در بین تبلت های موجود در بازار به حساب می آید و بر خلاف دیگر تبلت های کمپانی های رقیب، دیگر نیاز نیست فقط به مثابه یک دوربین معمولی به آن نگاه کنید زیرا با وجود فلش LED تعبیه شده برای آن، دوربین تبلت شما حتی دیگر هنگام عکس برداری نور کم هم شما را تنها نمی گذارد. البته از این حقیقت نباید گذشت که این فلش نوری فقط در مواقعی که بخواهید تصاویر کلوز آپ را ثبت کنید ممکن است به درد شما بخورد ولی در مواقعی که میدان دید زیاد باشد میزان نویز تصویر به دلیل نور کم محیط باعث میشود به هیچ عنوان از عکسی که میگیرد راضی نباشید. برخلاف گلکسی تب اس، در این تبلت از نمایشگر Super Clear LCD با ابعاد WQXGA و رزولوشن 2560 در 1600 استفاده شده که درست است یک تراکم پیکسل بسیار عالی را برای محصولی که در سال 2013 ارائه شده به شما میدهد، اما باید به این واقعیت اذعان کنیم که تقریباً به جز نمایشگر رتینای اپل، هیچ نمایشگری توان نزدیک شدن به نمایشگر Super AMOLED تبلت گلکسی تب اس را ندارد. در حالت کلی میتوانیم به نمایشگر این تبلت نمره قبولی بدهیم ولی حالا که شما میخواهید بیشتر از یک و نیم میلیون تومان برای این تبلت هزینه کنید ممکن است خیلی در ویژگی های آن ریز شوید و مانند من از کنتراست پایین تر آن نسبت به بعضی رقبا و همچنین عمق رنگ قرمز و آبی نه چندان ایده آل این تبلت کمی ایراد بگیرید. زاویه دید این نمایشگر هم تا حد زیادی قابل قبول است ولی اگر از کناره ها به این نمایشگر نگاه کنید میزان کنتراست نمایشگر پایین می آید و ترجیح میدهد بیشتر از روبرو و با کمترین زاویه به تبلت خود خیره شوید. به هر حال صحبت قبلی خود در مورد این تبلت را پس نمیگیرم و به شما دوستان میگویم که به شخصه به نمایشگر این تبلت نمره قبولی میدهم و مطمئنم که شما دوستان عزیز هم از کار کردن با این نمایشگر راضی خواهید بود. در بعد حافظه هم همان داستان آشنای این لیست شنیده خواهد شد که حافظه 16 گیگابایتی در کنار شکاف میکرو اس دی میزبان اطلاعات شما روی این تبلت خواهد بود.

قابلیت های ارتباطی: در مورد قابلیت های ارتباطی این تبلت هم نمیتوانیم ایراد خاصی بگیریم. زیرا با وجود استفاده از شیار سیم کارت شما میتوانید به آخرین سرعت هایی که در نسل سوم ارتباط سلولی برای دستگاههای همراه عرضه میشود دستیابی پیدا کنید و همچنین از تبلت خود هم به عنوان یک تلفن همراه استفاده کنید. البته از درگاه مادون قرمز نصب شده روی این تبلت هم نگذریم که به خودی خود قابلیت های جالب و کاربردی میتواند داشته باشد.

باتری و نرم افزار: باتری این تبلت هم عملکرد بسیار خوبی دارد و شاید از بهترین های بازار باشد. جایی که در حالت استفاده از تبلت خود برای مرور صفحات وب با Wi-Fi خواهید توانست تا 18 ساعت از تبلت خود به طور مداوم استفاده کنید. چند خط بالاتر در این مقاله در مورد پردازنده این تبلت صحبت کردیم و حالا به شما میگویم که حافظه RAM سه گیگابایتی این تبلت در کنار قابلیت های Multi-Tasking کاربردی که به آن اضافه شده بستری را برای شما فراهم میکند تا بتوانید با استفاده از قابلیت Multi-Window به راحتی دو برنامه را در کنار هم باز کرده و عملیات مورد نظرتان را انجام دهید. حتی این امکان نیز وجود دارد که یک برنامه را دو بار باز کرده و در دو پنجره داشته باشید. مثلا مرورگر خود را دو بار باز کنید و بتوانید از هر دو همزمان به صورت کاملا مستقل از هم، استفاده کنید. البته این حالت قابلیت های جذاب دیگری هم دارد که بی شک تمامی کاربران نظیر آن را تا به حال در دنیای گجت های قابل حمل غیر ویندوزی ندیده اند. رابط کاربری جذاب بهینه شده برای تبلت های TouchWiz UX و قابلیت های نرم افزاری بی نظیری برای اشتراک گذاری محتوا بین تبلت و شبکه خانگی و یا نمایشگرهای خارجی، قابلیت های آفیس مناسب، موزیک پلیر قدرتمند و ویدئو پلیری که قابلیت دیکد کردن ویدئوهای DivX/MKV با رزولوشن 1080p را داراست، که با قابلیت Nearby Device آن میتوانید به پخش محتوای موجود در کامپیوترها و دستگاههای پلیری که با نوت شما درون یک شبکه وایرلس قرار دارند، همگی نشان از قابلیت های بالای مالتی مدیای این تبلت دارد. خلاصه اگر بخواهیم از قابلیت های نرم افزاری این تبلت بگوییم باید یک مقاله چند صفحه ای پر و پیمان را صرف آن کنیم که از حوصله این بحث خارج است. البته این را فراموش نکنید که سامسونگ قول داده تا نسخه سیستم عامل این تبلت را دوباره به روز کند و به زودی شاهد عرضه بروز رسانی اندروید آبنبات چوبی برای این تبلت خواهیم بود.

 نکات مثبت:

  • باتری بسیار قدرتمند و شارژ دهی بالا
  • نمایشگر با رزولوشن بالا و میزان روشنایی مناسب
  • قلم پرکاربرد S-Pen
  • پردازنده قدرتمند اگزینوس و حافظه رم 3 گیگا بایتی
  • قابلیت نصب سیم کارت و استفاده از شبکه های نسل سوم

 

نکات منفی:

  • عدم پشتیبانی از کدک های مالتی مدیای مهم همچونDivX و AC3 به صورت پیش فرض
  • عدم رعایت اصول ارگونومیک در مورد چیدمان دکمه های سخت افزاری دستگاه

 


 

Sony Xperia Z3 Tablet Compact LTE

قیمت در حدود 1,750,000 تومان و گارانتی آرین

طراحی و ساخت: با یکی از نازکترین تبلت های بازار روبرو هستیم که قوی سبقت را از محصولات پر مدعای اپل هم دزدیده است و با 6.4 میلی متر ضخامت میتوانیم آن را نازک ترین تبلت اندرویدی موجود در بازار کشور بنامیم. در واقع نازک بودن تنها ویژگی طراحی و بدنه این تبلت نیست و الحق و الانصاف میتوانیم بگوییم که اولی ورود سونی به رسته تبلت های 8 اینچی همراه بوده با طراحی و ساخت یکی از بهترین های بازار. یک نکته مهم در مورد این تبلت هم ضد آب و ضد خاک بودن تبلت و پشتیبانی از استانداردهای IP65 و IP68 است که آن را از این حیث در بازار بی رقیب میسازد. در واقع میتوانیم طراحی زی 3 کامپکت تبلت را یک طراحی مینیمالیستی و در راستای قوانین سونی در طراحی محصولاتش بدانیم که این بار در قالب یک تبلت 8 اینچی پدیدار شده است.

قدرت پردازشی: بدون اغراق اسنپدراگون 801 را میتوان یکی از بهترین چیپست های موبایل حال حاظر دانست که تا به اینجای کار بیشتر روی تلفن های هوشمند مورد استفاده قرار میگرفته است. حالا در نظر بگیرید که این بار در قلب یک تبلت 8 اینچی سونی شاهد استفاده از این چیپست باشیم که با پردازنده 4 هسته ای از نوع Krait 400 خود در فرکانس 2.5 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 330 و حافظه RAM فوق العاده 3 گیگابایتی میتواند امتیازی در حدود 35000 را در نرم افزار بنچمارک Antutu 4 کسب کند. پس مطمئناً میتوانیم این را به شما دوستان بگوییم که اگر Xperia Tablet Z3 Compact را انتخاب کرده اید، نباید حالا حالا ها کوچکترین نگرانی از بابت قدرت پردازشی تبلت خود و اجرای بازیهای و نرم افزارهای مورد نیاز خود داشته باشید.

دوربین، نمایشگر و حافظه: دوربین پشت دستگاه 8.1 مگاپیکسل رزولوشن دارد که میتواند تصاویر بسیار با کیفیتی را برای شما ثبت کند و در واقع یکی از بهترین دوربین های تبلت بازار است که کیفیت تصاویر ثبت شده در حد بسیار بالایی اند و شاید بهترین دوربین تبلت لیست پیش روی شما. نمایشگر این تبلت هم طبق معمول کار سونی با انواع و اقسام مختلف تکنولوژی های اختصاصی این شرکت غنی شده و دارای رزولوشن 1920 در 1200 است که شاید تنها مشکل آن زاویه دید باشد که با تبلتی در این حد قیمت میتوانستیم انتظار بالاتری داشته باشیم. میزان نور زمینه نمایشگر هم بسیار مطلوب و به عبارتی بسیار زیاد است و اگر این تبلت را در فضای آزاد مورد استفاده قرار دهید، در زیر نور خورشید کوچکترین مشکلی از بابت نمایش تصاویر برخورد نخواهید کرد. در عوض این نور زمینه زیاد یک مشکل را بوجود میاورد و آن هم پایین آمدن عمق رنگ مشکی است و به طبع کنتراست تصویر پایین تر. در مورد رنگ های دیگر هم میتوانیم به رنگ آبی اشاره کنیم که شاید برای کاربران حساس انحراف کم این رنگ از معیار اصلی هم کمی نمایان باشد. به هر حال بهترین توصیه برای افرادی که به نمایشگر تبلت خود بسیار اهمیت میدهند این است که از تنظیمات دستی White Balance در تبلت خود استفاده کنند تا بهترین نتیجه را بگیرند. در مورد حافظه هم داستان به مانند قبل است و 16 گیگابایت داخلی در کنار شکاف microSD.

قابلیت های ارتباطی و سنسورها: از نظر قابلیت های ارتباطی هم این تبلت کاملترین تبلت بازار است و همه نوع ارتباطی را پشتیبانی میکند و شاید تنها ارتباطهایی که توسط این تبلت پشتیبانی نمیشوند USB-OTG و micro HDMI باشند که برای بسیاری از کاربران چندان هم مهم نیستند. در بخش سنسور ها هم شاهد استفاده از شتاب سنج، ژیروسکوپ، سنجش نور محیط و قطب نما در این تبلت هستیم که شاید بتوانیم در هنگام برقراری ارتباط صوتی با سیم کارت تبلت خود فقط جای خالی سنسور مجاورتی را حس کنیم.

باتری و نرم افزار: در بخش باتری هم این تبلت یکی از خوبهای بازار است و با باتری 4500 میلی آمپر ساعتی آن میتوانید (بنابر ادعای شرکت) تا 13 ساعت با تبلت خود به طور مداوم به تماشای فیلم HD بپردازید که عددی قابل توجه و مطلوب به شما می آید. روح این تبلت هم از اندروید 4.4 است و رابط کاربری اختصاصی شرکت که برای تبلت ها بهینه شده و انبوهی از نرم افزارهای اختصاصی سونی. امکانات چند وظیفگی چون شناور سازی برنامه در حال اجرا در قالب قابلیت small Apps هم به شما اجازه میدهد تا بعضی از نرم افزارهای منتخب سونی را در قالب پنجره های شناوری روی نمایشگر اجرا کنید که شاید این امکان به خوبی قابلیت Multi Window سامسونگ نباشد، اما میتواند در بعضی مواقع بسیار به کار آید. در کل میتوانیم در زمینه نرم افزار هم این تبلت را بسیار کامل بدانیم و به آن نمره قبولی بدهیم.

 

نکات مثبت:

  • ارتباطات بسیار کامل و پشتیبانی از شبکه های 4G و قابلیت مکالمه با سیم کارت
  • پردازنده فوق العاده قدرتمند Snapadragon 801 و حافظه رم بالا
  • باتری قدرتمند
  • کیفیت ساخت بالا، طراحی زیبا و قابلیت های ضد آب و ضد گرد و غبار بودن دستگاه
  • دوربین با کیفیت

 

نکات منفی:

  • نمایشگر با رزولوشن نسبتاً پایین (در قیاس با دیگر رقبای هم رده) و زاویه دید نسبتاً پایین
  • عدم وجود حالت Ultra Stamina برای مدیریت مصرف باتری دستگاه

 


 

Apple iPad Air 2 4G - 16GB

قیمت در حدود 2,000,000 تومان با گارانتی یک ساله مه تل

طراحی و ساخت: محصولات ساخت اپل همواره در یک ویژگی بی همتا بوده اند؛ طراحی و کیفیت ساخت. در واقع وقتی شما یکی از این دستگاهها را در دست میگیرید حس قدرت طراحان و زیبایی محصول به راحتی شما را جذب خود میکند. آیپد ایر 2 هم که آخرین محصول معرفی شده سخت افزاری اپل تا به امروز است از این قاعده مستثنی نیست و همه ویژگی های خوب یک تبلت ایده آل را باهم و به صورت یک جا دارد. ضخامت 6.1 میلی متری بدنه این تبلت که 18 درصد کمتر نسل قبلی ایر است، وجود رنگهای سنگین و با کلاس و استفاده از مواد اولیه ساخت فوق العاده، همگی میتوانند مهمترین فاکتورهایی باشند که از دید طراحی و کیفیت ساخت بتوانیم نمره عالی را به این محصول بی مانند کوپرتینو بدهیم. البته در مورد یک محصول چندان هم نباید با اغراق و هیجان زده بحث کنیم؛ مانند دیگر تبلت های بسیار نازک بازار، در مورد آیپد ایر 2 هم داستان ظرافت طراحی باعث شده که میزان شکنندگی بدنه افزایش پیدا کند و میزان تحمل در برابر فشار هم کاهش پیدا کند که شما را به این نکته ملزم میکند که همیشه با لطافت خاصی با آیپد ایر 2 خود رفتار کنید. یک نکته غیر دلچسب دیگر در مورد این تبلت حذف دکمه فیزیکی قطع صدای دستگاه است که شاید چندان به مذاق بسیاری از کاربران خوش نیاید. البته مکان قرار گیری اسپیکرهای استریو دستگاه در پایین دستگاه هم میتواند در مواقعی که تبلت را به صورت Portrait در دستان خود میگیرید چندان جالب نباشد و دستان شما کمی جلوی خروجی اسپیکر را بگیرد و صدای خروجی را اندکی مخدوش کند. البته به این نکته هم اشاره کنیم که اضافه کردن سنسور اثر انگشت به این تبلت باعث شده تا روشهای جدید احراز هویت به این تبلت اضافه شود که قبل از این نمود آن را در دنیای تبلت ها ندیده بودیم.

قدرت پردازشی: اپل در آیپد ایر 2 از آخرین پردازنده های ساخت خود استفاده کرده است و ما شاهد قدرت نمایی پردازنده Apple A8X در کنار پردازنده کمکی M8 در این تبلت هستیم که عدد غیر متعارف سه در کنار تعداد هسته های پردازشی آن و با فرکانس 1.5 گیگاهرتز قرار میگیرد. در بنچمارک هایی هم که از این محصول گرفته شده به وضوح میتوانیم قدرت افزایش یافته این پردازنده را ببینیم که تقریباً در همه بنچمارک های پردازنده و گرافیکی از دیگر رقبای بازار جلوتر است و افزایش حافظه RAM دستگاه به 2 گیگابایت هم هر چه بیشتر به محصول پیش روی شما کمک میکند تا به اجرا و جابجایی سریعتر بین برنامه ها و افزایش امکان استفاده از چند برنامه به صورت همزمان دست یابید. در واقع میتوانیم آیپد ایر 2 را بهترین و قدرتمند ترین تبلت حال حاضر بازار بنامیم که در هیچ فعالیت پردازشی شما را نا امید نخواهد کرد ولی ممکن است هنگام اجرای بازیهای با گرافیک بالا و آن هم به مدت زمان نسبتاً زیاد (حدود یک ساعت مداوم) میزان قدرت دستگاه کاهش یابد و پشت بدنه دستگاه هم کمی داغ شود که با خارج شدن از بازی همه چیز به حالت اولیه باز خواهد گشت. البته نباید از یک حقیقت هم بگذریم که سهم زیادی از این قدرت سخت افزاری آیپد ایر 2 مدیون استفاده از پردازنده گرافیکی PowerVR GXA6850 ساخت کمپانی Imagination است که در حال حاضر یکی از سریعترین پردازنده های گرافیکی بازار است.

دوربین، نمایشگر و حافظه: بعد از سامسونگ، اپل هم جز کمپانی هایی است که بر این اصل اعتقاد شدیدی دارد که دیگر دوربین تبلت ها یک ویژگی صرفاً کار راه انداز نیست و باید بالاترین کیفیت ها را داشته باشد از همین رو در آیپد ایر 2 رزولوشن دوربین از5 مگاپیکسل نسل قبلی به 8 مگا پیکسل افزایش پیدا کرده است و کیفیت آن بسیار افزایش پیدا کرده و در نور روز از بهترین های بازار به حساب می آید ولی برای یک کاربر مشکل پسند نکاتی مانند میزان روشنایی بیشتر از نور محیط برای تصاویر ثبت شده شاید جلب توجه کند. در مورد فیلمبرداری هم قابلیت های زیاد دوربین های آیفون به این تبلت اضافه شده و در آیپد ایر 2 هم میتوانید تصاویر اسلو موشن با 120 فریم بر ثانیه را در حالت 720p ضبط کنید. خب حالا می‌رسیم به نمایشگر این تبلت که اگر فقط به اعداد اکتفا کنیم به نسبت نمایشگر آیپد ایر اول تغییرات خاصی ندارد ولی اگر دقیق تر نگاه کنیم تفاوتهای زیادی بین این دو نمایشگر وجود دارد. در آیپد ایر 2، اپل از صفحه با کمترین بازتاب نور استفاده کرده است که علی رغم میزان نور زمینه کمتر به نسبت نمایشگر قبلی آیپد ایر، در این نمایشگر میزان راحتی استفاده از تبلت در زیر نور خورشید و در فضای خارجی به نحو بسیار خوبی افزایش پیدا کرده است. عمق رنگهای نمایش داده شونده توسط این نمایشگر هم بهبود های بسیار خوبی پیدا کرده است و بنا بر آزمایشات تخصصی سایت Dipslaymate، میتوانیم ببینیم که این آیپد، همه رنگها را در محدوده مجاز خود نمیش میدهد و در این مورد در میان رقبای خود در بازار بی همتاست. در واقع با به هم چسباندن و لمینیت کردن صفحه لمسی، نمایشگر و شیشه ی رویی آن، میزان نمایش صحیح رنگها توسط این نمایشگر کمتر مورد اعوجاج قرار میگیرد و رنگها به صورت زنده تر و طبیعی تر از قبل نمایش داده خواهند شد. در مورد زاویه نمایش تصویر هم همه چیز عالیست و با استفاده از تکنولوژِی IPS در این نمایشگر میتوانید تقریباً از هر زاویه ای به صورت ایده آل به نمایشگر تبلت خود نگاه کنید.در مورد حافظه هم تبلت شما میزان 16 گیگابایت حافظه ذخیره سازی است و نمیتوانید با درگاه های میکرو اس دی، ظرفیت دستگاه خود را افزایش دهید و تنها راه برای استفاده از فضای بیشتر، استفاده از فضاهای ابری رو دستگاه شما خواهد بود.

قابلیت های ارتباطی و سنسورها: در مورد ارتباطات این آیپد باید با زبان اپل صحبت کنیم. جایی که برای ارتباط با دنیای خارج باید استانداردهای دیگری را مد نظر خود قرار دهید. این تبلت قابلیت نصب سیم کارت و استفاده از اینترنت سیم، تا سرعت نسل چهارم مخابراتی را داراست ولی شما با آن نمیتوانید به مکالمه بپردازید.

باتری و نرم افزار: باتری دستگاه هم بنا بر ادعای شرکت تا 10 ساعت در کاربرد های متداوم و متوسط میتواند دوام بیاورد ولی اگر بخواهید استفاده معمولی روزانه از تبلت خود داشته باشید میتوانید هر دو روز یک بار آیپد خود را شارژ کنید. سیستم عامل این آیپد هم iOS 8.1 است که یک بهبود ویژه در مورد دستگاههای به حساب می آید و با آن میتوانید از ویژگی های یکپارچگی و بسیاری امکانات اختصاص اپل به راحتی استفاده کنید.

 

نکات مثبت:

  • کیفیت ساخت بسیار بالا، طراحی زیبا و نازک
  • ارتباطات کامل و پشتیبانی از شبکه های 4G
  • پردازنده فوق العاده قدرتمند و حافظه رم بالا
  • دوربین با کیفیت پشتی با قابلی ت فیلمبرداری صحنه ها به صورت آهسته
  • GPS قدرتمند و با کمترین خطای دستگاه

 

نکات منفی:

  • حذف دکمه سخت افزاری بی صدا کردن تبلت
  • وجود مکان نامناسب برای بلندگوهای دستگاه

 


 

Sony Xperia Z2 Tablet LTE

قیمت در حدود 2,150,000 تومان و گارانتی آرین

طراحی و ساخت: به طور کلی میتوان بدنه تبلت Z2 را به دو قسمت تقسیم کرد؛ قسمت شیشه ای جلوی نمایشگر و قسمت پلاستیکی پشت دستگاه. قسمت جلویی از جنس شیشه ضد خش و مقاوم در برابر خراش ساخته شده و قسمت پشتی از یک نوع پلاستیک پلی کربنات. شاید بتوان تنها عیب این بدنه پشتی را استعداد آن در جذب اثر انگشت دانست. از دید طراحی که به تبلت Z2 نگاه کنیم هم باید بگیم که با یک محصول فوق العاده و شاید رویایی روبرو هستیم. اگر به زمان قبل از معرفی اسن تبلت برگردیم فکر میکنم همه ما با دیدن تبلت iPad Air اپل فکر میکردیم که دیگر تبلتی نازک تر و سبک تر از آن به وجود نخواهد آمد؛ اما سونی باز نشان داده که کلاس خاصش برای طراحی محصولات تولیدی، همواره در جهت حرکت به سمتِ ترین هاست. در واقع میتوان با 6.4 میلیمتر قطر و 439 گرم وزن (مقایسه کنید با قطر 7.5 میلیمتری و وزن 470 گرمی آیپد ایر) ، تبلت زی 2 سونی را یکی از نازکترین و سبکترین تبلتهای 10 اینچی بازار نامید که در کنار همه این ویژگی ها، استاندارد IP58 هم جای میگیرد. یعنی شما میتوانید به راحتی در استخر منزل خود و آن هم زیر آب تا عمق یک متری به عکسبرداری و یا فیلمبرداری بپردازید!

قدرت پردازشی: بعد از بررسی طراحی و کیفیت ساخت تبلت زی 2 به ویژگی های سخت افزاری این تبلت میرسیم. جایی که چیپست قدرتمند Snapdragon 801 MSM8974AB ساخت کوالکام، متشکل از پردازنده چهار هسته ای Krait 400 با سرعت 2.3 گیگا هرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 330، قرار دارد که باعث میشود تا در حال حاظر هیچ نرم افزار و یا بازی اندرویدی را نتوانید پیدا کنید که این تبلت آن را به راحتی یک آب خوردن نتواند اجرا کند. این قدرت به حدی است که امتیاز تبلت زی 2 در نرم افزار Antutu 4 را به 33000 میرساند. حال این قدرت سخت افزاری را کنار حافظه RAM سه گیگا بایتی قرار دهید. فکر میکنم دیگر مشکلی از بابت حافظه هم وجود نخواهد داشت و تبلت زی 2، حالا حالاها میتواند خیال خریدار خود را از بابت قدرت پردازشی و برخورد نکردن با پیغام Memory Low راحت کند.

دوربین، نمایشگر و حافظه: دوربین ها فاکتور بعدیست که بررسی خواهیم کرد. جایی که هر دو دوربین تبلت زی 2 از تکنولوژی Exmor RS استفاده میکنند و البته با دید کلی میتوان گفت که دوربین این تبلت اگرچه در حد اسمارت فون های خود شرکت سونی نیست، اما کیفیت خوب و بالاتر از بسیاری از تبلت های 10 اینچی بازار دارد و شما را راضی نگه خواهد داشت؛ به شرطی که بیشتر بخواهید در طول روز از آن استفاده کنید و نخواهید با نویزهایی که با عکس برداری در نور کم با آن برخورد خواهید کرد، روبرو شوید. همانطور که گفتیم دوربین جلوی این تبلت هم از همان تکنولوژی Exmor RS استفاده میکند و میتواند به عنوان یک وبکم خوب در تماس های تصویری شما مورد استفاده قرار بگیرد و شاید عکسهای سلفی خوبی هم برای شما بیندازد ولی باید این حقیقت را قبول کنیم که دوربین جلوی این تبلت همانند دوربین جلوی گوشی های شرکت نیست. از دوربین این محصول که بگذریم به صفحه نمایش آن میرسیم. جایی که تخصص سونی ست و شرکت سعی کرده از آخرین فناوری های خود در ساخت نمایشگر به صورت همزمان در این تبلت استفاده کند. یک نمایشگر با پنل TFT و رزولوشن 1920 در 1200 پیکسلی و تراکم 224 پیکسل بر اینچ مربع. فناوری Live Color LED این نمایشگر باعث میشود که تصاویر در تمام گستره نمایشگر با شفافیت بیشتر دیده شوند و روشنایی هم به صورت یکنواخت در تمام این سطح توزیع گردد. با استفاده از فناوری IPS LCD هم دیگر مشکلی از بابت زاویه دید نمایشگر نخواهد بود و همچنین موتور پردازش تصویر X-Reality اختصاصی سونی در کنار تکنولوژی Triluminos که به افزایش طیف رنگ ها نمایش درخشان تصویر کمک میکند باعث شده تا این نمایشگر از هر لحاظ بی رقیب باشد. البته این مورد را هم بگوییم که نور زمینه این نمایشگر به حدیست که کاربر بتواند در طول روز و زیر نور خورشید به راحتی از تبلت خود استفاده کند و مشکلی از این بابت نداشته باشد. البته حافظه ذخیره سازی این تبلت 16 گیگا بایت است و میتواند در صورت لزوم تا 64 گیگا بایت دیگر هم افزایش یابد.

قابلیت های ارتباطی و سنسورها: نسخه LTE این تبلت که در حال بررسی آن هستیم همه نوع امکانات ارتباطی را با خود همراه دارد؛ از قابلیت های بیسیم گرفته تا ارتباطات سلولی کامل و حتی برقراری مکالمات صوتی و تصویری 3G. سنسورهای مورد استفاده در این تبلت هم مانند دیگر 10 اینچی های بازار است؛ قطب نما، شتاب سنج، سنسور سنجش نور محیط.

باتری و نرم افزار: به باتری تبلت زی 2 میرسیم. جایی که یک باتری 6000 میلی آمپر ساعتی لیتیوم پلیمری به عنوان نیروگاه تامین انرژی تبلت شما قرار است انجام وظیفه کند. خوب شاید با خود بگویید یک تبلت 10 اینچی فول اچ دی و آن هم فقط 6000 میلی آمپر ساعت باتری؟! من هم به شما حق میدهم که در قدرت این باتری و ظرفیت آن برای چنین تبلتی شک کنید. اما داستان در اینجا کمی متفاوت است و این باتری علی رغم ظرفیت نسبتاً پایینش (که میتوان حدس زد به دلیل قطر کم تبلت به همچنین عددی رسیده است) اصلاً کارایی ضعیفی ندارد و شما میتوانید با پخش ویدئو تا مدت 8 ساعت مداوم کوچکترین نگرانی بابت تخلیه شارژ دستگاه نداشته باشید. در بعد نرم افزاری هم باید به این موضوع اشاره کنیم که تبلت زی 2 بسیار شبیه به تبلت زی 1 است و رابط کاربری اختصاصی سونی روی اندروید کیت کت 4.4.2 سوار شده و نرم افزارهای اختصاصی سونی هم که پای ثابت محصولات سری Xperia هستند همگی در این تبلت موجودند. البته سونی روی این تبلت یک نرم افزار کامل کنترل لوازم خانگی از طریق درگاه مادون قرمز قرار داده که با آن میتوانید تقریباً هر وسیله ریموت کنترلی موجود در منزلتان را به راحتی کنترل کنید. در نگاه کلی این تبلت یک محصول بسیار کامل است که شاید به سختی بتوان برای آن نقطه ضعفی تراشید و بعید میرسد کمتر کاربری با خرید آن یک حس قدرت و تکامل را در آخرین تبلت تولیدی سونی احساس نکند.

نکات مثبت:

  • وزن کم و طراحی ظریف
  • مقاومت در برابر ذرات آب و گرد و غبار
  • کیفت ساخت خوب بدنه تبلت
  • کیفیت بالای نمایشگر
  • کیفیت بالای دوربین اصلی
  • پردازشگر چهار هسته ای کوآلکام اسنپدراگون 801
  • حافظه RAM سه گیگابایتی
  • پشتیبانی از شبکه پرسرعت 3G و 4G
  • امکان برقراری مکالمه تلفنی
  • وجود شیار microSD برای افزایش حافظه
  • مجهز به فناوری های NFC و DLNA

 

نکات منفی:

  • شارژدهی متوسط باتری
  • حاشیه های زیاد و پهن نمایشگر
  • جذب اثر انگشت در پشت دستگاه

 


 

  در تصویر زیر هم میتوانید مشخصات همه تبلت های این لیست را در کنار یکدیگر ببینید (برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید):

برای نمایش تصویر بزرگتر کلیک کنید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
حامی مالی
تبلیغات هزینه نیست ، سرمایه گذاریست
تبلیغات هزینه نیست ، سرمایه گذاریست